BRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) – Švédska automobilka Volvo prichádza ako prvá na svete s technológiou dieselového plug-in hybridu. Auto vzniklo na základoch modelu V60. A ako to funguje v praxi? Pod prednou kapotou má Volvo V60 Plug-in Hybrid schovaný známy motor D5, teda 2,4-litrový vznetový päťvalec s výkonom 215 koní (158 kW). Motor poháňa prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky predné kolesá.
Auto má však poháňané aj zadné kolesá. Tie má ale na starosti vzadu umiestnený elektromotor s výkonom 70 koní (51 kW). S veľmi podobným systémom už prišiel aj Peugeot vo svojom modeli 3008, ale Peugeot nie je plug-in hybrid, čo znamená, že jeho batéria sa nedobíja z elektrickej siete, ale počas jazdy.
Tri v jednom
Nové Volvo V60 Plug-in Hybrid funguje v troch režimoch. Prvým z nich je režim Pure. V tomto režime dokáže Volvo V60 Plug-in Hybrid jazdiť výhradne na elektrickú energiu, ktorú elektromotoru dodáva lítium-iónová batéria s kapacitou 12 kWh. Pokiaľ bola táto energia vyrobená z obnoviteľných zdrojov, auto dokáže prejsť približne 50 km bez znečisťovania ovzušia emisiami CO2. Je to vzdialenosť, do ktorej sa väčšina ľudí zmestí pri dochádzaní do práce a z práce. Ak nenajazdíte denne viac kilometrov, môžete takto fungovať aj dlhodobejšie. Auto si iba jednoducho doma dobijete z elektrickej siete a spaľovací motor ani nepoužívate.
Foto: Volvo Foto: Volvo Foto: Volvo Foto: VolvoV režime Hybrid auto optimálne rozdeľuje požiadavky na pohon medzi spaľovací motor a elektromotor. Riadiacej elektronike pritom dokáže pomôcť aj tým, že si pred jazdou navolíte, či sa chystáte na krátku, strednú, prípadne dlhú jazdu, aby bolo prerozdeľovanie čo najefektívnejšie. Viete si tiež šetriť elektrickú energiu na neskôr, napríklad keď vôjdete do mesta. Vďaka Li-ion batérii si tiež viete interiér pred jazdou na diaľku predchladiť, prípadne predhriať.
V tomto režime Volvo V60 Plug-in Hybrid spotrebuje iba 1,8 litra nafty na 100 km, čo znamená, že na jedno tankovanie a nabitie dokážete prejsť až 1 200 km. To však nie je všetko. Ešte je tu tretí režim – Power. V tomto režime funguje naplno aj spaľovací motor aj elektromotor súčasne. Motor D5 vám dáva 440 Nm krútiaceho momentu a 215 koní, elektromotor ďalších 200 Nm a 70 koní. Razom sa z nevinne pôsobiaceho a úsporného hybridného kombi stáva celkom bojaschopné auto, ktoré dokáže na stovku zrýchliť za veľmi slušných 6,9 sekundy.
https://www.youtube.com/watch?v=kD1NMgUI-dk
„V prípade, že chcete, aby automobiloví nadšenci a fanúšikovia rýchlej jazdy začali myslieť „na zeleno“, musíte im dať možnosť jazdiť s nízkym dopadom na životné prostredie bez straty skutočného potešenia z jazdy a adrenalínu za volantom“, hovorí Stefan Jacoby, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Volvo Cars. Ja iba dodám, že má svätú pravdu.