Aj v školskom roku 2024/25 sa deti po celom Slovensku tešia z nádielok čerstvého ovocia a zeleniny, ktoré im každý týždeň venuje obchodný reťazec. Pomocou projektu Čerstvé hlavičky vedie škôlkarov a školákov k zdravej výžive a k tomu, aby si správne stravovacie návyky osvojili čo najskôr. Lebo čo sa v detstve naučia, neskôr akoby našli.
Čísla hovoria jasne. Podľa Slovenskej obezitologickej asociácie trpí nadváhou šesť z desiatich Slovákov a Sloveniek, pričom tento problém sa čoraz častejšie vyskytuje aj u mladších ročníkov. Posledné štatistické údaje potvrdzujú, že v rámci ambulancií všeobecnej starostlivosti o deti a dorast je u nás evidovaných viac ako 12 tisíc obéznych detí. Aj preto Kaufland prichádza do materských a základných škôl s projektom Čerstvé hlavičky. Najmladšiu generáciu ním chce motivovať k pestrej a vyváženej strave, ktorej súčasťou je pravidelná konzumácia čerstvého ovocia a zeleniny.
Do 6. ročníka Čerstvých hlavičiek je zapojených 79 materských a 79 základných škôl, čo predstavuje viac ako 22 000 detí, ktoré vďaka reťazcu od septembra dostávajú zásoby čerstvých vitamínov. Jablká, hrušky, banány, ale aj chrumkavý kaleráb, mrkva či exotické hurmikaki im tak raz do týždňa spestrujú desiatu.
Potvrdzuje to aj riaditeľka Špeciálnej materskej školy pre deti so zrakovým postihnutím v bratislavskej Karlovej Vsi, kde si malí škôlkari každý utorok vychutnávajú vitamíny od Kauflandu. „Najviac im chutia banány, hrozno, jablká či sladká mrkva, ale výhodou utorkovej desiaty je aj to, že môžu spoznávať rôzne druhy ovocia a zeleniny,“ vysvetľuje riaditeľka Sandra Botlíková, podľa ktorej Čerstvé hlavičky pozitívne ovplyvňujú stravovacie zvyklosti najmladšej generácie. „Deti sa v školskom prostredí a v kolektíve správajú inak, často sa tu naučia jesť aj potraviny, ktoré doma odmietajú. Dokonca ochotnejšie skúsia aj také druhy ako kaleráb či uhorka, ktoré by inak samostatne neochutnali. V našej škôlke aj pri oceňovaní namiesto sladkostí využívame ovocie, pretože chceme, aby sa zdravá strava stala prirodzenou súčasťou ich jedálnička.“
Že projekt obchodného reťazca má zmysel a vedie deti k častejšej konzumácii ovocia a zeleniny, dokazuje aj prieskum, ktorý Kaufland nedávno realizoval v 132 partnerských materských a základných školách. Jeho výsledky potvrdili, že vďaka Čerstvým hlavičkám začalo až 74 % žiakov a 79 % škôlkarov prejavovať väčší záujem o tému zdravej výživy, pričom až jedna tretina detí navštevujúcich základnú školu si z domu na desiatu začala nosiť viac ovocia a zeleniny.
Začať treba odmalička
„Veľmi nás teší, že Čerstvé hlavičky dokážu našich najmenších motivovať k tomu, aby jedli viac ovocia a zeleniny a aby si ich obľúbili. Kaufland si ako predajca potravín uvedomuje, že vplyv na ich stravovanie majú okrem rodičov v rukách práve škôlky a školy, ktoré u detí formujú základy zdravého životného štýlu. Aj preto sem okrem pravidelných nádielok vitamínov prinášame učebné pomôcky a s podporou občianskeho združenia Skutočne zdravá škola organizujeme webináre či workshopy o vyváženom jedálničku. Lebo ak si najmladšia generácia odmalička vytvorí zdravé stravovacie návyky, bude pre ňu prirodzené udržať si ich aj v dospelosti,“ vysvetľuje Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland Slovensko v.o.s.
Podľa výsledkov prieskumu až 74 % škôlkarov a 88 % žiakov svoju ovocno-zeleninovú desiatu skonzumuje v kolektíve spolužiakov, prípadne si ju vezmú domov, takže vitamíny od Kauflandu ich jedálniček pravidelne dopĺňajú. Je to aj prípad púchovskej Základnej školy s MŠ na Slovanskej ulici, kde si podľa vychovávateľky Lucie Húževkovej deti na takéto zdravé maškrtenie už zvykli. Aj preto sa do napínavého hlasovania o víťazstvo v Čerstvých hlavičkách zapája celý učiteľský zbor, rodičia i samotní školáci a darí sa im to tak úspešne, že škola je súčasťou projektu už piaty rok. „Našim žiakom špeciálne chutí sladká baby karotka, hoci niektorí sa priznali, že doma by im ani nenapadlo zahryznúť sa do mrkvy. Sila kolektívu však robí svoje a deti aj takto objavujú nové chute ovocia a zeleniny. S nadšením vypĺňajú aj pracovné zošity, z ktorých sa hravou formou dozvedajú, aké je dôležité stravovať sa zdravo a nezabúdať na prísun vitamínov,“ dodáva Lucia Húževková z púchovskej základnej školy.
Čerstvé hlavičky považuje reťazec za dôležitú súčasť svojej stratégie Kaufland za zdravú výživu, ktorou sa snaží slovenskú verejnosť inšpirovať k pestrému a vyváženému jedálničku. Od spustenia projektu v roku 2018 venoval škôlkarom a školákom po celom Slovensku vyše 800 ton čerstvého ovocia a zeleniny. Viac info o projekte nájdete na www.cerstvehlavicky.sk.
Informačný servis