Banskobystrický mestský úrad sprístupnil elektronické služby

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Banská bystrica
Foto: SITA/Dušan Hein

BANSKÁ BYSTRICA 23. januára (WEBNOVINY) – Občania a podnikatelia v Banskej Bystrici majú možnosť vybaviť svoje záležitosti s mestským úradom cez internet.

Umožňuje to projekt i-mesto, ktorý dnes banskobystrická mestská samospráva spustila do ostrej prevádzky.

Prostredníctvom neho poskytuje elektronickou formou cez internet zatiaľ 36 služieb pre právnické aj fyzické osoby, v budúcnosti sa v závislosti od záujmu klientov môžu pridávať ďalšie. Cez elektronické formuláre možno napríklad dávať podnety na výrub stromov, žiadosti o vjazd do historickej časti mesta, podávať daňové priznania k dani z nehnuteľností, žiadať o vydanie kópie rodného listu, ohlasovať drobné stavby, podávať pripomienky k nedodržiavaniu cestovných poriadkov v mestskej doprave či žiadať o umiestnenie dieťaťa do materskej školy. Pre možnosť využívať tieto služby si treba na mestskom úrade vyzdvihnúť prístupové dáta, ktoré potenciálnemu užívateľovi umožnia vstupovať do systému.

Zníži sa zaťaženosť pracovníkov

Počítač
Foto: SITA/AP

Prihlásenie je jednoduché, garantujeme len jednu fyzickú návštevu mestského úradu. Keď sa záujemca cez mestskú webstránku banskabystrica.sk, cez ikonku iMesto dostane do prihlasovacieho formulára, tento vyplní, odošle údaje a fyzicky sa raz dostaví na klientske centrum s občianskym preukazom, aby sa identifikoval. Tu dostane prihlasovacie heslo a môže začať robiť v systéme,“ povedal námestník pre ekonomiku na mestskom úrade Branislav Slaný.

Ako dodal, o jednotlivých štádiách vybavovania svojej záležitosti je klient priebežne elektronicky informovaný. Od i-mesta očakáva aj zníženie zaťaženosti pracovníkov v klientskom centre radnice, ako aj zjednodušenie a zrýchlenie práce úradníkov, keďže formuláre nebudú mať v papierovej, ale v elektronickej podobe.

Primátor Peter Gogola zdôraznil, že Banská Bystrica je prvým krajským mestom, ktoré elektronizáciu služieb pre občanov a podnikateľov zaviedlo. Ide o pokračovanie pôvodného projektu z roku 2010, ktorý mal byť financovaný z eurofondov cez Operačný program informatizácia spoločnosti (OPIS). Mal rozpočet vyše tri milióny eur, po pozastavení OPIS-u však uplynuli lehoty na jeho realizáciu. Mesto pokračovalo v redukovanej verzii s najpodstatnejšími službami a financuje ho z vlastných zdrojov.

Služby sa majú ešte rozšíriť

Náklady naň sú 1,8 milióna eur a splácanie je rozdelené do štyroch rokov. Primátor očakáva, že mestu sa po vyhlásení novej výzvy v OPIS-e podarí 95 percent prostriedkov refundovať z eurofondov.

V budúcnosti by chcel rozsah služieb i-mesta rozšíriť aj o elektronickú mestskú kartu, ktorá bude slúžiť na platbu cestovného v mestskej doprave či zľavneného vstupného do mestských zariadení. Podotkol, že už v súčasnosti systém umožňuje uskutočniť aj miestne elektronické referendum.

Prvú, pilotnú časť i-mesta spustila banskobystrická mestská samospráva ešte v máji minulého roka. Obsahovala deväť formulárov pre právnické osoby. Záujem podnikateľov o ňu nebol podľa Slaného taký veľký, ako mesto očakávalo, najviac ju využívali podnikatelia v cestovnom ruchu na každomesačné nahlasovanie počtu ubytovaných a prenocovaní. Mesto preto rozbieha komunikačnú kampaň so sloganom „Neklopte, klikajte!“a i-mesto bude propagovať prostredníctvom plagátov v autobusoch a trolejbusoch mestskej dopravy, citylightov v uliciach, mesačníka Radničné noviny a internetovej stránky mesta.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Gogola