BANSKÁ BYSTRICA 28. februára (WebNoviny.sk) – Poslanci Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) na štvrtkovom zastupiteľstve podporili projekty na rekonštrukciu a dobudovanie vyše 90 kilometrov ciest.
Kraj sa tak bude cez Banskobystrickú regionálnu správu ciest (BBRSC) uchádzať o financovanie troch projektov z eurofondov, aby vyčerpal maximum z alokovanej sumy 20,5 milióna eur.
Dobudovanie obchvatu a rekonštrukcie ciest
Ide o dobudovanie vnútorného obchvatu Banskej Bystrice, kompletnú rekonštrukciu cesty medzi Dolnou Strehovou a Lučencom a obnovu úsekov cesty medzi Breznom a Kokavou nad Rimavicou.
Schválené spolufinancovanie bude pre bývalé vedenie kraja namiesto piatich percent až vo výške 10 percent, čo zvýši výdavky kraja asi o milión eur.

Obyvatelia Jablonice žiadajú obchvat obce, podľa cestárov má však prednosť mesto Senica
Samosprávny kraj začne projekty realizovať hneď po ich schválení riadiacim orgánom. Vďaka týmto rekonštrukciám sa významne zvýši bezpečnosť a komfort obyvateľov, ktorí po týchto cestách dochádzajú za prácou i voľno-časovými aktivitami.
Zároveň sa zlepší dostupnosť priemyselných parkov v regióne a ich napojenie na cesty prvej triedy, čo zvyšuje konkurencieschopnosť a podporuje zamestnanosť v našom kraji.
Odstránia zúžené úseky
Jedným z troch projektov je rekonštrukcia takmer 50-kilometrového úseku cesty II/585 a siedmich mostov v úseku Pôtor – Dolná Strehová – Lučenec a cesty II/591 spolu s mostami a s cestným násypom pred obcou Horný Tisovník.
V rámci rekonštrukcie sa počíta s osvetlením priechodov pre chodcov v jednotlivých obciach aj s odstránením zúžených úsekov. Sú to úseky, po ktorých denne prejdú tisíce áut, pretože ide o cesty napájajúce sa na najvýznamnejšie cesty prvej triedy v kraji I/66, I/50 a I/75.
„Rovnako sú to úseky, po ktorých dochádzajú ľudia za prácou do priemyselných parkov vo Vígľaši, Detve, Lučenci a Malom Krtíši. Každé zlepšenie cestnej infraštruktúry pomáha aj zníženiu nehodovosti na cestách,“ dodal predseda BBSK Ján Lunter.
Podmienky pre investorov v priemyselnom parku
V okresoch Brezno a Poltár na cestách II/529 a III/2724 sa nachádza dopravný koridor spájajúci Horehronie a Podpoľanie na cestnom ťahu Hriňová – Lom nad Rimavicou – Brezno, ktorý je dôležitým dopravným ťahom bez možnosti obchádzky.
„Na týchto cestách je plánovaná sanácia násypového telesa cesty vybudovaním oporných múrov, prečistenie a prehĺbenie cestných priekop,“ uviedol Lunter.

Slovensko patrí k európskym krajinám s najväčším výskytom kliešťovej encefalitídy. V počte očkovaní patríme medzi posledných
Súčasný technický stav ciest a mostov je v nevyhovujúcom stave, viaceré nosné konštrukcie mostov majú známky pokročilej korózie, čo znižuje ich únosnosť.
Obnovená cestná sieť v okolí obcí zlepší aj podmienky pre investorov pre otvorenie prevádzok v priemyselnom parku v Utekáči, čo pomôže v znižovaní nezamestnanosti v okrese Poltár.
Prepojenie s cestou na Donovaly
Významným projektom je dobudovanie cesty tretej triedy III/2419 v Banskej Bystrici, čím kraj prepojí cesty I. triedy smerujúce na Donovaly a Brezno a efektívne tak dokončí vnútorný severný obchvat Banskej Bystrice.
Táto komunikácia odľahčí dopravu v uliciach mesta, rovnako ako v súčasnosti preťaženú križovatku R1 – Podlavice centrum.
Zároveň sa vďaka dokončeniu mimoúrovňovej križovatky podstatne zjednoduší napojenie obyvateľov najväčšieho banskobystrického sídliska Sásová na obchvat mesta, teda na cestu R1 a na cestu smer Šturec a Donovaly.
Zákaz čerpať eurofondy
Samotný Banskobystrický samosprávny kraj v súčasnosti nemôže byť žiadateľom o nenávratný finančný príspevok, spolufinancovanie a spoluprácu v rámci programu IROP, pre zákaz čerpať eurofondy zapríčinený predchádzajúcim vedením kraja. Preto poslanci schválili spolufinancovanie vo výške 10 percent pre akciovú spoločnosť BBRSC.
„Ak sa BBSK podarí získať celú alokáciu z eurofondov, o ktorú sa snaží a na jej vyčerpanie apeluje aj vláda, bude na spolufinancovanie z krajského rozpočtu potrebné vyčleniť dva milióny eur. Keby sa kraj mohol uchádzať o tieto peniaze sám, bola by táto suma polovičná. Za ušetrené peniaze sme tak mohli zrekonštruovať ďalšie kilometre ciest a dať ľuďom v našom kraji kvalitnú infraštruktúru, akú si bezpochyby zaslúžia,“ doplnil za dopravnú komisiu ZBBSK poslanec Miroslav Fašang.