BRATISLAVA 10. novembra (WEBNOVINY) – Českí stavbári sa obávajú dumpingových cien čínskych firiem, ktoré by mohli v Česku začať stavať diaľnice. Minister dopravy Vít Bárta si od vyjednávania s čínskymi stavbármi sľubuje, že by ich príchod mohol prispieť k zlacneniu diaľničných stavieb v krajine, informoval portál českého denníka Lidové noviny. Českým stavbárom sa nepáči, žeby s nimi mali vo verejných zákazkách súťažiť firmy, ktoré svoje nízke ceny dosahujú hlavne vďaka priamej podpore čínskej vlády. Plán ministra dopravy tak môže skončiť v Bruseli.
„Legislatíva Európskej únie hovorí jednoznačne. Verejné zákazky nemôžu byť pridelené firmám, ktoré súťažia dumpingovými cenami s podporou štátu,“ citovali Lidové noviny prezidenta Zväzu podnikateľov v stavebníctve Václava Matyáša. Nízke ceny dopravných stavieb, ktoré Číňania realizovali napríklad v Izraeli či susednom Poľsku, inšpirovali Bártu, aby zvažoval ich angažmán aj v Česku. „Som presvedčený, že keby čínske spoločnosti postavili v Česku päť kilometrov diaľnice, malo by to silný kultivačný dopad na správanie sa všetkých ostatných hráčov na trhu,“ povedal Bárta.
Príkladom úspornej stavby môže byť podľa portálu výstavba 50-kilometrového úseku diaľnice v Poľsku, ktorú vybudovala čínska spoločnosť Covec. Poľská vláda priznala, že ušetrila až 60 % nákladov, ktoré by inak zaplatila domácej firme. Číňania postavili lacnejšie aj šesťkilometrový tunel v Izraeli. Pre výstavbu infraštruktúry si firmy doviezli čínskych robotníkov a stroje. Prorektor ČVUT Petr Moss, ktorý je expertom na dopravné systémy, súhlasil s tvrdením, že ceny čínskych firiem sú dumpingové. Upozornil, že ich konečná výška sa môže oproti pôvodnej ponuke vyšplhať.
Zástupcovia hlavných českých stavebných firiem podľa Lidových novin tvrdia, že výrazné zníženie cien nemožno dosiahnuť bez toho, aby klesla kvalita stavieb. „Veľké stavebné firmy operujú so zhruba tromi až štyrmi percentami marže. To celkovú cenu nijako výrazne neovplyvňuje,“ uviedol hovorca Metrostavu František Polák.