Veľký test batérií elektromobilov pozitívne prekvapil, vodiči môžu siahať aj po starších autách

Elektromobily majú tiež výrazne nižšie riziko poruchy v porovnaní s autami so spaľovacími motormi.
Elektromobil
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Veľký test batérií elektromobilov priniesol vcelku prekvapivé zistenia. Životnosť pre pohon nevyhnutných súčastí sa ukázal ako veľmi slušná.

Zo skoro dvetisíc testovaných vozidiel len v prípade 1,5 percenta batériových elektromobilov a 5,7 percenta plug-in hybridov klesla kapacita ich batérie pod 80 percent.

Vyplýva to z meraní diagnostikou Aviloo, ktoré počas uplynulých 27 mesiacov robila spoločnosť AURES Holdings.

Preverili stovky vozidiel

Experti prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTOMototechna hĺbkovo preverili spolu 1 672 batériových elektrických vozidiel (BEV) a 315 plug-in hybridov (PHEV). Výsledky ukazujú, že batérie si vedú oveľa lepšie, ako sa všeobecne predpokladá.

„Takmer dvetisíc otestovaných áut malo v priemere najazdených 63 300 kilometrov. Kapacita ich akumulátorov bola na úrovni 92,62 percenta, čo je vynikajúci výsledok. Dokonca aj elektromobil s najvyšším nájazdom, až 375-tisíc kilometrov, vykazoval v meraní stav batérie 87,5 percenta. V prípade hybridu s 221-tisíc kilometrami na odometri vyhodnotila diagnostika Aviloo jeho akumulátor na 82,4 percenta,“ skonštatoval generálny riaditeľ spoločnosti Petr Vaněček.

Otázka záruky je zložitá

Zistenia ukázali, že záujemcovia o elektro a hybridné vozidlá môžu bez obáv siahať i po starších autách s vyšším počtom najazdených kilometrov.

Automobilky často, aj keď nie vždy, garantujú životnosť batérie až osem rokov a 160-tisíc kilometrov, počas ktorých by jej zdravie nemalo klesnúť pod 70 percent.

Otázka záruky na elektromobily alebo ich batérie je však pomerne zložitá. Výrobcovia ju často podmieňujú dodržiavaním kontrol v autorizovanom servise a plnením ďalších podmienok.

V AAA Auto si stanovili vlastný limit bezpečného nákupu na 80 percent kapacity akumulátorov. “Drvivá väčšina preverovaných áut túto podmienku spĺňa,“ dodal Vaněček.

Držiteľ negatívneho rekordu

Z testovania, ktoré začalo v januári 2023, vyplynulo, že iba 25 kusov BEV a 18 kusov PHEV mali nižšiu ako 80-percentnú kapacitu.

„Takéto auto nemusíme nevyhnutne odmietnuť – ak je v celkovom výbornom stave a vieme ho ponúknuť za zaujímavú cenu, sme schopní si ho kúpiť. Ide však o výnimky,“ vysvetlil Vaněček.

Držiteľom negatívneho rekordu bol elektromobil s 25-percentným zdravotným stavom pri 72-tisíc najazdených kilometroch. Pri plug-in hybridoch to bolo 50 percent kapacity batérie pri nájazde 116-tisícoch kilometrov.

„Počet najazdených kilometrov však nie je pre elektromobily až taký dôležitý. Viac závisí od toho, ako používateľ s batériou zaobchádzal, ako ju nabíjal, či nejazdil až na nulu a podobne,“ vysvetlil šéf spoločnosti.

Nižšie riziko poruchy

Merania spoločnosti AURES Holdings sú v súlade so závermi nedávneho výskumu britského ministerstva dopravy.

To preverovalo technické údaje z cestných asistenčných služieb a staníc technickej kontroly pre 264 miliónov vozidiel za roky 2005 až 2022. Vysvitlo, že elektromobily majú výrazne nižšie riziko poruchy v porovnaní s autami so spaľovacími motormi.

„Vedci vyhodnotili pravdepodobnosť zlyhania na každých 1,6 kilometra (jednu britskú míľu) za deň. Pri benzínových autách to bolo 8,4 percenta, pri naftových 6,4 percenta a pri elektromobiloch len 2,5 percenta,“ uzavrel Vaněček.

Výsledky meraní tak ukazujú, že elektromobily dokážu na trhu plne konkurovať vozidlám so spaľovacími motormi.

Viac k osobe: Petr Vaněček
Firmy a inštitúcie: AAA AutoAURES HoldingsMototechna

Odporúčané