Hoci sa bratislavský región dlhodobo vyznačuje najvyššou kúpyschopnosťou obyvateľov, míňanie Bratislavčanov ovplyvnila pandémia.
Ich chuť nakupovať však podľa analytičky Wood & Company Evy Sadovskej opätovne rastie a pri výdavkoch sa obmedzuje čoraz nižšie percento z nich.
Viac o téme: Koronavírus
Väčšina bratislavských domácností v septembri mala v pláne zvýšiť svoje výdavky, alebo ich ponechať na úrovni ako vlani.
Nákup potravín
Ako vyplýva z prieskumu spoločností Datamar a Mnforce zo septembra tohto roka, Bratislavčania sa v najmenšej miere plánujú obmedzovať pri nákupoch potravín.
Podiel domácností so zníženými výdavkami za potraviny je 20 %. Viac ako tretina obyvateľov Bratislavského kraja má v pláne znížiť výdavky na predmety dlhodobej spotreby.
Výdavky domácností
Bratislavčania sa pri nákupoch obmedzujú podstatne menej ako na začiatku pandémie. Najnižší apetít pri míňaní mali totiž obyvatelia Bratislavy a jej okolia v apríli, kedy 41 % z nich deklarovalo, že znížilo na medziročnej báze výdavky svojich domácností.
Do určitej miery to mohlo podľa Sadovskej súvisieť s ochorením COVID-19. Kľúčovú rolu ale zohral počas tohto mesiaca fakt, že väčšina obchodov a prevádzok služieb bola zatvorená alebo fungovala iba vo veľmi obmedzenom režime.
„Preto ak aj obyvatelia Bratislavy a okolia chceli svoje finančné prostriedky míňať, nemali kde,“ skonštatovala Sadovská.
Ekonomická situácia
Podľa septembrového prieskumu až dve tretiny z respondentov hlavného mesta a jeho okolia vidia svoju ekonomickú situáciu v nasledujúcom polroku rovnako alebo dokonca lepšie.
To dáva podľa analytičky predpoklad pod pozitívny vývoj maloobchodu aj v nasledujúcich mesiacoch. Na druhej strane určité obmedzenia môžu priniesť protipandemické opatrenia platné od októbra.