BRATISLAVA 10. mája (WEBNOVINY) – Automobilka Subaru stále kráčala tak trochu inou cestou ako ostatní. Vždy uprednostňovala techniku pred dizajnom a sústreďovala sa predovšetkým na pohon 4×4.
Práve Subaru bolo prvou automobilkou, ktorá použila pohon všetkých štyroch kolies v osobnom automobile. Dnes to nie je inak.
Automobilka, ktorá nepatrí medzi najväčšie, napriek tomu sústreďuje všetok svoj vývoj na techniku. Ako jediná na svete napríklad disponuje dieselovým motorom s protibežnými piestami.
V dizajne sa však neprestajne hľadá. Najviac je to vidieť na legendárnom modeli Impreza, ktorý je stále iný. Ako keby bola každá jeho generácia určená pre inú cieľovú skupinu zákazníkov. Poďme ale k testovanej novinke – Subaru XV.
Interiér
Práve interiér je asi najslabšou stránkou nového modelu. Nie že by nebol priestranný, priestoru je všade na rozdávanie, no po dizajnovej stránku mu chýba iskra.
Subaru do modelu XV nainštalovalo veľké farebné displeje s dobrým rozlíšením a peknou grafikou. Myslím si, že toto je veľmi dobrý krok, pretože dnes už aj úroveň „infotainmentu“ rozhoduje pri výbere auta. Pochvalu si zaslúži aj kvalitný zvuk audiosystému.
Problém vidím skôr v samotných tvaroch prístrojovej dosky a použitých materiálov. Dizajn, je strohý, jednoduchý a bez nápadu. Použité materiály tiež nie sú najlepšie. Mne osobne by to neprekážalo, ja mám Subaru rád a autá u mňa získavajú body najmä za techniku, no konkurencia si dnes dáva na vypracovaní interiéru záležať viac.
Motor
Pod kapotou nami testovaného auta pracovala špecialitka – dvojlitrový turbodúchadlom prepĺňaný boxer diesel. Tento motor sme si už mohli vyskúšať aj v Subaru Legacy, takže sa s ním nestretávame prvýkrát. Ako na nás pôsobil v modeli XV?
Podľa môjho názoru motor dosť klepe. Je to taký typický dieselový klepot, ktorý sa už dnes u nových áut tak často nevidí. Nie je to ale nič extrémne a ľudia zvyknutí na diesel to možno ani nezaregistrujú. Skutočnosť, že ide o motor s protibežnými piestami na zvuku nič nemení. Zvukový prejav motora je približne do 3500 ot./min. úplne rovnaký, ako v prípade konvenčných turbodieselov. Až kdesi nad spomínanou hranicou je možné započuť v zvuku motora „bublanie“ typické pre Imprezu WRX STi, ktorá je stelesnením „imidžu“ značky Subaru.
Motor ma prekvapil svojou úspornosťou. Napriek permanentnému pohonu 4×4 mu v meste postačí aj 6,2 litra nafty na 100 km. S ľahkou nohou na plyne sa dá jazdiť dokonca aj za šesť litrov, aj keď výrobca udáva 6,8 l/100 km. Mimo mesta by to podľa papierov malo byť rovných päť litrov, nám sa spotreba pohybovala medzi 5,2 až 6,0 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h motor točí necelých 2300 ot./min., no palubný počítač pri diaľničnom tempe ukazuje priemernú spotrebu 8 l/100 km.
Jazda
Ako som spomínal hneď v úvode, Subaru je trochu iné, ako tuctová konkurencia. Možno by mali vymeniť dizajnéra interiéru, no tí, čo majú na starosti jazdné vlastnosti, odvádzajú svoju prácu znamenito. Aj so zaviazanými očami by som vedel po prvých metroch jazdy, že sedím v Subaru. Aj keď nejde o športový model, ten športový duch WRX STi je v aute cítiť.
Reakcia na plyn je až neuveriteľne rýchla. Takto bleskovo už dnes reaguje na plyn len veľmi málo áut. Veľká väčšina moderných áut využíva prepĺňané, či už benzínové alebo naftové motory, a prepĺňanie odozvu plynu trochu spomaľuje. Boxer diesel však reaguje na plyn ako atmosférické benzínové motory (v minulosti, musím podotknúť, nie tie, ktoré plnia emisnú normu Euro 5).
Za volantom sa sedí príjemne, nie je problém nájsť si správnu polohu. Subaru XV je totiž prezlečená nová Impreza, takže posed v aute nie je vysoký. Iba auto samotné je vysoké, aj to len preto, lebo má dvihnutý podvozok. Riadenie je také, ako sa od Subaru očakáva. Presné a s primeraným odporom. Chýbala mi funkcia troch zabliknutí smerovky pri jemnom zatlačení páčky ovládajúcej smerovky, ale to je detail.
Z prevodovky mám dobré aj zlé dojmy. Musím pochváliť odstupňovanie jednotlivých prevodov. Je nastavené veľmi dobre. Ako do mesta, tak aj na diaľnicu. Radenie samotné však nie je to „pravé orechové“. Dráhy radenia sú o čosi dlhšie, no celkovo je chod radiacej páky trochu neohrabaný. Občas ide tuho a treba sa s ňou pretláčať, najmä, keď nie je pohonné ústrojenstvo zahriate na prevádzkovú teplotu.
Podvozok je naladený športovejšie. Presne tak, ako sa na Subaru patrí. Vzhľadom na dosť veľkú svetlú výšku (220 mm) sú aj jazdné vlastnosti auta mimoriadne sebaisté. V zákrutách sa zbytočne nenakláňa a pruženie je skôr tvrdšie. Celkovo som mal z auta taký tvrdší pocit, ako keby boli aj silentbloky tvrdšie. Skrátka, Subaru je automobilka, ktorá vyrába autá pre vodičov a je to cítiť aj z nového modelu XV.
Resumé
V závere by som vyvrátil tvrdenie, ktoré som uviedol len o pár riadkov vyššie, na konci predošlej state. Subaru sa v Európe preslávilo najmä vďaka rally a vďaka magickým písmenkám WRX STi. Keď sa povie Subaru, každý si predstaví modrý sedan s obrovským krídlom na zadku, ktorý možno nevyzerá ako superšport, ale na okreskách vie potrápiť aj oveľa silnejšie autá.
Môj názor je taký, že pokiaľ značka vyrábala Imprezu WRX STi a jej podobné slabšie verzie modelu Impreza, ľudia si autá radi kupovali. Práve pre príslušnosti k WRX STi, možno nie pre značku Subaru. Automobilka so súhvezdím plejád v logu má pritom viacero veľmi vydarených modelov, napr. Forester alebo Legacy. S každou Ďalšou generáciou sa však ako keby všetky modely odďaľovali od ideálu menom WRX STi.
Kam tým mierim? K jednoduchému konštatovaniu. Subaru XV má síce športový genetický základ typický pre autá tejto značky, no vzhľadom sa predstave typického Subaru dosť vzďaľuje. Čo tým chcem povedať? Že aj keď Subaru XV vyzerá veľmi dobre, nemyslím si, že osloví typických zákazníkov Subaru, ktorí majú radi športovosť japonských áut a sú ochotní odpustiť autu pár nedostatkov. Skôr si myslím, že pritiahne úplne nových zákazníkov a tých bude veľmi veľa, keďže takéto autá sú dnes veľmi populárne. Pre automobilku je to veľmi dobré a určite to bol aj pôvodný zámer. Otázne ale je, či bude „mainstreamovému“ zákazníkovi vyhovovať takáto „nemainstreamová“ športovosť a „nemaintreamový“ interiér.
Nepovažujem sa za žiadneho marketingového experta, no myslím si, že Subaru by sa malo rozhodnúť, či chce vyrábať autá pre masy, alebo pre malé skupinky nadšených športových vodičov. Posledná novinka, Subaru BRZ, je presne také auto, aké by som od automobilky Subaru očakával. Model XV podľa mňa nie je typické Subaru, ale som presvedčený, že bude najpredávanejším modelom, pretože je to v podstate veľmi dobré auto, len to nie je typické Subaru a má svoje muchy. V Subaru by si teda mali určiť priority. Bola by to totiž nesmierne veľká škoda, keby aj túto automobilku postihol rovnaký osud, aký nedávno postihol švédsky Saab.
Základná cena modelu – Subaru XV 1.6i Economy: 21 690 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru XV 2.0D Exclusive: 32 790 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vznetový, plochý |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1998 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 108 / 3600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 350 / 1600-2400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | – |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 9,3 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,8 / 5,0 / 5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 450/1270 |
Objem nádrže (l): | – |
Celková hmotnosť: | 1435 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R17 |
Dĺžka (mm): | 4450 |
Šírka (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1570 |
Rázvor (mm): | 2635 |