Čo sa stalo s Twin City?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: ASB

Architektonická štúdia

Najväčším projektom z hľadiska rozsahu aj objemu investícií je dostavba územia autobusovej stanice a prestavba areálu Kablo na Mlynských nivách v Bratislave na mestské polyfunkčné územie alebo Twin City. Zaujímalo nás, aký vývoj má za sebou, aká je jeho prítomnosť, či je ešte v pôvodnej podobe aktuálny a akú má perspektívu. Investorom je spoločnosť HB Reavis. V roku 2001 prišli na trh s realizáciou nákupného centra Aupark na pravom brehu Dunaja pri Sade Janka Kráľa v Bratislave. Inšpirácie zo zahraničia, najmä z podobných projektov v Nemecku či Spojenom kráľovstve, pretavili do kultivovaného architektonického riešenia, ktoré v správnom čase uviedli na slovenský trh. Komerčný úspech povzbudil developera k smelým plánom priniesť do Bratislavy ešte grandióznejší projekt. Ako najvhodnejšiu lokalitu si vytypoval územie v nadväznosti na historické centrum mesta a s dobrým dopravným napojením. Nasledovalo skupovanie pozemkov od rôznych vlastníkov v rozpätí ulíc Továrenská, Bottova, Chalupkova, Košická a pozdĺž Mlynských nív naspäť k Dostojevského radu. Napokon sa podarilo získať kompaktné územie v tvare obrátenej koruny s rozlohou takmer 67-tisíc štvorcových metrov. Keď cez Fond národného majetku prišla možnosť sprivatizovať SAD Bratislava, investor neváhal a podarilo sa mu za najvyššiu ponúknutú cenu získať cez spoločnosť BUS Transport podiel v Slovak Lines, a. s., nielen s prístupom k pozemku s rozlohou 50-tisíc štvorcových metrov na severnej strane Mlynských nív, ale aj so záväzkom prebudovať existujúcu autobusovú stanicu na moderný terminál.

Bez názvu
Foto: ASB

Spoločnosť HB Reavis oslovila britský ateliér Benoy architects na vypracovanie architektonickej štúdie na celé územie a neskôr verejnosti predstavili na slovenské pomery skutočne nevídaný súbor so zaujímavými zaoblenými tvarmi veží, rozkladajúci sa na oboch stranách Mlynských nív s prepojením v podobe amorfného bloku vajcovitého tvaru ponad frekventovanú cestu. Existujúcu plochu autobusovej stanice v návrhu efektívne pretransformovali do viacerých podlaží, čím sa zastavaná plocha terminálu zmenšila na 12-tisíc štvorcových metrov, pričom bolo možné využiť ostatné časti pozemku na iný účel. Euforická situácia a realitný boom priali smelým plánom na rozsiahle nákupné centrum, biznis i bývanie s dostatočnými parkovacími kapacitami.

Prekážky

Architektonické štúdie a vízie predstavené verejnosti však boli len jednou stranou celého projektu. Na druhej strane stál územný plán mesta, ktorý bol v tom čase v štádiu spracovávania čistopisu. Po schválení v zastupiteľstve hlavného mesta vstúpil v septembri 2007 do platnosti. Situácia však bola taká, že mnohé územia ostali nevyriešené a neprispôsobené reálnej situácii. Priestor autobusovej stanice bol zadefinovaný ako stabilizované územie, čo úplne skrížilo plány v severnej časti Twin City. Samozrejme, cieľom územného plánu nie je podriadiť sa požiadavkám majiteľov pozemkov alebo investorom, urbanizuje prostredie bez ohľadu na vlastnícke vzťahy. Zadefinovať rozsiahlu plochu autobusovej stanice takmer v centre mesta bez možnosti racionálnejšie využiť pozemok je ale značne krátkozraké.

Celý článok si môžete prečítať tu.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať