BRATISLAVA 18. marca (WEBNOVINY) – Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia sa na štvrtkovom stretnutí s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym dohodlo na predĺžení vydávania tiketov pre tranzitnú cestnú nákladnú dopravu cez Slovensko. Ticketing mal dočasne platiť do konca marca, bude však fungovať ďalej, ale zatiaľ nie je známe, dokedy. O predĺženie ticketingu požiadal Česmad Slovakia na základe požiadaviek dopravcov a zahraničných partnerov.
„Jeho hlavným prínosom je, že zabezpečuje rýchlejšie vybavenie dopravcov na tranzitných hraničných priechodoch,“ informoval vo štvrtok o predĺžení ticketingu agentúru SITA generálny tajomník Česmadu Slovakia Pavol Reich. Česmad Slovakia presadil aj zmenu zákona o elektronickom výbere mýta, keď automobily N1 do 3,5 tony s prívesom budú od 16. apríla na mýtom spoplatnených úsekoch používať diaľničnú nálepku. Nebudú teda musieť platiť mýto ani mať v automobile palubnú jednotku ako doteraz.
Ticketing bol zavedený 12. januára necelé dva týždne po zavedení elektronického výberu mýta pre automobily nad 3,5 tony s tým, že bude dočasne platiť do 31. marca na 18 vybraných tranzitných trasách. Dôvodom spustenia provizórneho ticketingu s ručným vydávaním lístkov na hraničných priechodoch boli dlhé kolóny kamiónov čakajúcich na registráciu do mýtneho systému. Tranzitné nákladné automobily s ticketmi nemusia mať namontovanú palubnú jednotku na výpočet mýtneho.
Ticketing považuje Česmad Slovakia za dôležitý ústretový krok voči tranzitným zahraničným dopravcom. „Počas dvoch mesiacov sa jednoznačne preukázala jeho opodstatnenosť. Od zavedenia ticketingu sa predalo takmer 40 tis. ticketov. Najväčší záujem o ticketing je na tranzitných hraničných priechodoch Čunovo – Rajka a Brodské – Břeclav,“ informoval ďalej Česmad Slovakia. Podľa štatistiky združenia ticketing si zvolilo 76 % všetkých dopravcov, vchádzajúcich na Slovensko cez Čunovo, a 73 % dopravcov, ktorí prichádzajú cez Brodské.
Česmad Slovakia tvrdí, že sa mu doposiaľ podarilo dohodnúť mnohé zlepšenia v rámci mýtneho systému na Slovensku v prospech dopravcov. Ide hlavne o rozdelenie ciest 1. triedy na viac úsekov, nespoplatnenie posledného úseku, ak nebol prejazdený celý, či zníženie pokút z pôvodnej výšky 1 655 a 2 655 eur na maximálne 100 a 120 eur. Združenie pomohlo zabezpečiť aj prehľadné spracovanie podkladov k fakturácii za mýto voči dopravcovi tak, aby prehľad jasne dokumentoval kedy, kde a za koľko dané vozidlo prešlo spoplatnené úseky. Podieľalo sa aj na dosiahnutí plošného zníženia spotrebnej dane od 1. februára tohto roka.
Proti podmienkam fungovania mýta v januári a februári dvakrát protestovali kamionisti organizovaní Úniou autodopravcov Slovenska. Ich hlavnou, ale nesplnenou požiadavkou bolo zníženie rozsahu platenia mýta na cestách 1. triedy z 1 442 kilometrov na 333 kilometrov. Mýtom je od začiatku roka spoplatnených viac ako 2 tis. kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a hlavných ciest, pričom dĺžka spoplatnených ciest 1. triedy dosahuje 44 % z ich celkovej dĺžky. Výber mýta na cestách 1. triedy bol dočasne prerušený od 14. januára do konca februára, od začiatku marca bol opäť obnovený.
SITA