Letné mesiace sú synonymom pre dovolenky, a čerstvé údaje z prieskumu, ktorý v júni tohto roka uskutočnila nákupná platforma Allegro, odhaľujú, ako Slováci, Česi a Poliaci trávia svoje dovolenky.
Kde trávime dovolenku?
Leto prinesie vrchol cestovateľskej sezóny, kedy viac ako 70 % Slovákov plánuje svoje dovolenky. Z nich približne polovica (49 %) sa vyberie za hranice, 36 % ostane objavovať Slovensko a 45 % si oddýchne doma. Tento trend potvrdil júnový prieskum nákupnej platformy Allegro.
Česi aj Poliaci majú podobné preferencie: 54 % Čechov uprednostňuje zahraničné destinácie, zatiaľ čo 61 % Poliakov zostáva v rámci svojej krajiny. Letná sezóna sa odráža aj v preferenciách nákupov – ženy investujú do kozmetiky a letného oblečenia, muži zasa siahajú po športovom vybavení.
Akú dovolenku preferujeme?
Prieskum spoločnosti Allegro odhaľuje, že obyvatelia Poľska preferujú letnú dovolenku v krásach prírody (69 %), z toho najviac vyhľadávajú turistiku (62 %), pobyt na pláži (51 %) či cyklovýlety (31 %). Aktívnu dovolenku má v obľube aj 58 % Slovákov – polovica (51 %) opýtaných si najradšej zvolí prechádzky v prírode a turistiku, pätina (20 %) si spája dovolenku s pobytom pri vode a s vodnými športami, 15 % ju chce stráviť na sedadle bicykla.
Vyše polovica Slovákov (56 %) si obľúbila aj výlety za kultúrou – za návštevami múzeí, kultúrnych pamiatok či koncertov. Na cesty ich ťahá aj lokálny gastrozážitok – až 40 % cestuje za účelom ochutnávky miestnych jedál a špecialít. Ďalej pokračuje wellness (35 %) a návšteva rodiny (19 %).
Susedia Česi preferujú návštevu rodinných príslušníkov (53 %), doprajú si aj výlety za lokálnymi jedlami a špecialitami (29 %). Sú zároveň aj najviac akční – počas dovolenky majú zvyčajne naplánované až 4 rôzne výlety. Za nimi nasledujú Poliaci (3 výlety) a najmenej aktívne dovolenky majú Slováci, ktorí počas nich plánujú len jeden výlet.
Nákupné návyky počas letnej sezóny
Podľa údajov Allegra sa s letnou cestovateľskou sezónou mení aj charakter nákupov. K tým patria počas leta najmä doplnky k moru alebo na výlety. Medzi hlavnú výbavu u Slovákov a Čechov patrí kozmetika, ktorá je nevyhnutná pri pobyte na slnku.
V rebríčku sa umiestnila na prvom mieste a u Slovákov predstavuje až 57 % a u Čechov 45 %. Poliaci si skôr potrpia na kvalitné letné oblečenie (57 %) a kozmetika je až na druhom mieste (51 %), nasledovaná typickým letným sortimentom – plavky (46 %), letná obuv (41 %).
Slováci po kozmetike najviac nakupujú letné outfity v podobe letnej obuvi (45 %), plaviek (44 %), letných šiat (40 %), či slnečných okuliarov (36%) – tie sú zároveň obľúbenejšie u žien ako u mužov. Z prieskumu vyplýva, že 14 % z nich si počas sezóny kupuje trekingovú obuv, 12 % cyklistické vybavenie a zodpovední cestovatelia investujú aj do turistických sprievodcov či lekárničiek.
Naši susedia Česi sú na tom veľmi podobne, počas leta vyhľadávajú plavky (41 %) a krátke nohavice (30 %), ale nechýbajú ani ochranné prípravky proti komárom a inému hmyzu (31 %).
SPF krém je prioritou pre všekých
Počas leta sú krémy s ochranným faktorom SPF „must“ pre každého bez ohľadu na vek či pohlavie. Prieskum ukazuje značnú popularitu používania krému so SPF – viac ako polovica opýtaných vo všetkých krajinách uvádza dlhoročné používanie ochranných krémov.
Najväčšia motivácia u Slovákov (90 %), Čechov (87 %) a Poliakov (82 %) je ochrana pred UV žiarením, na druhom mieste je snaha oddialiť celkové starnutie pokožky, čo predstavuje motiváciu pre 46 % Slovákov, 35 % Čechov a 55 % Poliakov. Na Slovensku je najvyužívanejší typ ochranného krému s SPF 30 a 50 (44 %), rovnako to je aj u Čechov (46 %) a Poliakov (40 %).
Napriek rastúcemu dopytu po ochranných krémoch so SPF však na neustálu potrebu osvety v tejto téme poukazuje fakt, že sa medzi nami stále nachádza aj veľká skupina ľudí, ktorá tvrdí, že tento typ krému nepotrebuje. Na Slovensku to predstavuje 45 %, v Poľsku 50 % a v Česku viac ako polovica, 52 %.