BRATISLAVA 22. marca (WEBNOVINY) – Skúste zavrieť oči a predstaviť si Volvo. Myslím, že väčšine ľudí sa vybaví obrovský hranatý „kombík“, ktorý síce vyzerá ako krabica, ale ľudia na ňom jazdia, lebo je to praktické a hlavne bezpečné auto, ktoré bolo navyše navrhnuté v nehostinných klimatických podmienkach Škandinávie, takže sa dá očakávať, že toho veľa vydrží. Volvo si je tohto svojho „imidžu“ vedomé a nesnaží sa ho zmeniť. Naopak, dokáže z neho vyťažiť. Keď sa pozriete na nové Volvo V70, z ktorého vychádza „crossover“ XC70, zachovalo si typickú siluetu pre kombi modely tejto švédskej automobilky. Vzadu nájdete takmer pravý uhol, ale aspoň sa tak toho do batožinového priestoru zmestí viac. Volvo si týmto spôsobom navyše zachováva svoju typickú tvár hranatých kombi, no ak sa pozriete na zvyšok auta, viac ostrých hrán tam nenájdete. Volvo tak dokázalo skombinovať moderný dizajn s tradíciou značky.
Interiér
Volvo XC70/V70 zdieľa podvozkovú platformu s limuzínou S80 a od rovnakého auta si tieto dvojičky požičali aj interiér. Vyzerá to obzvlášť zaujímavo v prípade terénnejšie orientovanej XC70-tky. Zvonku vyzerá drsne, no vo vnútri vládne pokoj a luxus. Nájdete tam prvotriedne materiály, ktoré pripomínajú skôr vkusne zariadenú obývačku, ako interiér auta. Špecialitou Volva sú maximálne pohodlné sedadlá a model XC70 nie je výnimkou. Sedadlám by som vytkol možno trochu slabšie bočné vedenie, ale XC70-tka nie je na športové jazdenie, takže majiteľ auta možno ešte viac ocení plytšie a mäkké „kreslá“ namiesto sedadiel.
Na zadných sedadlách je samozrejme dostatok priestoru, ale vzhľadom na rozmery auta by som ho tam čakal trošku viac. Konštruktéri sa zrejme zamerali na gigantický batožinový priestor. Ten má v základnom stave 555 litrov a po sklopení sedadiel delených v pomere 40:20:40 narastie až na 1580 litrov.
Motor
Aj keď je Volvo XC70 vo svojej súčasnej podobe v predaji už nejaký ten piatok, inovovaná verzia známeho 2,4 litrového päťvalca s označením D5 je novinkou. Po novom dosahuje až 151 kW (205 k). Krútiaci moment narástol o 20 Nm na výsledných 420 Nm. Z najvýznamnejších technických inovácií spomeniem aspoň prepĺňanie dvojicou turbodúchadiel BorgWarner, nové piezoelektrické vstrekovače paliva pracujúce s tlakom 2000 barov, alebo aj novú technológiu výroby hliníkového bloku motora, ktorá namiesto jednej oceľovej monovložky používa päť samostatných suchých vložiek. Zmenšený bol aj kompresný pomer z 17,3:1 na 16,5:1, čo zabezpečilo o niečo tichší a kultivovanejší chod motora.
Výrobca udáva spotrebu paliva v mestskej premávke 10 litrov nafty na 100 km. Takúto spotrebu sa mi bez problémov podarilo dosiahnuť. Mimo mesta by si však Volvo XC70 D5 so šesťstupňovou automatickou prevodovkou malo vystačiť so 6,1 litra nafty na 100 km. V praxi sa však spotreba paliva aspoň počas nášho testu pohybovala medzi siedmimi a ôsmimi litrami. Na 1,8 tony vážiace auto s výkonom 205 koní to však vôbec nie je zlé.
Jazda
Pocit za volantom Volva XC70 by sa dal stručne charakterizovať ako „maximálna pohoda“. Sedenie je bezkonkurenčne komfortné, rovnako ako plavnosť jazdy. Schopnosť Volva XC70 žehliť nerovnosti na ceste a tlmiť nárazy je pozoruhodná. Ak už aj trafíte nejakú tu dieru, do kabíny sa prenesie iba tiché „žuchnutie“.
Zaujímavosťou je adaptívny tempomat. Ten sa oplatí nastavovať aj v meste. Stanovíte si cestovnú rýchlosť a ak sa vám do cesty pritrafí pomalšie vozidlo, vaše auto sa prispôsobí jeho rýchlosti bez toho, aby ste museli brzdiť. Ak vozidlo pred vami opäť zrýchli, zrýchľuje aj vaše auto. Až dovtedy, kým opäť nedosiahne vami nastavenú rýchlosť. V praxi to teda vyzerá tak, že si nastavíte rýchlosť a potom už iba držíte volant. Nemusíte brzdiť, nemusíte pridávať, no a s automatom samozrejme ani radiť. Nevýhodou je azda iba to, že auto nedokáže samé úplne zastaviť a znova sa rozbehnúť. Tento tempomat totiž funguje iba do rýchlosti 30 km/h.
Motor a prevodovka sú zohratý pár. Aj keď by prevodovka občas mohla radiť pohotovejšie, vždy to „uhrá“ motor, ktorý má v celom spektre otáčok dostatok síl. Volvo XC70 dokáže s týmto motorom pod kapotou zrýchľovať naozaj celkom pôsobivo. Nebojí sa ani zákrut. Komfortne naladený podvozok síce spôsobí, že karoséria sa niekedy nakláňa možno trochu viac, no auto si vždy drží stopu. Výhrady by som mal azda k iba k dosť utlmenému riadeniu.
Vďaka pohonu 4×4 a relatívne vysokej svetlej výške je Volvo XC70 použiteľné aj v ľahšom teréne. Jazdil som s ním ešte po miestami zasnežených a zablatených poľných cestách bez akýchkoľvek problémov. Pohon všetkých štyroch kolies je pri strate adhézie navyše nastavený príjemne pretáčavo, čo robí z jazdy mimo asfaltu celkom zábavnú záležitosť.
Resumé
Ako som spomenul v úvode, Volvo XC70 je špecifické auto, ktoré má málo konkurentov. Je to auto pre ľudí, ktorí potrebujú priestranné auto s vysokou úžitkovou hodnotou a pohonom všetkých štyroch kolies, no vedia, že SUV je pre nich zbytočné. Prečo jazdiť na ťažšom, menej úspornom a menej obratnom aute, ktorého terénne schopnosti aj tak nevyužijete? A na občasné výlety mimo asfaltu je zase Volvo XC70 ako stvorené.
Základná cena modelu – Volvo XC70 2.4D FWD Kinetic: 40 040 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo XC70 D5 AWD Summum: 49 360 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 5/20 |
Zdvihový objem (cm3): | 2400 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 151 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 420 / 1500-3250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 10,0 / 6,1 / 7,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 575 / 1580 |
Objem nádrže (l): | 70 |
Prevádzková hmotnosť: | 1794 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R17 |
Dĺžka (mm): | 4838 |
Šírka (mm): | 1861 |
Výška (mm): | 1604 |
Rázvor (mm): | 2815 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk