Až 13 percent všetkých komentárov na slovenskom Facebooku tvoria tzv. hejty. Stránky, ktoré diskusie na svojich profiloch moderujú, majú hejtu násobne menej.
Veľa nenávisti na Facebooku
Vyplýva to z novej analýzy iniciatívy #bezhejtu, ktorá potvrdzuje výsledky svojich zistení z jari tohto roku. Aj násobne väčšia vzorka dát preukázala, že diskusie na slovenskom Facebooku obsahujú veľa nenávisti.
V rozmedzí troch mesiacov s pomocou umelej inteligencie ohodnotila analýza takmer sedem miliónov komentárov z 492 facebookových profilov. U členov iniciatívy #bezhejtu, u ktorých sú diskusie moderované, namerala výskyt nenávistných prejavov na úrovni pod dvoma percentami.
Nálada v online priestore
Iniciátorov analýzy zaujímalo aj to, či sa zmenila nálada v online priestore v súvislosti s volebným súbojom. Výsledky ukazujú, že celková miera hejtu klesla, avšak iba na úrovni štatistickej chyby. Výraznejší pokles bol viditeľný na stránkach politických strán a ich predsedov – z 20,4 percenta na jar na 7,4 percenta medzi augustom a októbrom 2023.
Jesenná ITAPA 2023: Hackeri budú čoraz viac cieliť na malých lekárov. Musíme im pomôcť brániť sa
Mohlo by to ukazovať, že v dobe intenzívnej kampane politici výraznejšie moderovali komentáre na svojich. Podľa zakladateľov iniciatívy analýza jednoznačne preukázala, že s kontinuálnou starostlivosťou o diskusie sa s hejtom v online dá úspešne bojovať.
„Výsledok hovorí jasne. Tam, kde sa riešia témy, ktoré hýbu spoločnosťou, je hejtu veľa. Jedným z dôvodov je samotný veľký počet komentárov na takýchto stránkach,“ povedal šéf digitálneho tímu v komunikačnej agentúre Seesame Dávid Benedig.
Reťazová reakcia hejtu
Druhým dôvodom je to, že hejt produkuje ďalší hejt. Preto ak nepríde k rýchlemu zásahu administrátorom profilu, je pravdepodobné, že špinavá diskusia sa bude len zhoršovať. To eliminuje priestor na slušnú a konštruktívnu debatu.
„Podrobne sme sa pozreli aj na diskusie na profiloch členov #bezhejtu. To, že sme namerali menej ako 2 percentá nenávistných či vulgárnych prejavov, považujeme za jasný znak toho, že proti hejtu sa dá vyhrať. Nejde totiž len o malé stránky, ale aj také, ktoré generujú stovky až tisíce komentárov denne,“ komentoval výsledky analýzy Tomáš Halász, CEO firmy TrollWall, ktorej umelá inteligencia hodnotila komentáre.
Zaujímavý fakt z TrollWall
Viac ako 60 percent zo siedmich miliónov skontrolovaných komentárov pochádza z profilov médií. Práve tie generujú v absolútnom čísle aj najväčší počet komentárov, aj hejtov. Médiá sú v neľahkej situácii. Denne im na profiloch pribúdajú stovky až tisícky komentárov.
Ministerstvo kultúry bude na budúci rok hospodáriť s rozpočtom takmer 500 miliónov eur
Udržať diskusie čisté pri takom objeme nie je vôbec jednoduché a vyžaduje si to obrovskú ľudskú alebo šikovnú technologickú kapacitu. Okrem analýzy #bezhejtu prišli v TrollWall ešte na jeden zaujímavý fakt.
Hejt má svoj limit
„Pri dlhodobom sledovaní veľkej množiny dát sme zistili, že s rastúcim počtom komentárov sa nezvyšuje priamo úmerne aj počet nenávistných prejavov. Čo to znamená? Hejt má svoj limit a je to riešiteľný problém, pretože tí, čo vytvárajú nenávistný obsah, sú hlučná menšina. Z diskusií sa dá takmer úplne odstrániť, ak sa organizácia rozhodne, že chce kultivovať svoju online debatu,“ dodal Halász.
Po pol roku fungovania má iniciatíva #bezhejtu viac ako 120 členov, a to vrátane verejných inštitúcií, ako napríklad Kancelária prezidentky SR, Polícia SR, Plán obnovy či mestá Bratislava, Košice, Žilina, Nitra, ale aj veľkých firiem a médií.