Zatopilo vám auto? Odborníci radia, kedy sa ho už neoplatí opravovať

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Czech Republic Central Europe Floods
Vozidlá sú čiastočne zaliate vodou počas povodní v Ostrave. Foto: ilustračné, SITA/AP

Poškodenie vodou patrí medzi najhoršie problémy, ktoré môžu automobil postihnúť. V súvislosti so záplavami, ktoré v ostatných dňoch postihli aj Slovensko, na to upozorňujú odborníci spoločnosti AAA Auto.

Záleží pritom predovšetkým na tom, ako vysoko voda vystúpila, či sa dostala len ku kolesám, do interiéru alebo do motorového priestoru. Samostatnou kapitolou sú zaplavené elektromobily. Tie by sa ich vlastníci ani nemali snažiť naštartovať. Prvá rada je zdanlivo banálna, ale rozhodne je dobré si na ňu spomenúť skôr, ako udrú záplavy.

Odvezenie auta na vyvýšené miesto

Ak hrozí autu riziko zatopenia, odvezte ho niekam na vyvýšené miesto, napríklad aj ďalej od domova, a vyberte z neho všetky veci, na ktorých vám záleží. Pozor pritom na podzemné garáže, pokiaľ sú na nevhodne spádovaných miestach, môže do nich natiecť dosť vody, hlavne do najnižších poschodí. Môže tak byť vhodnejšie auto vyviezť von,“ odporúča co-CEO AURES Holdings, prevádzkovateľa autocentier AAA AUTO a Mototechna, Petr Vaněček. Ak sa však vozidlo nepodarí pred veľkou vodou uchrániť, záleží na miere jeho zaplavenia.

Ak voda dosahuje len po prahy karosérie, takže v nej boli ponorené len náboje kolies a brzdy, až tak veľa sa toho nedeje. Chce to ale postupovať podobne ako vodiči offroadov, ktorí sa brodia cez vodné toky, zložiť kolesá, vyčistiť brzdy od bahna, pre istotu vymeniť brzdovú kvapalinu,“ radí Vaněček. Podľa neho môžu neskôr robiť problémy aj ložiská kolies, v ktorých zdegraduje doživotná náplň maziva, takže aj tie je lepšie vymeniť, rovnako ako olejové náplne diferenciálov.

Vyššia hladina vody je väčší problém

Pokiaľ je ale hladina vody o niečo vyššia, takže napríklad natiekla do výfukového potrubia, môže to byť väčší problém. V moderných automobiloch sú vo výfukovom potrubí katalyzátory, lambda sondy, u trochu starších modelov aj filtre pevných častíc.

Potom by bolo lepšie auto neštartovať, nechať ho odtiahnuť do servisu, výfuk rozmontovať a vysušiť. Pokiaľ by sa dostala voda do chladiča, aj on sa musí vyčistiť, prípadne vymeniť,“ radí Vaněček. To však ešte stále nie je likvidačná záležitosť.

Voda v interiéri

Najhoršie podľa odborníkov je, ak sa voda dostane nad kolesá a natečie do interiéru. Všade je veľa elektroniky, celkom nízko sú riadiace jednotky airbagov a pyrotechnických predpínačov bezpečnostných pásov, pri niektorých autách býva nízko aj štartovacia batéria.

Motor síce mechanicky môže vydržať, do neho voda natečie málokedy, poškodené ale budú všetky čidlá, ako aj elektrické a elektronické súčasti vozidla.

Ak je voda v interiéri, je lepšie neskúšať štartovať a zavolať do servisu, aby automobil odtiahli a pokúsili sa ho zachrániť. Pokiaľ máte havarijnú poistku, zároveň dajte rovno vedieť poisťovni, aby sa na auto prišiel pozrieť jej likvidátor, veľmi často vozidlo odpíšu ako takzvanú totálnu škodu,“ pokračuje Vaněček. Väčšinu zaplavených automobilov sa totiž neoplatí opravovať, náklady môžu totiž prevýšiť ich cenu.

Výmena elektroinštalácie

Správne by po zatopení auta mala byť vymenená všetka elektroinštalácia, čo znamená náklady vo výške niekoľkých tisícok eur. Moderné vozidlá plné elektronickej výbavy a bezpečnostných prvkov totiž po zatopení vykazujú výrazne zvýšenú náchylnosť k poruchám.

Kedykoľvek môže kolabovať elektronika, napríklad ABS, ESP alebo prednárazový asistent. Nepríjemné sú aj časté zlyhania infotainmentov, ktoré sú na vodu veľmi citlivé, ďalším negatívnym efektom býva v dlhšom časovom horizonte korózia na neobvyklých a skrytých miestach.

Vytopený elektromobil

Špecifická je situácia s elektromobilmi, ich batéria je síce vodotesná, ale primárne proti odstrekujúcej dažďovej vode. Pokiaľ sa batéria, ktorá býva pri nových automobiloch najčastejšie súčasťou podlahovej plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotesnosti neexistuje.

S vytopeným elektromobilom rozhodne nejazdite, nechajte ho doviezť do servisu, kde vám poradia ďalší postup podľa manuálu výrobcu,“ varuje Vaněček.

Tieto autá sa čoskoro začnú objavovať v inzercii

Motoristi by mali počítať aj s tým, že čoskoro po povodniach sa začnú povrchne opravené autá objavovať v inzercii a v malých autobazároch. Najlepšou radou pri kúpe ojazdeného vozidla v čase po povodniach je starostlivosť, opatrnosť a preverený predajca.

Požadujte, aby v kúpnej zmluve rozhodne bolo ustanovenie o tom, že automobil nebol zatopený, aby ste v rámci reklamácie mohli žiadať finančnú kompenzáciu,“ uzatvára Vaněček.

AURES Holdings prevádzkuje sieť pobočiek v Českej republike, na Slovensku, v Poľsku, Maďarsku a Nemecku. Za dobu svojej existencie obslúžila už vyše 3,1 milióna zákazníkov. Skupina je so 100-tisíc predaných vozidiel ročne najväčším predajcom ojazdených automobilov v strednej Európe. Predáva aj zánovné vozidlá pod obnovenou značkou Mototechna. Na západných trhoch pôsobí prostredníctvom spoločnosti Driverama.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Petr Vaněček
Firmy a inštitúcie AAA AutoAURES HoldingsDriveramaMototechna