Ak vám meškal let alebo ho letecká spoločnosť na poslednú chvíľu zrušila, vďaka európskemu nariadeniu máte za istých okolností nárok na odškodnenie od 250 do 600 eur. Ako v daných situáciách postupovať?
Talianske a Anglické aerolinky meškajú najviac
Približne pätina letov ročne je zrušených alebo oneskorených. V Európe najčastejšie meškajú lietadlá z Anglicka a z Talianska. Nelichotivé prvenstvo za najviac zmeškaných alebo zrušených letov za rok 2023 drží podľa dát talianska aerolínia Air Dolomiti – až 43,56 %.
Z aktuálnych štatistík OAG vyplýva, že z leteckých spoločností, ktoré Slováci a Slovenky často využívajú, má najnižšie percento meškajúcich letov španielska Iberia, nasleduje Austrian Airlines a írske Aer Lingus.
Kedy vzniká nárok na kompenzáciu?
J. Švancár priblížil podmienky európskeho nariadenia, podľa ktorých vzniká nárok na odškodnenie.
- Dĺžka meškania: Let musí meškať viac ako tri hodiny pri prílete na cieľové miesto.
- Neovplyvniteľné okolnosti: Meškanie nesmie byť spôsobené faktormi, ktoré letecká spoločnosť nemôže ovplyvniť, ako sú nepriaznivé počasie, živelná pohroma alebo štrajky zamestnancov či politická situácia v danej krajine.
- Letecká spoločnosť je registrovaná v EÚ, vrátane Islandu, Nórska a Švajčiarska, prípadne cestujúci odlieta z letiska v takejto krajine.
Mnohí cestujúci si však neuplatňujú nároky na odškodnenie, pretože nemajú dostatok informácií o svojich právach. „Rýchlo sa uspokoja s prvým stanoviskom leteckej spoločnosti, ktoré často nie je v ich prospech. Zároveň platí, že nemajú vedomosť o tom, ako správne vyplniť požadované dokumenty,“ uviedol J. Švancár.
Podľa najväčšej asociácie európskych leteckých spoločností bolo cez 100 000 letov minulý rok ovplyvnených štrajkmi pracovníkov letových prevádzok. V tomto roku boli letecké štrajky vo Francúzsku, Belgicku aj v Grécku a britská letecká spoločnosť easyJet plánuje štrajk na letné prázdniny. V tomto prípade nárok na kompenzáciu nevzniká, preto je dôležité sledovať aktuálnu situáciu a naplánovať si lety mimo očakávaných nepríjemností.
Podmienky pre nárok na odškodnenie
Odborník odporúča v prípade meškajúceho či zrušeného letu uchovať si všetky dokumenty súvisiace s letom a zvážiť sprostredkovanú pomoc. „Ak sa cítite neisto s vyplňovaním formulárov, nemáte dostatočné jazykové zručnosti alebo ak potrebujete pomoc s presadzovaním svojich práv, môžete zvážiť pomoc od odborníkov, ktorí sa špecializujú na tieto služby. Nárok vám bezplatne overia a v prípade jeho platnosti pomôžu získať odškodnenie,“ dodal J. Švancár.
Výška finančnej kompenzácie sa odvíja od vzdialenosti medzi miestom odletu a príletu.
- Vzdialenosť do 1 500 kilometrov – odškodné 250 €
- Vzdialenosť do 3 500 kilometrov – odškodné 400 €
- Vzdialenosť nad 3 500 kilometrov – odškodné 600 €
Švancár uvádza aj príklad z praxe, keď nárok vzniká. „Janka mala kúpenú letenku z Viedne do Paríža. Pôvodný odlet o 15.20 bol pre technické problémy posunutý na 18.00, čiže o takmer tri hodiny neskôr. Momentálne Janka ešte nemá nárok na odškodné. Neskorší odlet však ovplyvnil aj príchod do Paríža, ktorý sa z pôvodných 17.20 posunul na 20.30. To znamená, že meškanie v cieľovej destinácii boli tri hodiny a desať minút. Tým pádom vznikol nárok na finančnú kompenzáciu. Keďže išlo o let kratší než 1 500 kilometrov, Janka mala nárok na 250 €. A s našou spoločnosťou ich získala priamo na svoj účet,“ dodal.
Projekt Meškanie letu má za cieľ uľahčiť cestujúcim proces získavania odškodnenia. „Naša expertíza a skúsenosti zabezpečujú, že naši klienti dostanú to, na čo majú právny nárok, s minimálnym vkladom ich vlastného času a úsilia. Žiadosti sú zvyčajne vyriešené behom niekoľkých týždňov, pričom dosahujeme približne 94-percentnú úspešnosť. V tomto percente sú zarátané aj prípady cestujúcich, ktoré konkurencia kvôli zdĺhavosti procesu nezvykne riešiť. Zároveň platí princíp „no-win, no-fee“, čiže klient neplatí žiadne poplatky, ak nezískame odškodnenie,“ zdôraznil Švancár.