Slováci, Česi a Poliaci: Ako dovolenkujú a čo počas leta nakupujú?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vacation travel planning concept with map. Overhead view of equipment for travelers. Travel concept background, young Asian woman. Travel holiday, summer.
V súčasnosti "letia" netradičné destinácie Foto: Getty images

Letné mesiace sú synonymom pre dovolenky, a čerstvé údaje z prieskumu, ktorý v júni tohto roka uskutočnila nákupná platforma Allegro, odhaľujú, ako Slováci, Česi a Poliaci trávia svoje dovolenky.

Kde trávime dovolenku?

Leto prinesie vrchol cestovateľskej sezóny, kedy viac ako 70 % Slovákov plánuje svoje dovolenky. Z nich približne polovica (49 %) sa vyberie za hranice, 36 % ostane objavovať Slovensko a 45 % si oddýchne doma. Tento trend potvrdil júnový prieskum nákupnej platformy Allegro.

Česi aj Poliaci majú podobné preferencie: 54 % Čechov uprednostňuje zahraničné destinácie, zatiaľ čo 61 % Poliakov zostáva v rámci svojej krajiny. Letná sezóna sa odráža aj v preferenciách nákupov – ženy investujú do kozmetiky a letného oblečenia, muži zasa siahajú po športovom vybavení.

Top view of seascape with coastline and sandy beach with crowd people on sunny summer day La Pelosa Sardinia Italy Travel holiday
Top view of seascape with coastline and sandy beach with crowd people morning on sunny summer day. Sea coast with blue, turquoise water, aerial view. Popular beach La Pelosa, Sardinia, Italy. Travel, holiday background

Akú dovolenku preferujeme?

Prieskum spoločnosti Allegro odhaľuje, že obyvatelia Poľska preferujú letnú dovolenku v krásach prírody (69 %), z toho najviac vyhľadávajú turistiku (62 %), pobyt na pláži (51 %) či cyklovýlety (31 %). Aktívnu dovolenku má v obľube aj 58 % Slovákov – polovica (51 %) opýtaných si najradšej zvolí prechádzky v prírode a turistiku, pätina (20 %) si spája dovolenku s pobytom pri vode a s vodnými športami, 15 % ju chce stráviť na sedadle bicykla.

Vyše polovica Slovákov (56 %) si obľúbila aj výlety za kultúrou – za návštevami múzeí, kultúrnych pamiatok či koncertov. Na cesty ich ťahá aj lokálny gastrozážitok – až 40 % cestuje za účelom ochutnávky miestnych jedál a špecialít. Ďalej pokračuje wellness (35 %) a návšteva rodiny (19 %).

Susedia Česi preferujú návštevu rodinných príslušníkov (53 %), doprajú si aj výlety za lokálnymi jedlami a špecialitami (29 %). Sú zároveň aj najviac akční – počas dovolenky majú zvyčajne naplánované až 4 rôzne výlety. Za nimi nasledujú Poliaci (3 výlety) a najmenej aktívne dovolenky majú Slováci, ktorí počas nich plánujú len jeden výlet.

Woman tourist with mountain bike enjoying famous Bled lake Travel, tour tourism, sport in Slovenia Europe
Woman tourist with mountain bike enjoying famous Bled lake- Travel, tour tourism, sport in Slovenia- Europe

Nákupné návyky počas letnej sezóny

Podľa údajov Allegra sa s letnou cestovateľskou sezónou mení aj charakter nákupov. K tým patria počas leta najmä doplnky k moru alebo na výlety. Medzi hlavnú výbavu u Slovákov a Čechov patrí kozmetika, ktorá je nevyhnutná pri pobyte na slnku.

V rebríčku sa umiestnila na prvom mieste a u Slovákov predstavuje až 57 % a u Čechov 45 %. Poliaci si skôr potrpia na kvalitné letné oblečenie (57 %) a kozmetika je až na druhom mieste (51 %), nasledovaná typickým letným sortimentom – plavky (46 %), letná obuv (41 %).

Slováci po kozmetike najviac nakupujú letné outfity v podobe letnej obuvi (45 %), plaviek (44 %), letných šiat (40 %), či slnečných okuliarov (36%) – tie sú zároveň obľúbenejšie u žien ako u mužov. Z prieskumu vyplýva, že 14 % z nich si počas sezóny kupuje trekingovú obuv, 12 % cyklistické vybavenie a zodpovední cestovatelia investujú aj do turistických sprievodcov či lekárničiek.

Naši susedia Česi sú na tom veľmi podobne, počas leta vyhľadávajú plavky (41 %) a krátke nohavice (30 %), ale nechýbajú ani ochranné prípravky proti komárom a inému hmyzu (31 %).

Women's summer straw hat, wicker bag, white sundress, sunglasses and jewelry on a beige background. Copy space. Top view
Women’s summer straw hat, wicker bag, white sundress, sunglasses and jewelry on beige background. Copy space. Top view

SPF krém je prioritou pre všekých

Počas leta sú krémy s ochranným faktorom SPF „must“ pre každého bez ohľadu na vek či pohlavie. Prieskum ukazuje značnú popularitu používania krému so SPF – viac ako polovica opýtaných vo všetkých krajinách uvádza dlhoročné používanie ochranných krémov.

Najväčšia motivácia u Slovákov (90 %), Čechov (87 %) a Poliakov (82 %) je ochrana pred UV žiarením, na druhom mieste je snaha oddialiť celkové starnutie pokožky, čo predstavuje motiváciu pre 46 % Slovákov, 35 % Čechov a 55 % Poliakov. Na Slovensku je najvyužívanejší typ ochranného krému s SPF 30 a 50 (44 %), rovnako to je aj u Čechov (46 %) a Poliakov (40 %).

Napriek rastúcemu dopytu po ochranných krémoch so SPF však na neustálu potrebu osvety v tejto téme poukazuje fakt, že sa medzi nami stále nachádza aj veľká skupina ľudí, ktorá tvrdí, že tento typ krému nepotrebuje. Na Slovensku to predstavuje 45 %, v Poľsku 50 % a v Česku viac ako polovica, 52 %.

Smiling woman in hat is applying sunscreen on her face. Indian style
Smiling woman in hat is applying sunscreen on her face. Indian style.
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať