Architektonická štúdia
Najväčším projektom z hľadiska rozsahu aj objemu investícií je dostavba územia autobusovej stanice a prestavba areálu Kablo na Mlynských nivách v Bratislave na mestské polyfunkčné územie alebo Twin City. Zaujímalo nás, aký vývoj má za sebou, aká je jeho prítomnosť, či je ešte v pôvodnej podobe aktuálny a akú má perspektívu. Investorom je spoločnosť HB Reavis. V roku 2001 prišli na trh s realizáciou nákupného centra Aupark na pravom brehu Dunaja pri Sade Janka Kráľa v Bratislave. Inšpirácie zo zahraničia, najmä z podobných projektov v Nemecku či Spojenom kráľovstve, pretavili do kultivovaného architektonického riešenia, ktoré v správnom čase uviedli na slovenský trh. Komerčný úspech povzbudil developera k smelým plánom priniesť do Bratislavy ešte grandióznejší projekt. Ako najvhodnejšiu lokalitu si vytypoval územie v nadväznosti na historické centrum mesta a s dobrým dopravným napojením. Nasledovalo skupovanie pozemkov od rôznych vlastníkov v rozpätí ulíc Továrenská, Bottova, Chalupkova, Košická a pozdĺž Mlynských nív naspäť k Dostojevského radu. Napokon sa podarilo získať kompaktné územie v tvare obrátenej koruny s rozlohou takmer 67-tisíc štvorcových metrov. Keď cez Fond národného majetku prišla možnosť sprivatizovať SAD Bratislava, investor neváhal a podarilo sa mu za najvyššiu ponúknutú cenu získať cez spoločnosť BUS Transport podiel v Slovak Lines, a. s., nielen s prístupom k pozemku s rozlohou 50-tisíc štvorcových metrov na severnej strane Mlynských nív, ale aj so záväzkom prebudovať existujúcu autobusovú stanicu na moderný terminál.
Spoločnosť HB Reavis oslovila britský ateliér Benoy architects na vypracovanie architektonickej štúdie na celé územie a neskôr verejnosti predstavili na slovenské pomery skutočne nevídaný súbor so zaujímavými zaoblenými tvarmi veží, rozkladajúci sa na oboch stranách Mlynských nív s prepojením v podobe amorfného bloku vajcovitého tvaru ponad frekventovanú cestu. Existujúcu plochu autobusovej stanice v návrhu efektívne pretransformovali do viacerých podlaží, čím sa zastavaná plocha terminálu zmenšila na 12-tisíc štvorcových metrov, pričom bolo možné využiť ostatné časti pozemku na iný účel. Euforická situácia a realitný boom priali smelým plánom na rozsiahle nákupné centrum, biznis i bývanie s dostatočnými parkovacími kapacitami.
Prekážky
Architektonické štúdie a vízie predstavené verejnosti však boli len jednou stranou celého projektu. Na druhej strane stál územný plán mesta, ktorý bol v tom čase v štádiu spracovávania čistopisu. Po schválení v zastupiteľstve hlavného mesta vstúpil v septembri 2007 do platnosti. Situácia však bola taká, že mnohé územia ostali nevyriešené a neprispôsobené reálnej situácii. Priestor autobusovej stanice bol zadefinovaný ako stabilizované územie, čo úplne skrížilo plány v severnej časti Twin City. Samozrejme, cieľom územného plánu nie je podriadiť sa požiadavkám majiteľov pozemkov alebo investorom, urbanizuje prostredie bez ohľadu na vlastnícke vzťahy. Zadefinovať rozsiahlu plochu autobusovej stanice takmer v centre mesta bez možnosti racionálnejšie využiť pozemok je ale značne krátkozraké.
Celý článok si môžete prečítať tu.