BRATISLAVA 30. novembra (WEBNOVINY) – Nikdy nezabudnem na týždeň, kedy sme v redakcii testovali Suzuki Swift Sport minulej generácie. Bolo to presne pred piatimi rokmi, niekedy v jeseni roku 2007. Od tohto malého mestského autíčka som veľa zážitkov nečakal. To som však ešte netušil, čo s týmto malým a ľahkým autom dokáže stvárať relatívne obyčajná „jedna-šestka“ pod kapotou.
Nechcem však predbiehať. Najprv by sme si mali povedať, čo sa zmenilo po vizuálnej stránke. Pravdupovediac, veľa nie. S príchodom novej generácie Swift opeknel. To sa musí nechať. Nešlo však o žiadnu dizajnovú revolúciu. Dizajnová filozofia v podstate ostala tá istá, akurát, že nový Swift pôsobí trochu modernejším a sviežejším dojmom. Ako keby to bol iba facelift, no v skutočnosti je to nová generácia tohto modelu.
To isté pochopiteľne platí aj pre športovú verziu Swift Sport. Recept na okorenenie malého mestského auta ostal zachovaný. Agresívnejšie nárazníky (ten zadný opäť s koncovkou výfuku na obidvoch stranách), nástavce prahov dverí a veľké 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin obuté do nízkoprofilových pneumatík.
Interiér
Vo vnútri je to tiež trošku športovejšie v porovnaní s bežným Swiftom, no nový Swift Sport oproti svojmu predchodcovi v interiéri po vizuálnej stránke trochu vymäkol. Prišiel totiž o dobre vyzerajúce a aj veľmi dobre fungujúce športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Tieto nové fungujú tiež dobre, no nevyzerajú tak „drsne“.
Celkovo mám však z tohto nového Swiftu trochu „lacnejší“ dojem. Interiér je síce v porovnaní s predchodcom dizajnovo zaujímavejší, no na dotyk a niekedy aj na pohľad je možné zaregistrovať nižšiu kvalitu použitých materiálov, či menej presné lícovanie plastov palubnej dosky. Dobrý dojem nezanecháva ani hlučná kulisa radenia, ktorá pri každom pohybe radiacou pákou buchoce. Sklamaním boli aj stierače, ktoré namiesto utierania čelného skla po ňom iba poskakovali za sprievodu hlasného vŕzgania.
Na druhej strane, interiér je celkom pekný a priestranný. Grafika rádia a klimatizácie pripomína drahé HiFi audioaparatúry a do vnútra sa bez problémov zmestia štyria priemerne vysokí dospelí ľudia. Daňou za dostatok priestoru aj na zadných sedadlách v relatívne malom aute je pomerne skromný batožinový priestor s objemom 211 litrov.
Motor
Motor v Suzuki Swift Sport je ozajstný klenot. Je to totiž najvýkonnejšia a zároveň najúspornejšia atmosféricky plnená „jedna-šestka“, s akou som kedy jazdil. Nebojím sa však tvrdiť, že na trhu ani nenájdete auto s výkonnejším a zároveň úspornejším 1,6-litrovým motorom, ako je ten v Suzuki Swift Sport.
Disponuje výkonom rovných 100 kW (136 k), no v meste sa s týmto motorom dá jazdiť za menej ako šesť litrov. Skutočne. Neviem, ako to tí japonskí konštruktéri dokázali, no po ukončení testu v mestskej premávke mi na palubnom počítači svietil údaj 5,7 l/100 km. Skrátka neuveriteľné.
Tento motor nemá až tak ostrý charakter, ako napríklad motor Renaultu Twingo R.S., no Twingo RS s výkonom 98 kW (133 k) si od vás v meste vypýta na každých 100 km minimálne o 2,5 litra benzínu viac. A to už je čo povedať.
Mimo mesta spotreba Swiftu Sport nijako dramaticky neklesá. Dá sa s ním jazdiť za 5,5 l/100 km, čo je tiež veľmi dobrý výsledok, no nie až tak šokujúci, ako spotreba paliva v mestskom cykle. Swift Sport druhej generácie dostal šesťstupňovú manuálnu prevodovku, a tak pri diaľničnom tempe 130 km/h už netočí 4000, ale „iba“ 3500 ot./min. Prevodovka jednoducho musela ostať krátka, aby malo auto dostatočnú dynamiku, no pri presunoch po diaľnici musíte rátať s ôsmimi litrami benzínu na každých 100 km. Aspoň že mu stačí klasický 95-oktánový natural. Predchodca totiž potreboval minimálne 98-oktánové palivo.
Jazda
Už Suzuki Swift Sport minulej generácie jazdilo naozaj skvelo a to nové je na ceste ešte o malý kúsok lepšie. Čo sa týka jazdných vlastností, pripomína svojho predchodcu asi tak ako v oblasti dizajnu. Swift Sport opäť jazdí na štýlových 17-palcových kolesách obutých do nízkoprofilových pneumatík, čo z neho v zákrutách robí síce „motokáru“, no na nerovnostiach to nie je žiadna sláva.
Swift Sport na typických slovenských cestách nervózne poskakuje, podobne ako Renault Twingo R.S. Musím však priznať, že podvozok Swiftu zvláda nerovnosti o čosi lepšie, ako nekompromisne športový podvozok Cup, ktorý malo nami testované Twingo R.S.
Resumé
Suzuki Swift Sport som v tomto článku niekoľkokrát porovnal s Renaultom Twingo R.S. Práve toto auto totiž považujem asi za jeho jediného konkurenta. Iste, je tu aj MINI Cooper, Alfa Romeo MiTo, či nedávno testovaný Citroën DS3, o ktorého „jedna-šestke“ som začínal uvažovať ako o tej najlepšej na trhu, no vzápätí na to som presadol do Suzuki Swift Sport a našiel som jednoznačného víťaza.
Či je Swift Sport lepší ako Twingo R.S., ťažko povedať. Záleží od priorít. Swift je poriadne ostrá mašina s naozaj stabilným podvozkom, no Twingo R.S. je ešte o čosi ostrejšie a tvrdšie. Swift má o niečo väčší batožinový priestor, no Twingo R.S. má posuvné zadné sedadlá, takže po ich posunutí vie mať ešte väčší kufor ako Swift. Aspoň u mňa by to však zrejme vyhral Swift. Twingo R.S. by mu na okruhu ďaleko neutieklo a na denné používanie je Swift Sport o dosť príjemnejší. A hlavne je oveľa úspornejší.
Základná cena modelu – Suzuki Swift 1.2 GLX AC 3 dv.: 8 888 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Swift Sport: 14 100 €
Registračná daň na testované auto: 327 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1586 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 100 / 6900 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 160 / 4400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,4 / 5,2 / 6,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 211 / 512 |
Objem nádrže (l): | 42 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1045 |
Rozmer pneumatík: | 195/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 3890 |
Šírka (mm): | 1695 |
Výška (mm): | 1510 |
Rázvor (mm): | 2430 |