BRATISLAVA 19. decembra (WEBNOVINY) – Pripravovaná letecká spoločnosť Slovak-Chinese WDL Airlines by mala začať prevádzkovať priame letecké spojenie medzi Bratislavou a čínskym mestom Tianjin. Na svojej prvej leteckej linke má využívať obrie lietadlo Boeing 747.
Podľa Slovensko-ázijskej obchodnej komory (SACC), ktorá sídli v Bratislave a založenie aerolínií dohodla, čínsky partner by v spoločnosti mal mať podiel 60 % a slovenský 40 %. Začiatkom budúceho roka majú prísť Číňania na Slovensko podpismi potvrdiť vstup do jestvujúcej nemenovanej slovenskej leteckej spoločnosti.
„SACC pri svojich rokovaniach dostala veľa ponúk na spoluprácu. Jednou z nich bola aj ponuka z čínskej strany na založenie leteckej spoločnosti. Za čínsku stranu je akcionárom firma Wandelong, ktorá je podporovaná vládou. Naši si neprajú byť menovaní,“ informoval agentúru SITA prezident Slovensko-ázijskej obchodnej komory Jaroslav Melíšek. Sídlo novej leteckej spoločnosti podľa neho bude v Bratislave a zaregistrujú ju na Leteckom úrade SR. Ten však bude od začiatku roka 2014 už súčasťou novozaloženého Dopravného úradu.
Spojenie od mája
Prvý let na linke Bratislava – Tianjin by sa mal podľa Melíška uskutočniť v máji, resp. júni 2014. Letecké spojenie by malo fungovať dva až trikrát do týždňa a využívať by ho mali najmä turisti a podnikatelia. Aerolínie budú mať deväťročný Boeing 747 v dlhodobom prenájme, čo je výhodnejšie, ako ho vlastniť. Tianjin má asi 17 mil. obyvateľov a leží približne 140 kilometrov juhovýchodne od Pekingu.
Melíšek je zároveň jedným zo spoločníkov slovensko-čínskej investičnej spoločnosti Slovak – Chinese Investments Holding s.r.o. sídliacej na adrese SACC. Je aj majiteľom firmy AD IT Bold, s.r.o. a jedným z majiteľov firmy Carat Extraliga spol. s r.o. v Bratislave.
Slovenský partner je neznámy
Bratislavské letisko zatiaľ nepotvrdilo, či a kedy začne fungovať plánované letecké spojenie s čínskym Tianjinom. „K prebiehajúcim rokovaniam sa nebudeme vyjadrovať,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa letiska Veronika Ševčíková. Zo štyroch oslovených leteckých spoločností tri popreli, že by zakladali s Číňanmi spoločné aerolínie. Nevyjadril sa Samair, ktorý sa špecializuje na nepravidelné, charterové lety a vo flotile má štyri Boeingy 737-400.
„Spoločnosť Go2Sky sa nijakým spôsobom nepodieľa na vzniku nových aerolínií. O tom, kto by to mal byť, nemáme žiadne informácie,“ odpísal jeden zo spoločníkov aerolínií Daniel Ferjanček. Aj hovorkyňa Travel Service Vlaďka Dufková uviedla, že so vznikom novej leteckej spoločnosti nemajú nič spoločné. „Takúto informáciu počujeme prvýkrát a naozaj nemáme ani predstavu o čo ide,“ bol prekvapený výkonný riaditeľ a jeden zo spoločníkov AirExplore Martin Štulajter.
Rezort dopravy ani Letecký úrad nevedia o nových aerolíniách
Ministerstvo dopravy a Letecký úrad SR tvrdia, že nevedia o pripravovanej priamej leteckej linke medzi Bratislavou a čínskym Tianjinom, ktorú by v budúcom roku mala začať prevádzkovať pripravovaná letecká spoločnosť Slovak-Chinese WDL Airlines. „Sekcia civilného letectva a vodnej dopravy na ministerstve dopravy nemá žiadne informácie o takomto zámere,“ informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.
O akomkoľvek leteckom spojení podľa neho rozhodujú jednotlivé letecké spoločnosti a úlohou manažmentov letísk je pre nich vytvárať také podmienky, aby boli ich letiská pre potenciálnych prepravcov zaujímavé. „Konečné rozhodnutie je však vždy na leteckých spoločnostiach, na ktoré vplyv nemáme,“ dodal.
„Letecký úrad nedisponuje týmito informáciami. Ak by išlo o otvorenie uvedenej linky pre zahraničného licencovaného dopravcu, táto kompetencia prislúcha ministerstvu dopravy,“ uviedol riaditeľ sekcie letovej prevádzky Leteckého úradu Martin Nemecek.
Letecký úrad podľa neho zatiaľ nedostal žiadosť od žiadnej spoločnosti. „Ak by akýkoľvek slovenský subjekt požiadal o rozšírenie vydaného alebo o vydanie nového osvedčenia leteckého prevádzkovateľa, musí Leteckému úradu preukázať splnenie predpísaných požiadaviek,“ priblížil. Lietadlo Boeing 747, ktoré by mali Slovak-Chinese WDL Airlines prevádzkovať, nie je v registri lietadiel SR.
Licenciu, rozsah a podmienky vykonávania leteckej dopravy vydáva a určuje ministerstvo dopravy. Rezort privíta každú novú linku a otvorenie slovenského neba pre zahraničných záujemcov. „Našou snahou je, aby na slovenských letiskách pristávalo čo najviac lietadiel z akýchkoľvek destinácií a Slovensko sa aj tak stalo viditeľným dopravným uzlom,“ uviedol Kóňa.
V kompetencii ministerstva je najmä vytvárať také legislatívne a medzinárodné podmienky, aby ktorýkoľvek letecký dopravca z krajín Európskej únie, ale aj z tretích krajín, mohol bez prekážok prevádzkovať lety do a zo SR. „Znamená to, že udeľujeme prevádzkové licencie na vykonávanie leteckej dopravy za odplatu,“ dodal.