BRATISLAVA 23. augusta (WEBNOVINY) – Dopravcom sa nepáči návrh ministerstva dopravy na rozšírenie platenia mýta na všetky cesty 1. triedy. Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia s tým absolútne nesúhlasí, pretože na to podľa neho nie je žiaden logický ani ekonomický dôvod. „Jednoznačne to uškodí najmä slabším regiónom, zvlášť na východnom Slovensku. Poškodí to tuzemských dopravcov a čo je veľmi dôležité, nič to neprinesie ani štátu, nakoľko rozšírenie systému bude drahšie ako celoročný výber z týchto ciest,“ informoval agentúru SITA prezident Česmadu Pavol Jančovič. Profitovať z toho podľa neho bude jedine prevádzkovateľ mýta na platbách za ďalšie úseky.
Pri zavedení elektronického výberu mýta začiatkom roka 2010 bola spoplatnená aj časť ciest 1. triedy. Ministerstvo dopravy tak chcelo zabrániť tomu, aby prepravcovia po nich neobchádzali diaľnice a rýchlostné cesty. Česmad trvá na tom, aby to tak zostalo i naďalej. „Je nanajvýš jasné, že taká slabá cestná infraštruktúra aká je na Slovensku, taký drahý systém nemôže len tak ľahko zaplatiť. Nemôžeme takýmto hrubým spôsobom ohrozovať nielen našich tuzemských dopravcov, ale ani množstvo najmä menších firmičiek a živnostníkov, najmä v menej rozvinutých regiónoch,“ je presvedčený Jančovič.
Rezort chce, aby za používanie ciest 1. triedy platili tí, ktorí ich reálne používajú
Rezort dopravy zdôvodňuje plánované rozšírenie platenia mýta, pravdepodobne od budúceho roka, na všetky úseky ciest 1. triedy tým, aby za ich používanie platili tí, ktorí ich reálne používajú. „Sme svedkami stavu, keď spoplatnené diaľničné úseky obchádzajú niektorí dopravcovia po nespoplatnených úsekoch na cestách prvej, druhej alebo tretej triedy. V rámci týchto úvah zvažujeme všetky za a proti,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy Ľubomír Tuchscher. Rozšírenie mýta na ďalšie cesty 1. triedy podporuje aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s.
Pokiaľ ide o dopady z rozšírenia mýta na hlavných cestách na dopravcov, rezort dopravy tvrdí, že má záujem na rozvoji podnikateľského prostredia a regionálneho rozvoja. Ten však podľa neho súvisí aj s kvalitnou infraštruktúrou. „Pokiaľ nebudeme mať dostatočne zabezpečené financovanie obnovy a rozvoja infraštruktúry, ďalší rozvoj môže byť obmedzený,“ dodal Tuchscher.
Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) tvrdí, že v prípade zavádzania mýta na ostatných úsekoch ciest 1. triedy musí ministerstvo dopravy rešpektovať regionálne rozdiely a vyťaženosť ciest. „Cena za výber mýta musí byť alikvotne znížená na ostatných spoplatnených úsekoch. Zároveň sme presvedčení, že tieto zmeny znevýhodnia malých slovenských dopravcov oproti veľkým domácim a medzinárodným dopravcom,“ informoval agentúru SITA predseda únie Jaroslav Polaček. Cesty 1. triedy majú byť podľa neho spoplatnené mýtom len tam, kde vedú paralelne s diaľnicami a rýchlocestami, ako aj tam, kde sa na nich platí diaľničnými známkami.
Podľa SkyToll sú výhrady dopravcov pochopiteľné
Prevádzkovateľ mýtneho systému, spoločnosť SkyToll, a.s. predpokladá, že spoplatnenie väčšieho rozsahu ciest 1. triedy pravdepodobne spôsobí presun časti nákladnej automobilovej dopravy na cesty nižších tried. Spoplatnenie aj ciest 2. a 3. triedy, ktoré spravujú kraje, považuje mýtna firma za logické riešenie do budúcnosti, aby sa z nich nestali obchádzkové trasy. „K spoplatneniu ciest 2. a 3. triedy sa najskôr musí nájsť zhoda a konečné rozhodnutie bude na kompetentných politikoch,“ predpokladá SkyToll.
Výhrady dopravcov k rozšíreniu platenia mýta sú podľa jeho prevádzkovateľa pochopiteľné, keďže im zvyšuje náklady. „Vodiči nákladných vozidiel využívajú cesty kvôli tomu, aby generovali zisk, teda na nich zarábajú. Jeden preťažený kamión poškodí za rok cesty tak ako 30 tisíc osobných áut. Logicky, ak niekto poškodzuje cesty a robí to navyše pre svoj zisk, prečo by za to nemal platiť?“ uviedol pre agentúru SITA hovorca SkyToll-u Anton Bódis. Prípadné spoplatnenie „dvojok“ a „trojok“ podľa neho nezarobí pre správcov ciest nikdy toľko ako diaľnice alebo najvyťaženejšie „jednotky“. Ich spoplatnenie by malo primárne regulačnú funkciu.
Ministerstvo dopravy a samosprávne kraje uvažujú o umiestnení značiek so zákazom vjazdu pre nákladné vozidlá na vybrané cesty 2. a 3. triedy. Zámerom je obmedzenie tranzitnej dopravy. „Avšak stále sa zabúda na lokálnych dopravcov, ktorí sa potrebujú pohybovať lokálne a ich podnikateľské aktivity sú buď obmedzované, respektíve predražované nezmyselnými obchádzkami,“ upozorňuje Polaček. Domáci dopravcovia, ktorí platia aj daň z motorových vozidiel, nemôžu byť podľa neho obmedzovaní na krajských cestách len preto, že štát sa nedostatočne venuje tejto infraštruktúre. „Je neprijateľné, aby kvôli mýtnym poplatkom trpela celá verejnosť včítane dopravcov,“ dodal predseda UNAS-u.