Internetové vyhľadávače sú obrovský biznis. Svoje o tom určite vedia Google, Yahoo, Microsoft, či Seznam. Preto niet divu, že sa používajú aj nekalé praktiky a od konkurencie sa kopíruje. Taký je prípad Bingu, ktorý údajne kradol dáta od Google.
Podozrenie z vykrádania, respektíve kopírovania výsledkov na určité, najmä menej frekventované frázy mali v Google už dlhšiu dobu. Preto sa rozhodli spraviť malý test. Inžinieri z Google zhromaždili niekoľko nezmyselných výrazov, na ktoré ani Google nenašiel žiadnu odpoveď. Medzi ne patrili napríklad „hiybbprqag“, „delhipublicsschool 40 chdjob“ a ďalšie. Umelým zásahom do databázy k týmto frázam pridali výsledky, aj keď sa fráza na daných weboch vôbec nenachádzala a nebola ani na weboch, ktoré na umelo pridané výsledky odkazovali.
Potom zadávali rovnaké frázy do vyhľadávania Google z prehliadača Internet Explorer a Firefox s nainštalovaným Bing Toolbarom a klikali na výsledok. Onedlho boli rovnaké výsledky v Bingu, aj keď predtým na danú frázu vyhľadávač nenašiel nič.
Všetko si môžeme uviesť na nasledovnom príklade.
Na frázu „mbzrxpgjys“ nenašiel ani Google ani Bing žiadne výsledky. Inžinieri Google teda spravili umelý zásah do databázy. Vo výsledkoch vyhľadávania sa začal zobrazovať odkaz na spoločnosť RIM, výrobcu BlackBerry.
Následne v internetových kaviarňach a ja na svojich osobných počítačoch zadávali tento výraz do vyhľadávania Google cez prehliadače Internet Explorer a Mozilla Firefox s nainštalovaným Bing Toolbarom. Na výsledok, teda stránku RIM klikali.
A Bing začal opakovať. O niekoľko dní sa na frázu „mbzrxpgjys“ taktiež objavil vo výsledkoch vyhľadávania odkaz na RIM.
Rovnako to fungovalo aj na ďalšie vymyslené frázy. Výsledky vyhľadávania sa zhodovali.
Viac príkladov sa nachádza na tejto a tejto stránke (v angličtine).
Je ale otázne, či Bing priamo vykráda databázu Google, alebo sa výsledky upravujú na základe Bing Toolbaru, vďaka anonymnému zasielaní informácií Microsoftu. Podľa nás je druhá možnosť pravdepodobnejšia a Bing skrátka prispôsobil výsledky novému trendu, o ktorom vie vďaka Toolbaru.
Microsoft ale akékoľvek vykrádanie a kopírovanie na svojom blogu popiera a tvrdí, že Google sa chce ukázať v lepšom svetle pred Európskou Komisiou, ktorá ho vyšetruje a zároveň chce zakryť to, že kopíruje aj Google. Príkladom sú výsledky vyhľadávania obrázkov, ktoré sú takmer rovnaké, či bočný panel pri výsledkoch vyhľadávania.
Téme sa venoval server Search Engine Land.