V Taliansku sprísňujú zákazy vstupu do miest pre naftové autá, výlety to môže výrazne predražiť

Zákaz postihuje už aj desaťročné vozidlá.
Volkswagen Passat Variant BlueMotion
Foto: Ilustračné, Volkswagen.

Štyri regióny v severnej polovici Talianska od jesene sprísňujú zákazy vjazdu pre naftové autá. Rozšírené pravidla budú podľa nemeckého autoklubu ADAC postihovať aj autá, ktoré zodpovedajú emisnej norme Euro 5. Ide o automobily vyrobené v rozpätí rokov 2009 až 2015. Zákaz tak postihuje už aj desaťročné vozidlá.

Na Slovensku i v okolitých krajinách EÚ je priemerný vek osobných vozidiel vyšší ako desať rokov. U nás je takmer na úrovni 15 rokov. Jediné naftové autá, ktoré budú môcť vchádzať do centier miest sú tie zodpovedajúce norme Euro 6.

Obmedzenia zavádzajú niekoľko rokov

Taliani už obmedzenia premávky v mestách pre naftové autá zavádzajú niekoľko rokov. Vo viacerých regiónoch sú pre osobné i nákladné automobily zodpovedajúce normám Euro 0 až 2 platné úplné zákazy vjazdu do centier miest bez ohľadu na palivo. Pre naftové autá v niekoľkých regiónoch platili zákazy vstupu osobným vozidlám zodpovedajúcim emisným normám Euro 3 a 4.

Rozšírenie na Euro 5 malo vojsť do platnosti už pred dvomi rokmi, no nakoniec dostali zákazy dvojročný odklad. Každý región Talianska si pritom určuje vlastné pravidlá. V niektorých mestách je obmedzený vjazd plošne, v iných počas konkrétnych dní a hodín.

  • Zákaz vjazdu sa týka miest s veľkosťou nad 30 000 obyvateľov
  • Zákaz vstupuje do platnosti od 1. októbra 2025
  • Zákaz vjazdu musí byť riadne vyznačený dopravnou značkou
  • Zákaz platí pre osobné automobily s naftovým motorom v emisnej norme Euro 5 a v nižších

Zákazy tiež platia pre staré osobné i nákladné vozidlá v emisných triedach Euro 0, Euro 1 a v niektorých regiónoch aj Euro 2 a to bez ohľadu na pohonnú hmotu (benzín, nafta i LPG).

Za porušenie hrozí pokuta

Vykázanie áut z miest a ich centier v emisných normách Euro 0 až 2 nie je až takým problémom a obvykle platí výnimka pre historické vozidlá. Najmä preto, lebo už samotná norma Euro 2 platila v rozmedzí rokov 1996 až 2000, takže pokrýva minimálne 25-ročné vozidlá.

Obmedzenie vstupu do miest pre 16 až 10 ročné automobily v relatívne modernej norme Euro 5 však znamená obmedzenie platné pre milióny vozidiel v Európe. Pokuta za neuposlúchnutie zákazu sa začína na úrovni 168 eur.

Dôvodom pre postupné vylučovanie naftových vozidiel z centier miest sú predovšetkým emisie pevných častíc, no i ďalších látok. Práve pevné častice spôsobujú najmä v husto obývanej priemyselnej Pádskej nížine výrazné prekračovanie limitov znečistenia ovzdušia. Navyše sú v závislosti od veľkosti považované za jednu z hlavných príčin rôznych civilizačných ochorení.

Nižšie uvádzame obmedzenia platné pre jednotlivé regióny:

Piemont (hlavné mesto Turín)

Obmedzenia budú platné počas chladnejších mesiacov. Prvýkrát vstupujú do platnosti 1. októbra 2025 do 15. apríla 2026. Ďalšie roky začne obmedzenie už v septembri. Obmedzenie sa týka pracovných dní od 8.30 h do 18.30 h

Lombardsko (hlavné mesto Miláno)

Obmedzenie vstupuje do platnosti 1. októbra a bude platné celoročne každý deň v čase od 7.30 h do 19.30 h.

Emilia Romagna (hlavné mesto Boloňa)

Obmedzenie vjazdu pre naftové vozidlá vstupuje do platnosti 1. októbra 2025. Platí v pracovné dni od 8.30 do 18.30 h.

Benátsko – Veneto (hlavné mesto Benátky)

Obmedzenie vstupuje do platnosti 1. októbra 2025 a platí počas všetkých dní týždňa celodenne.

Upozorňujeme tiež, že špecifické obmedzenia vjazdu pre naftové i staršie benzínové vozidlá platia aj v ďalších mestách krajiny. Napríklad v regióne Lazio (Rím) je od roku 2019 platný zákaz vjazdu pre naftové autá Euro 3, benzínové Euro 2 a motorky Euro 1 do Ríma.

Odporúčané