Návšteva Islandu: Je v súčasnosti bezpečné sem cestovať?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Island v týchto týždňoch čelí intenzívnej geologickej aktivite. Od novembra 2023 sledujú islandské úrady pretrvávajúcu seizmickú činnosť na polostrove Reykjanes, ktorý sa nachádza juhozápadne od hlavného mesta Reykjavíku.

Island opäť čelí erupciám

Najnovšia sopečná erupcia nastala 1. apríla 2025 a ide už o jedenástu takúto udalosť od roku 2021. Podľa vyjadrenia Islandského meteorologického úradu má erupcia značný rozsah:

„Celková dĺžka erupčnej trhliny je aktuálne približne 1 200 metrov a ďalej sa rozširuje smerom na juh. Seizmická aktivita prebieha pozdĺž celej trhliny, pričom najintenzívnejšia je na jej severovýchodnom konci. Trhlina sa teraz tiahne o viac ako 3 kilometre ďalej na severovýchod než pri predchádzajúcich erupciách.“

Erupcia ovplyvnila aj prevádzku známej turistickej atrakcie Modrá lagúna (Blue Lagoon). Prevádzkovateľ zariadenia informoval verejnosť nasledovne:

„Z dôvodu sopečnej erupcie, ktorá začala 1. apríla v oblasti Sundhnúksgígar, bude Blue Lagoon zatvorená do utorka 1. apríla, kedy situáciu opätovne vyhodnotíme.“

Aerial view of Stutur volcanic crater sits on the Nordurnamshraun lava field, Landmannalaugar, Fjallabak Nature Reserve, Highlands of Iceland, Iceland, Europe
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/

Aké sú oficiálne odporúčania?

Veľvyslanectvo Slovenskej republiky v Štokholme vydalo upozornenie týkajúce sa pokračujúceho prenikania magmy v okolí mesta Grindavík na juhozápade Islandu. Tento jav podľa diplomatickej misie predstavuje zvýšené riziko sopečnej erupcie.

V dôsledku pretrvávajúcej geologickej aktivity došlo k evakuácii viacerých oblastí, vrátane mesta Grindavík, známeho geotermálneho komplexu Modrá lagúna a elektrárenskej oblasti Svartsengi. Všetky tieto lokality sú v súčasnosti úplne uzatvorené.

Letisko Keflavík – hlavný medzinárodný vstupný bod na Island – však zostáva v prevádzke a naďalej funguje bez obmedzení.

Podľa dostupných informácií sú ďalšie erupcie v tejto oblasti pravdepodobné. Islandské orgány síce situáciu intenzívne monitorujú a miestna infraštruktúra je technicky prispôsobená na zvládanie extrémnych podmienok, no nie všetky prírodné javy je možné predvídať.

Geologická aktivita tak môže ovplyvniť cestovné plány návštevníkov Islandu, vrátane meškaní alebo rušenia letov, výskytu zosuvov pôdy, náhlych záplav či toxických sopečných plynov v okolí aktívnych zón.

Iceland Volcano
Foto: SITA/AP

Čo ak som na Islande? Je možné odletieť?

Cestujúci nachádzajúci sa momentálne na Islande sa nemusia obávať obmedzení v leteckej doprave, pokiaľ medzinárodné letisko v Keflavíku zostane otvorené. Prevádzkovateľ letiska, spoločnosť Isavia, potvrdil: „V blízkosti mesta Grindavík na polostrove Reykjanes došlo k sopečnej erupcii. Letisko je plne funkčné. Lety zatiaľ nie sú ovplyvnené a prebiehajú podľa harmonogramu.“

Ak sa cestujúci rozhodnú pre skorší odlet, napríklad kvôli obavám z ďalšieho vývoja situácie, zmena letenky môže byť spoplatnená v závislosti od podmienok leteckej spoločnosti.

Cestujúcim sa odporúča priebežne sledovať aktuálne informácie prostredníctvom nasledujúcich oficiálnych zdrojov:

Fagradalsfjall volcanic eruption, Iceland
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/

Môže sa zopakovať situácia z roku 2010?

Popol v prípade súčasnej erupcie nepredstavuje riziko pre leteckú dopravu. Podmienky sú výrazne odlišné od situácie v roku 2010, keď výbuch sopky Eyjafjallajökull spôsobil masívne prerušenie leteckej prevádzky v Európe.

Eyjafjallajökull mal na vrchole ľadovec, ktorého topenie v kontakte s lávou viedlo k tvorbe jemných čiastočiek popola. Tie boli následne vytlačené parou až do výšky približne 9 000 metrov, čo vážne ohrozilo prúdové motory lietadiel.

Súčasná erupcia však prebieha odlišne. Láva sa šíri po povrchu a ochladzuje sa priamo na zemi, bez toho, aby sa dostávala vysoko do atmosféry.

Po kríze v roku 2010 boli zároveň zavedené nové medzinárodné pravidlá, ktoré umožňujú bezpečný let aj v prípade nízkej koncentrácie sopečného popola vo vzduchu. Pri erupcii v roku 2011 sa vďaka týmto opatreniam zrušilo len približne 1 % letov v severnej Európe, zatiaľ čo počas vrcholu krízy v roku 2010 to bolo až 100 % letov v niektorých dňoch.

APTOPIX Iceland Volcano
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/ Foto: SITA/AP
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať