Veľký test batérií elektromobilov pozitívne prekvapil, vodiči môžu siahať aj po starších autách

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Elektromobil
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Veľký test batérií elektromobilov priniesol vcelku prekvapivé zistenia. Životnosť pre pohon nevyhnutných súčastí sa ukázal ako veľmi slušná.

Zo skoro dvetisíc testovaných vozidiel len v prípade 1,5 percenta batériových elektromobilov a 5,7 percenta plug-in hybridov klesla kapacita ich batérie pod 80 percent.

Vyplýva to z meraní diagnostikou Aviloo, ktoré počas uplynulých 27 mesiacov robila spoločnosť AURES Holdings.

Preverili stovky vozidiel

Experti prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTOMototechna hĺbkovo preverili spolu 1 672 batériových elektrických vozidiel (BEV) a 315 plug-in hybridov (PHEV). Výsledky ukazujú, že batérie si vedú oveľa lepšie, ako sa všeobecne predpokladá.

„Takmer dvetisíc otestovaných áut malo v priemere najazdených 63 300 kilometrov. Kapacita ich akumulátorov bola na úrovni 92,62 percenta, čo je vynikajúci výsledok. Dokonca aj elektromobil s najvyšším nájazdom, až 375-tisíc kilometrov, vykazoval v meraní stav batérie 87,5 percenta. V prípade hybridu s 221-tisíc kilometrami na odometri vyhodnotila diagnostika Aviloo jeho akumulátor na 82,4 percenta,“ skonštatoval generálny riaditeľ spoločnosti Petr Vaněček.

Otázka záruky je zložitá

Zistenia ukázali, že záujemcovia o elektro a hybridné vozidlá môžu bez obáv siahať i po starších autách s vyšším počtom najazdených kilometrov.

Automobilky často, aj keď nie vždy, garantujú životnosť batérie až osem rokov a 160-tisíc kilometrov, počas ktorých by jej zdravie nemalo klesnúť pod 70 percent.

Otázka záruky na elektromobily alebo ich batérie je však pomerne zložitá. Výrobcovia ju často podmieňujú dodržiavaním kontrol v autorizovanom servise a plnením ďalších podmienok.

V AAA Auto si stanovili vlastný limit bezpečného nákupu na 80 percent kapacity akumulátorov. “Drvivá väčšina preverovaných áut túto podmienku spĺňa,“ dodal Vaněček.

Držiteľ negatívneho rekordu

Z testovania, ktoré začalo v januári 2023, vyplynulo, že iba 25 kusov BEV a 18 kusov PHEV mali nižšiu ako 80-percentnú kapacitu.

„Takéto auto nemusíme nevyhnutne odmietnuť – ak je v celkovom výbornom stave a vieme ho ponúknuť za zaujímavú cenu, sme schopní si ho kúpiť. Ide však o výnimky,“ vysvetlil Vaněček.

Držiteľom negatívneho rekordu bol elektromobil s 25-percentným zdravotným stavom pri 72-tisíc najazdených kilometroch. Pri plug-in hybridoch to bolo 50 percent kapacity batérie pri nájazde 116-tisícoch kilometrov.

„Počet najazdených kilometrov však nie je pre elektromobily až taký dôležitý. Viac závisí od toho, ako používateľ s batériou zaobchádzal, ako ju nabíjal, či nejazdil až na nulu a podobne,“ vysvetlil šéf spoločnosti.

Nižšie riziko poruchy

Merania spoločnosti AURES Holdings sú v súlade so závermi nedávneho výskumu britského ministerstva dopravy.

To preverovalo technické údaje z cestných asistenčných služieb a staníc technickej kontroly pre 264 miliónov vozidiel za roky 2005 až 2022. Vysvitlo, že elektromobily majú výrazne nižšie riziko poruchy v porovnaní s autami so spaľovacími motormi.

„Vedci vyhodnotili pravdepodobnosť zlyhania na každých 1,6 kilometra (jednu britskú míľu) za deň. Pri benzínových autách to bolo 8,4 percenta, pri naftových 6,4 percenta a pri elektromobiloch len 2,5 percenta,“ uzavrel Vaněček.

Výsledky meraní tak ukazujú, že elektromobily dokážu na trhu plne konkurovať vozidlám so spaľovacími motormi.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe: Petr Vaněček
Firmy a inštitúcie: AAA AutoAURES HoldingsMototechna