Shep a Ian Murrayovci, firma na výrobu kravát a motýlikov Vineyard Vines
Bratia Shep a Ian Murrayovci nešťastne sedávali za kancelárskymi stolmi v podnikoch na Manhattane. V roku 1998 sa Shep, reklamný agent, a Ian, ktorý pracoval ako PR manažér malej americkej spoločnosti, rozhodli s rozdielom desiatich minút podať výpoveď. Vybrali z bankového konta všetky úspory a aj napriek tomu, že im všetci stále opakovali, aký hlúpy je ich podnikateľský plán, dvojica založila firmu na výrobu kravát Vineyard Vines. Ako bratia radi hovoria – začali predávať kravaty, aby ich sami nemuseli nosiť, a tak sa im podarilo vymeniť strojené obleky za plážové šortky.
Murrayovci najprv predávali kravaty priamo na plážach, člnoch alebo v baroch – jednoducho ich naložili do batohu a vybrali sa za zákazníkmi. Za prvý týždeň sa im podarilo predať 800 kusov. Rýchlo objednali ďalšie, zaplatili svoj dlh a presťahovali sa do prvej spoločnej kancelárie. V priebehu desiatich rokov sa predaj kravát rozšíril na celú líniu oblečenia. Bratia dnes vlastnia 18 samostatných obchodov a odev značky Vineyard Vines sa predáva v ďalších 500 obchodoch. Ich príjem za uplynulý rok dosiahol hodnotu sto miliónov dolárov a bratia si žijú svoj plážový sen.
Rick Wetzel a Bill Phelps, praclíky Wetzel’s Pretzels
V čase, keď sa zrodila myšlienka na výrobu chutných praclíkov, pracovali obidvaja Američania vo firme Nestle. Na jednej služobnej ceste Rick Wetzel porozprával kolegovi Phelpsovi, že sa so ženou chystá začať vyrábať veľké mäkkučké praclíky, ktoré by sa mohli predávať v obchode. Phelpsovi sa nápad zapáčil a ešte v tú noc spolu v bare na servítke načrtli svoj plán.
Wetzel predal svoju motorku Harley Davidson, aby získal peniaze na rozbehnutie biznisu, na ktorom najprv pracovali popri zamestnaní. Neskôr si prizvali nového partnera, ktorý im pomohol vytvoriť chutný recept. Keď bolo všetko pripravené na spustenie podniku, dvojica pozvala majiteľa prázdnych priestorov, ktoré si túžili prenajať, k sebe domov, kde ho ponúkli svojimi praclíkmi. Prenajímateľovi praclíky ihneď zachutili a s prenájom priestorov nebol žiaden problém.
Prvý obchod si otvorili v roku 1994. O rok neskôr dostali odstupné od firmy Nestle. Postupne si otvorili ďalšie pobočky, až sa v roku 1996 sa rozhodli udeliť práva na predaj výrobku aj ďalším záujemcom. Dnes sa v USA nachádza vyše 250 predajní praclíkov Wetzel’s Pretzels a ďalšie sa budú čoskoro otvárať aj v Japonsku či v Indii. Praclíky sa tešia veľkej obľube, čo potvrdzujú aj neustále narastajúce čísla predajnosti – za posledný rok sa predaj zvýšil o ďalších 9 percent.
Adam Lowry a Eric Ryan, čistiace prostriedky Method
Adam Lowry pracoval ako vedec so zameraním na klimatické zmeny. Erica Ryana dlhé roky živila inzercia. Jedného dňa sa spolu rozhodli podať výpoveď a pustiť sa do výroby čistiacich prostriedkov, ktoré by boli šetrné k životnému prostrediu. Priatelia, ktorí sa poznali už od detstva, sa spolu začali s výskumom. Roztoky a slabé chemikálie miešali priamo doma v kuchynskom dreze a následne ich testovali v provizórnom domácom laboratóriu. Z vlastných účtov a pôžičiek od rodiny a priateľov zozbierali 200-tisíc dolárov a vyrobili prvú sériu výrobkov Method 2000.
U nás nie veľmi známa firma sa v USA stala jednou z najrýchlejšie sa rozrastajúcich spoločností, ktorá zaplnila svojho času veľkú medzeru na trhu. Mydlá, čistiace prostriedky na riad, kachličky či podlahu sú obľúbené aj dnes, čo dokazuje aj ročný zisk cez 100-miliónov dolárov.
Terry Finley, chov koňov West Point Thoroughbreds
Keď Terry Finley v roku 1990 dokončil povinnú vojenskú službu, spolu s manželkou sa rozhodol kúpiť koňa. Za 5000 dolárov do ich rodiny zavítal Sunbelt – pretekársky kôň, ktorý zmenil život mladomanželov. Po tom, ako Sunbelt vyhral svoje prvé preteky, Finley sa rozhodol dať výpoveď v poisťovacej firme a dal prednosť svojej novej vášni. „Keď sa zavŕtate do toho, čo máte radi a urobíte si z toho svoje zamestnanie, je to neopísateľne lepšie ako si len privyrábať na živobytie,“ hovorí Finley a nikto mu neodporuje.
Finley založil West Point Thoroughbreds – spoločnosť, ktorá každý rok kúpi okolo 25 pretekárskych koní. Okolo nich sa vyformovala skupina investorov, ktorý môžu profitovať, keď ich kone vyhrajú, splodia žriebä alebo ich výhodne predajú. Od roku 2007 kone z Finleyho stajne vyhrali viac ako 20 percent závodov a spoločnosti priniesli zisk okolo 16 miliónov dolárov. K tomu treba pripočítať zisk z predaja, ktorý každoročne prinesie do rodinnej kasy ďalších 7 miliónov a úsmev na Finleyho tvári, ktorý nemá konca kraja.
www.cnbc.com