BRUSEL 18. júla (WEBNOVINY) – Viaceré členské štáty Európskej únie by sa mohli pripojiť k Francúzsku, ktoré zablokovalo nové registrácie vozidiel výrobcu Daimler AG používajúce zakázanú chladiacu zmes.
O vyvodení dôsledkov voči automobilke na stretnutí s Európskou komisiou (EK) v stredu rozhodli zástupcovia európskych vlád. Niektoré modely spoločnosť Daimler predáva, hoci porušujú pravidlá EÚ, píše sa v stanovisku EK.
„Členské štáty súhlasili, že v prípade vozidiel, ktoré nie sú v súlade s legislatívou EÚ, je potrebné vykonať nápravné opatrenia vedúce k ich zosúladeniu s ňou, a to vrátane stiahnutia vozidiel, ktoré sa už predávajú na (národných) trhoch, tak, ako to už jeden členský štát urobil,“ informuje ďalej komisia.
Odvoláva sa pritom na Francúzsko, ktoré pozastavilo registrácie vozidiel Mercedes-Benz tried A, B a SL vyrobených od júna 2013, pretože výrobca Daimler odmietol prestať používať chladiacu zmes R134a. Tú EÚ zakázala používať od začiatku roka.
Spor okolo chladiacich zmesí vznikol po tom, ako Berlín umožnil spoločnosti Daimler pokračovať v používaní zakázanej látky silne škodlivej pre životné prostredie, hoci všetky ostatné európske automobilky prestúpili na alternatívnu zmes z dielne spoločností Honeywell a Dupont.
Podľa spoločnosti Daimler však látka s označením R1234yf môže prostredie pri horení znečisťovať toxickým plynom fluoridu vodíka. Výrobca Honeywell oponuje, že z jeho chladiacej zmesi nehrozí žiadne relevantné riziko a ide o najekonomickejšiu aj najekologickejšiu alternatívu. EK dala nemeckej vláde čas na vysvetlenie rozhodnutia do 20. augusta, čo je prvý krok pred prípadným správnym konaním pre porušenie pravidiel únie.
Francúzsky zákaz registrácií by podľa informácií spoločnosti Daimler založených na dodávkach v roku 2012 mohol ovplyvniť približne 2 % jej celosvetového predaja, čiže asi 29 tis. vozidiel.