Usporiadané veci na pracovnom stole a uprataná kancelária dokážu podporovať veľkorysosť, zdravé stravovanie a konvenčnosť, tvrdí štúdia univerzity v Minnesote. No tá istá štúdia dokázala i to, že i chaos môže priniesť isté ovocie. Napríklad podporiť vašu kreativitu a originálne nápady.
„Spočiatku sa ukázalo, že poriadok na pracovnom stole prináša samé pozitíva: nízku kriminalitu, minimálny odpad a preukázateľne väčšiu štedrosť,“ cituje časopis Psychological Science autorku štúdie, vedkyňu Kathleen Vohs. „Na druhej strane ale i práca za chaotickým stolom môže viesť k hodnotným výsledkom.“
V prvom z niekoľkých experimentov výskumníci respondentov požiadali, aby vyplnili dotazníky v kancelárskom prostredí. Niektorí ich vyplňovali v upratanej kancelárii, iní v neudržovanej – papiere i kancelárske potreby boli rozhádzané všade dookola.
Odporúčané: 4 tipy, ako zlepšiť svoj spánok
Potom mohli účastníci pispieť na charitu a na ceste domov im ponúkli desiatu, pričom si mohli vybrať medzi čokoládou a jablkom. Tí, čo boli v čistom prostredí, sa správali tak, ako sa od ľudí očakáva. V porovnaní s účastníkmi, ktorí pracovali v neporiadku, tí z čistého prostredia prispievali vyššími čiastkami, a väčšina z nich si zobrala jablko.
Výskum ale zdôrazňuje, že i neporiadok má svoje plusy. V ďalšom experimente boli účastníci požiadaní, aby vymysleli nové využitie pre ping-pongové loptičky. Účastníci z uprataných kancelárií prišli s rovnakým množstvom nových nápadov, ako ich kolegovia z tých neuprataných, pričom nápady „neporiadnikov“ boli hodnotené ako kreatívnejšie.
Odporúčané: Neuveriteľné, čo všetko dokáže naše telo za 30 sekúnd
„Pobyt v chaosu priniesol to, o čo firmy, spoločnosť a trh stoja najviac. Kreativitu,“ tvrdí Kathleen Vohs.
Výskum tiež zistil, že keď si účastníci mohli vybrať medzi celkom novým produktom a nejakým už zavedeným, tí z chaotického prostredia si vyberali skôr novinky. To bol signál, že osoby, ktoré sa nachádzajú v neupratanom prostredí, sú menej konvenční. Účastníci z uprataných kancelárií sa naopak držali zavedených produktov.
„Všetci sme vystavení najrôznejšiemu prostrediu, či už v našich kanceláriách, domovoch, autách, alebo dokonca i na internete. Či už v tomto prostredí máte kontrolu nad poriadkom alebo nie, naša štúdia dokazuje, aký zásadný vplyv to môže mať na vaše správanie,“ hovorí Vohs.
Zdroj: Forbes