Kedy vám cestovná kancelária musí vrátiť peniaze za zájazd? Situácií môže nastať niekoľko

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Lesné požiare v Grécku
Požiar nad dedinou Gennadi na ostrove Rodos, juhovýchodné Grécko. Utorok, 25. júl, 2023. Foto: SITA/AP

Cestovná kancelária je povinná vrátiť klientovi peniaze za zájazd len v prípade, ak je požiarom zasiahnutá priamo oblasť, kam cestuje. Upozorňuje na to spotrebiteľská organizácia dTest v súvislosti s aktuálnymi požiarmi na gréckych ostrovoch Rodos a Korfu.

Ak ide o oblasť, ktorá je požiarmi priamo zasiahnutá, potom ide o mimoriadnu a neodvrátiteľnú okolnosť, ktorá významne ovplyvní poskytovanie zájazdu.

Mimoriadna okolnosť

„Pokiaľ z tohto dôvodu nezruší zájazd samotná cestovná kancelária, potom má klient právo od zmluvy na zájazd odstúpiť a organizátor je povinný vrátiť mu všetky uhradené prostriedky,“ uviedla riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest Eduarda Hekšová.

Viac o téme: Lesné požiare v Grécku

Iný scenár nastáva v situácii, ak sa klient bojí odcestovať, no jeho cieľová destinácia zasiahnutá nie je. V takom prípade nemožno od zmluvy odstúpiť bez zaplatenia penále, pretože mimoriadna okolnosť musí nastať priamo v mieste určenia cesty alebo v jeho bezprostrednom okolí.

Ak klient odstúpi od zmluvy, cestovná kancelária je oprávnená zaúčtovať mu odstupné zakotvené v zmluve o zájazde. Informácie o tom, či ide o priamo zasiahnutú oblasť, môžu dovolenkári získať na stránke Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí.

Evakuácia alebo návrat na Slovensko

Ak klienta požiar zasiahol už počas dovolenky, potom by mal organizátor zájazdu zabezpečiť nevyhnutné opatrenia na zaistenie jeho bezpečnosti, či už ide o evakuáciu a presun do iného vzdialenejšieho hotela, alebo o návrat späť na Slovensko.

Takáto situácia by bola považovaná za vadu zájazdu, ktorú je organizátor povinný bez odkladu riešiť. Okrem toho má účastník zájazdu právo aj na tzv. pomoc v ťažkostiach, zahŕňajúcu napríklad údaje o zdravotných službách či náhradné cestovné riešenie,“ vysvetlila Hekšová.

Alternatívne riešenie vlastnými silami

Ak cestovná kancelária vzniknutý stav nerieši, potom nezostáva nič iné, ako si zabezpečiť alternatívne riešenie vlastnými silami a následne požadovať úhradu nevyhnutných nákladov od organizátora zájazdu.

V prípade pochybenia na strane cestovnej kancelárie môže klient žiadať aj o úhradu majetkovej či nemajetkovej ujmy. Ide napríklad o situáciu, ak by organizátor zájazd vyslal klienta na miesto napriek tomu, že by vedel, že zájazd nie je možné bezpečne zrealizovať.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí