Jedným z najčastejších mýtov v súvislosti s elektromobilitou je obava z rýchlej degradácie batérií. Najnovšia analýza Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) však ukazuje, že tento predsudok nemá reálne základy.
Získané údaje podľa SEVA jednoznačne potvrdzujú, že moderné batérie v elektromobiloch sú nielen mimoriadne spoľahlivé, ale aj prekvapivo trvácne. Aj po desiatkach tisíc kilometrov si zachovávajú vysokú kapacitu a degradujú pomalšie, ako predpokladali laboratórne testy.
Odborná pracovná skupina
SEVA sa pri svojom tvrdení opiera o odbornú pracovnú skupinu pre batérie a automobilový priemysel, ktorú zriadila a výsledky komplexnej rešerše, ktorá sumarizuje výsledky nezávislých testovaní a dát z reálnej prevádzky tisícok elektrických vozidiel na Slovensku aj vo svete. Rešerš SEVA vychádza z aktuálnych a rozsiahlych dát renomovaných firiem a inštitúcií a vyvracia rozšírené mýty o degradácii batérií.
Slovensko má už 1 000 lokalít pre verejné nabíjanie elektromobilov, ďalšiu výstavbu podporia výzvy za 30 miliónov eur
„Sme presvedčení, že ak chceme o elektromobilite diskutovať vecne, potrebujeme do diskusie vniesť čísla a dôkazy. A tie hovoria jasne. Aj po 200-tisícoch kilometrov majú batérie vo väčšine prípadov viac ako 90 percent kapacity a rozhodne ich netreba vymieňať rovnako ako batérie v spotrebnej elektronike,“ vysvetlil riaditeľ asociácie Patrik Križanský.
Poznatky z dát tisícok vozidiel v reálnej prevádzke
SEVA vo svojej rešerši zhrnula poznatky z dát tisícok vozidiel v reálnej prevádzke. Podľa analýzy Arval má až 98 percent elektromobilov po rokoch jazdenia a stotisícoch kilometrov (km) zostávajúcu kapacitu nad 80 percent. ADAC test preukázal, že aj vozidlo, ktoré bolo nabíjané nešetrne a vždy na 100 percent, si udržalo 93 percent kapacity po prejdení 100-tisíc km.
Veľký test batérií elektromobilov pozitívne prekvapil, vodiči môžu siahať aj po starších autách
DEKRA pri 25-tisíc testoch batérií zistila, že aj po 260-tisíc km môže kapacita batérie stále dosahovať 95 percent. Analýzy skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa AAA Auto a Mototechna, ukázali, že len 1,5 percent vozidiel malo zostávajúcu kapacitu batérie pod 80 percent. Spoločnosť pritom testovala viac než 2 000 elektromobilov pomocou certifikovaných testov Aviloo.
Rekuperácia batérie nepoškodzuje
Závery rešerše SEVA ukazujú, že 98 percent elektromobilov má kapacitu batérie nad 80 percent aj po rokoch prevádzky. Batéria bežne prežije viac ako 15 rokov, jej priemerná ročná degradácia je len 2,3 percent. Rekuperácia batérie nepoškodzuje, práve naopak. Rozhodujúci je v konečnom dôsledku spôsob zaobchádzania, nie vek alebo počet kilometrov.
Poľsko investuje do elektromobility ďalších 460 miliónov eur zo zdrojov EÚ, Slovensko sa môže len učiť
Skúsenosti z prevádzky teda ukazujú, že rekuperácia, plynulá jazda a optimálne nabíjanie spomaľujú degradáciu. Zaujímavosťou je, že reálne používateľské podmienky, kedy batéria čelí bežnej prevádzke, sú pre ňu menej náročné ako umelé testovanie s pravidelnými cyklami v laboratórnych podmienkach. Najväčším nepriateľom batérií sú extrémne teploty a časté nabíjanie do 100 percent na rýchlonabíjačkach.