BRATISLAVA 11. februára (WEBNOVINY) – Cesty v hlavnom meste v správe Bratislavského samosprávneho kraja – to je podľa predsedu kraja Pavla Freša jedno z riešení, ako by mohol kraj pomôcť pri starostlivosti o cesty v Bratislave.
Pavol Frešo dnes na kraji zostavil odbornú komisiu, ktorá posúdi možnosti pomoci Bratislave v oblasti správy a údržby komunikácií.
„Komisiu som požiadal, aby bezodkladne začala hľadať riešenia, ktoré pomôžu Bratislave,“ uviedol Frešo. S magistrátom bude kraj o riešeniach pri údržbe ciest rokovať v utorok.
Hlavné mesto zabezpečuje údržbu na 449 kilometroch ciest I. a II. triedy a prejazdných úsekoch, jej mestské časti na cestách III. a IV. triedy.
„To je odlišná situácia oproti všetkým ostatným krajským mestám, s výnimkou Košíc. V nich sa o cesty I. triedy stará štát, o cesty II. a III. triedy príslušný samosprávny kraj a iba o cesty IV. triedy sa starajú príslušné obce,“ uviedol ešte vlani v decembri bratislavský primátor Milan Ftáčnik, keď sa na zasadnutí krajského zastupiteľstva snažil získať peniaze na bratislavské cesty.
Kraj vyberá dane, ale cesty neopravuje
Ftáčnik predložil návrh, aby milión eur z rozpočtu kraja, konkrétne zo sumy 11,8 milióna, ktorú kraj vyčlenil na údržbu komunikácií, išlo práve na cesty v hlavnom meste. Krajskí poslanci však jeho návrh neschválili.
Stavom ciest v hlavnom meste sa zaoberali aj bratislavskí poslanci na poslednom zasadnutí zastupiteľstva. Mestskí poslanci zaviazali primátora Milana Ftáčnika, aby začal rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom o účelovej dotácii na opravu ciest II. a III. triedy.
Mesto by opravu ciest chcelo financovať z časti výnosu dane z motorových vozidiel, ktoré vyberá Bratislavský kraj. Bratislavský samosprávny kraj vyberá daň z motorových vozidiel za celý kraj, teda aj za autá registrované v hlavnom meste. Kraj však udržiava len cesty v okolí Bratislavy.
Bratislava by mohla fungovať ako Praha
„Dnes nám legislatíva neumožňuje investovať do cudzieho majetku, nielen nám, ale všetkým samosprávnym krajom. Jedno z riešení by bolo, keby cesty na území Bratislavy prešli pod správu BSK. Máme s tým lepšie finančné a manažérske skúsenosti ako magistrát,“ uviedol dnes Frešo.
Dlhodobejšie riešenia stavu ciest v hlavnom meste navrhli aj poslanci za SaS. Jedným z nich by mohla byť zmena zákona o daniach a poplatkoch, podľa ktorého by si výnos dane z motorových vozidiel delilo mesto a Bratislavský kraj. Ďalším riešením by podľa Juraja Miškova bolo, ak by Bratislava fungovala ako samosprávny kraj, ako napríklad Praha.