BRATISLAVA 21. decembra (WEBNOVINY) – Vyberať mýto v Českej republike aj na cestách prvej triedy možno bude rakúska spoločnosť Kapsch, ktorá v krajine už prevádzkuje mýtny systém na diaľniciach a rýchlostných cestách. Podľa medializovaných informácií u našich západných susedov by mali české ministerstvo dopravy a Kapsch uzavrieť dohodu o rozšírení výberu mýta. Podľa nepotvrdených informácií by sa tak malo stať bez výberového konania a porovnania ponuky Kapschu s inými návrhmi. Rezort dopravy si totiž predtým vyžiadal predbežné ponuky od všetkých možných záujemcov.
Informácia o tom, že české ministerstvo dopravy má podpísať dohodu s Kapschom, prekvapila spoločnosť SkyToll, a.s., ktorá na Slovensku prevádzkuje výber mýta prvý rok. „Zámer ministerstva dopravy nás veľmi zaskočil. Ponuka, ktorú sme Českej republike odovzdali, je nielen výrazne lacnejšia, ale zároveň prináša rýchlejšie a efektívnejšie spoplatnenie 9 000 kilometrov ciest prvej, druhej a tretej triedy,“ reagoval v stanovisku generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SkyToll-u Matej Okáli. Ako dodal, zdá sa, že ministerstvo bez vyhodnotenia predbežných ponúk a ešte pred zverejnením avizovanej koncepcie rozvoja dopravy v ČR siaha po čiastočnom a nekoncepčnom riešení spoplatnenia len 1 tis. kilometrov ciest prvej triedy.
SkyToll navrhol v októbri pre Ředitelství silnic a dálnic ČR zabezpečiť výber mýta za 3,6 mld. CZK na 5 500 kilometroch ciest prvej triedy a 3 600 kilometroch ciest druhej a tretej triedy. Využitie satelitnej technológie by mala zabezpečiť efektívnosť mýta na úrovni 98,8 %. Konkurenčný Kapsch za 4,8 mld. CZK ponúkol pokrytie mikrovlnným systémom 5 500 kilometrov ciest prvej triedy. ČR plánuje začať výber mýta na vedľajších komunikáciách od 1. júla 2011.
Satelitný výber mýta môže podľa SkyToll-u za rovnaký čas vyniesť na cestách nižšej kategórie dvakrát viac peňazí ako cez mikrovlnný systém, a to 40 mld. CZK oproti 19 mld. CZK. SkyToll odmieta tvrdenie, že Kapsch postaví mýtne brány na vlastné náklady, pretože tie sa odpočítajú z vybraného mýta. Podľa prevádzkovateľa slovenského mýta neobstojí ani argument ministerstva, že výberové konanie by neúmerne oddialilo začiatok spoplatnenia ciest nižších kategórií. Pôvodný tender na výber mýta na českých diaľniciach trval od vyhlásenia po podpis zmluvy deväť mesiacov. „SkyToll dokáže spoplatniť 9 000 kilometrov ciest za pol roka. Som presvedčený, že Kapsch to nie je schopný zvládnuť ani za 15 mesiacov i bez údajného tendrového zdržania,“ dodal Okáli.
Rozšírenie mýtneho systému v ČR spoločnosťou SkyToll by podľa Okáliho bolo prvým relevantným projektom medzinárodnej interoperability mýtnych systémov v Európe. ČR a SR by získali prvenstvo pri naplnení rozhodnutia Európskej komisie o Európskej mýtnej službe. Tá má umožniť dopravcom využívať jednu palubnú jednotku na výpočet mýta pri jazdách v Európskej únii. Pre ČR, ktorá presadila, aby systém Galileo, ako európska obdoba amerického GPS, mal sídlo v Prahe, by to podľa SkyToll-u bolo viac než vyhlásenie záujmu o progresívne technológie.