Začala sa výstavba, tunela ktorý prepojí Nemecko a Škandináviu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Subway train races through Copenhagen, Denmark, Metro Tunnel long exposure
Subway train races through Copenhagen, Denmark, Metro Tunnel long exposure

Dánsky tunel Fehmarnbelt skráti čas cestovania medzi Škandináviou a strednou Európou, referuje portál Euronews.

Prepojí Nemecko so Škandináviou

Dánsky kráľ Frederik X. v pondelok slávnostne otvoril zahájenie výstavby budúceho 18-kilometrového tunela pod Baltským morom. Spojí južné Dánsko so severným Nemeckom a prispeje k ekologizácii dopravy.

Spojenie Fehmarnbelt, ktorého otvorenie sa očakáva v roku 2029, tiež skráti cestovanie vlakom zo súčasných 45 minút na trajekt na iba sedem minút.

Spojí Roedby na dánskej strane s Puttgartenom v Nemecku, s následným cestným a železničným spojením do strednej Európy a severských krajín.

Tunnels on freeway
Tunnels on freeway

Prvý úsek tunela Fehmarnbelt je pripravený na ponorenie

Kráľ Frederik slávnostne odhalil pamätnú tabuľu pri vjazde do prvého 217-metrového úseku tunela, ktorý bude ešte tento rok ponorený do priekopy na morskom dne na dánskej strane.

Spoločnosť Sund & Baelt, ktorá stavia spojenie Fehmarn, tvrdí, že pôjde o najdlhší ponorný tunel. Jeho súčasťou bude aj elektrifikovaná železničná trať. Očakáva sa, že autá budú môcť prejsť Baltské more za 10 minút na štyroch jazdných pruhoch a vlaky to zvládnu za sedem minút.

V roku 2011 sa rozhodlo, že spojenie medzi južným dánskym ostrovom Lolland a severným nemeckým ostrovom Fehmarn sa vybuduje ako ponorný tunel. Práce na dánskej strane boli uvedené do prevádzky v júli 2022 a na nemeckej strane presne o rok neskôr.

Foto: Ingrid Riis/Ritzau Scanpix via AP
Foto: Ingrid Riis/Ritzau Scanpix via AP

Koľko bude stáť prepojenie Fehmarn?

Tunel bude pozostávať z 89 betónových prvkov, ktoré sa budujú v špeciálnom zariadení v Roedbyhavne na ostrove Lolland, označovanom za najväčšie stavenisko v severnej Európe.

Spojenie Fehmarn bude stáť 55,1 miliardy korún (4,8 miliardy eur) a zaplatia ho používatelia v Dánsku. O výške mýta za tunel neskôr rozhodne dánska vláda.

V posledných rokoch Dánsko vybudovalo cestné a železničné spojenia so susedným Švédskom a medzi dvoma veľkými dánskymi ostrovmi.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať