Ako cestujú Slováci? Ženy chcú oddychovať, muži cestujú za prácou

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Happy young man taking selfie portrait at Macchu Picchu in Peru, South America
Happy young man taking selfie portrait at Macchu Picchu in Peru. Adventurer male enjoying vacation in South America. Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Ženy cestujú viac za oddychom a muži za prácou. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Kiwi.com. Oddych je dôležitý aj pre páry s deťmi, pričom bezdetné páry inklinujú k akčnejším plánom na dovolenke.

Aké sú hlavné motívy cestovania Slovákov? 

Spoločnosť Kiwi.com, popredná európska spoločnosť v oblasti cestovných technológií a vyhľadávania leteniek, realizovala prieskum v spolupráci s agentúrou Stem/Mark. V prieskume sa Slováci vyjadrovali o svojich cestovateľských plánoch na rok 2024. Skúmali sa účely, za ktorými Slováci cestujú do zahraničia, a rozdiely v cestovateľských preferenciách medzi ženami a mužmi.

Prieskum ukázal, že hlavným motívom Slovákov vycestovať v roku 2024 do zahraničia je oddych a relax (75,9 %). Spoznávanie nových miest a kultúr je dôležitým faktorom pre 48,4 % opýtaných. Iba 13 % z opýtaných cestuje za prácou a návšteva rodiny či známych je menej častým dôvodom (14 %).

Young couple is standing at mountain top with great view
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/

Ženy cestujú viac za oddychom ako muži

Prieskum odhalil rozdiely v cestovateľských preferenciách medzi mužmi a ženami. Za oddychom a relaxom cestuje až 81,6 % žien, zatiaľ čo u mužov je to len 70 %

. „Dáva zmysel, že pre ženy je dôležitý fyzický aj mentálny oddych, ktorý prichádza s dovolenkou. Ženy a matky si potrebujú oddýchnuť od každodenných starostí v práci, od domáceho upratovania, varenia či starostlivosti o deti. Mentálna záťaž žien je v našich podmienkach často väčšia ako u mužov, preto viac pociťujú potrebu cestovať za oddychom,“ vysvetľuje psychologička Jana Zemandl, PhD, autorka publikácie „Psychológia pre milujúcich rodičov“.

Smiling millennial european female tourist in hat with suitcase takes photo on smartphone enjoys city, outdoor
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/

Naopak, na pracovné cesty chodia častejšie muži – až 20,7 % opýtaných mužov, zatiaľ čo Sloveniek cestujúcich zaSlovensko prácou je len 4,9 %. Muži sú tiež rozcestovanejší v prípade koncertov, festivalov a umenia.

„Vidíme čoraz rovnocennejšie delenie povinností v rodinách, no stále sú to častejšie ženy, kto má na starosti chod rodiny a deti. Muži môžu častejšie, prakticky ľahšie, odísť od každodennej rutiny za prácou či štúdiom. Vo väčšine prípadov zaťaží odchod otca rodinu menej ako odchod matky, ktorý často sprevádzajú rozsiahle návody a ‚manuály na prežitie‘ v jej neprítomnosti,“ dodáva Jana Zemandl.

Bezdetné páry preferujú akčnejšie dovolenky

Z pohľadu rodinného stavu badať trend, že oddych na dovolenke najviac potrebujú páry s deťmi – až 84,4 % z nich chce cestovať za pohodou. Väčšina rodín s deťmi si na cestách užíva oddych a relax, len 2,6 % z nich cestuje za kultúrnymi zážitkami. Bezdetné páry preferujú skôr spoznávanie nových miest a kultúr, umenie, festivaly či športové aktivity (10,9 %).

Happy tourist taking selfie inside airplane - Cheerful couple on summer vacation - Passengers boarding on plane - Holidays and transportation concept
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/

„Život bez detí je v mnohých ohľadoch slobodnejší a bezstarostnejší. Bezdetné páry nemusia riešiť obedné spánky, špeciálnu stravu či ‚nudu‘ na dovolenke. Preto akčné dovolenky s návštevami pamiatok či letné festivaly viac vyhovujú partnerom bez detí,“ konštatuje Jana Zemandl.

Prieskum agentúry STEM/MARK sa realizoval na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Poľsku, Rumunsku a Španielsku v máji 2024 na vzorke 500 respondentov z každej krajiny vo veku 18 až 37 rokov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať