BRATISLAVA 11. októbra (WBN/PR) – Cyklus koncertov STARÁ HUDBA 11 s podtitulom Barok v srdci Európy sa opiera o hudobnú tvorbu skladateľov, ktorých diela sa pomerne často vyskytovali aj v repertoároch rôznych cirkevných kapiel alebo hudobných komunít. Zámerom projektu je rozvinutá koncepcia uvedeného koncertného cyklu ako aj budúcich koncertných cyklov, ktoré chcú homogénnejšie zaujať pozornosť poslucháča, sústrediť jeho pozornosť na jednotlivé osobnosti, centrá, na detaily, ktoré vytvárajú rozmanitosť, koherenciu a integritu.
Cieľom projektu je uvádzanie vzácnej a málo dostupnej hudobnej literatúry ako aj výnimočné diela hudobných skladateľov pôsobiacich v strednej Európe. Každý koncert je uvádzaný odborným textom, ktorý súvisí s témou koncertu a objasňuje spoločenské a umelecké súvislosti uvádzaných diel, ako aj poznámky k interpretácii skladieb. Autorom a prednášateľom textov je Mgr. art . Peter Zajíček. V prestávke je stretnutie s umelcami pri čaši vína.
Všetky koncerty zaznejú v priestoroch Pálffyho paláca na Zámockej ulici v interpretácii vynikajúceho súboru starej hudby MUSICA AETERNA a jeho hostí pod vedením umeleckého vedúceho Petra Zajíčka.
Koncert Viedeň – Salzburg(18. október): viedenská polovica obracia pozornosť na dvorskú hudbu panovníka Karola VI. Dva portréty hudobnej kultúry prinášajú nádych virtuozity a tradične obľúbenej zmesi francúzsko-talianskej hudby. Druhá polovica venovaná Salzburgu sa tento krát nevenuje cirkevnej hudbe, ale naopak, zábavnej a opernej, ktorá vyvažovala hudobno-kultúrne zázemie arcibiskupa Maximiliana Gandolpha z Kuenburgu.
O bohatosti a vyspelosti bratislavskej protestantskej komunity v 17. stor. svedčí uvedenie hudobných pamiatok v koncerte Bratislava (8.november), ktoré boli v repertoári hudobnej zbierky Evanjelického kostola v Prešporku.
Koncert Krakov – Vroclav – Varšava (20.november) prezentuje diela pôvodných poľských autorov a prekvapujúco obsahuje aj diela talianskych autorov, ktoré sa zachovali práve iba v poľských archívoch. Táto hudba určovala vývoj a smerovanie európskej sláčikovej hudby.
Posledný koncert Praha (18. december) je venovaný veľkým majstrom českého baroka ako aj dielu Vivaldiho, ktoré bolo venované grófovi Morzinovi, sídliacemu toho času v Prahe. Duchovný ráz dramaturgie zakončený Žalmom 121 vhodne doplní atmosféru Vianoc.
Cyklus je finančne podporený z Dotácie MK SR.
Vstupenky v cene 5 EUR sú v predaji hodinu pred koncertom na mieste podujatia.
PROGRAM:
18. október 2011 o 19:00 – Pálffyho palác, Zámocká ulica 47
Musica aeterna
umelecký vedúci – Peter Zajíček
sólistka – Aneta Mihályová, soprán
účinkujú:
Peter Zajíček, husle
Gabriel Szathmáry, husle
Ján Gréner, viola
Michaela Čibová, violončelo
Ján Prievozník, violone
Monika Knoblochová, spinet a virginal
Program – Viedeň/Salzburg
Salzburg
H. I. F. Biber Mensa sonora (1680)
Pars IV
G. Muffat Armonico Tributo, Salzburg (1682)
Sonata III. A dur
H. I. F. Biber Mensa sonora
Pars VI
Viedeň
J. J. Fux Concentus Musico-Instrumentalis (1701)
Ouvertura III.. F dur
F. B. Conti Cantata Allegorica, pre soprán, sláčiky a bc. (1720)
8. november 2011 o 19:00 – Pálffyho palác, Zámocká ulica 47
Musica aeterna
umelecký vedúci – Peter Zajíček
Aneta Mihályová, soprán
Kamila Zajíčková, soprán
Margot Kobzová, alt
Juraj Hollý, tenor
Martin Mikuš, bas
účinkujú:
Peter Zajíček, husle
Gabriel Szathmáry, husle
Ján Gréner, viola
Pieter Das, viola
Michaela Čibová, violončelo
Ján Prievozník, violone
Igor Herzog, teorba
Peter Guľas, organ
Program – Bratislava
(Hudobný repertoár – Evanjelický kostol v Bratislave, 17. stor.)
G. B. Buonamente Varie Sonate Libr. 5, 1629
Sinfonia prima, Gagliarde, Corrente
Sinfonia seconda, Gagliarde, Corrente
S. Capricornus Opus Musicum II
Exaudi me Domine, SB, vl, bc
Venite ad me omnes, SAT, 2 vl, bc ´
M. Uccelini Sonate, Arie et Correnti 1642
Sonata XVIII á 3 detta la Bonamenta
Aria IV á 3 sopra la Ciaccona
Aria V á 3 sopra la Bergamasca
D. G. Speer Philomela Angelica Cantionum Sacrum
O Jesu meus amor, S, sláč á 5. bc.
J. Rosenmüller Sonatae á 2.3.4. é 5. Stromenti da Arco & Altri, 1682
Sonata á 5
S. Capricornus Jubilus Bernhardi
Jesu dulcis memoria, SSATB, sláčiky a bc
Jesus in pace imperat, SSATB, sláčiky a bc
20. november 2011 o 18:00 – Pálffyho palác, Zámocká ulica 47
Musica aeterna
umelecký vedúci – Peter Zajíček
Aneta Mihályová, soprán
Kamila Zajíčková, soprán
Margot Kobzová, alt
Juraj Hollý, tenor
Martin Mikuš, bas
účinkujú:
Peter Zajíček, husle
Gabriel Szathmáry, husle
Ján Gréner, viola
Pieter Das, viola
Michaela Čibová, violončelo
Ján Prievozník, violone
Igor Herzog, teorba
Peter Guľas, organ
Program – Krakov / Vroclav / Varšava
A. Jarzebski Concerto á 3 „Chromatica“ pre 2 husle, violončelo a bc
M. Mielczewski Canzona Terza á 3
Canzona Quarta á 3
Canzona á 3, pre 2 husle, violončelo a bc
M. Zielenski Communiones a 3, 2 soprány, bas, sláčiky a bc, 1611
Feci iudicium
Visionem quam vidistis
Beatus servus
D. Castello Sonate concertate, Libro secondo, 1629
Sonata Decima quinta á 4
Sonata Decima sesta á 4
F. Lilius Iubilate Deo omnis Terra, motetto á 11, SSATB inst, bc, pred 1650
S. S. Szarzynski Sonata a 2 husle a bc, 1706
G. G. Gorczycki Motetto de Martyribus, Illuxit sol pre SSATB, sláč a bc
18. december 2011 o 18:00 – Pálffyho palác, Zámocká ulica 47
Musica aeterna
umelecký vedúci – Peter Zajíček
sólistky:
Aneta Mihályová, soprán
Kamila Mazalová, alt (ČR)
Martina Mestická, flauta
Dorota Matejová, flauta
účinkujú:
Peter Zajíček, husle
Gabriel Szathmáry, husle
Ján Gréner, viola
Pieter Das, viola
Michaela Čibová, violončelo
Ján Prievozník, violone
Igor Herzog, teorba
Peter Guľas, organ
Program – Praha
J. A. Reichenauer Suita B dur č. 2, pre 2 flauty, sláčiky a bc
J. J. I. Brentner Harmonica duodecatometria ecclesiastica op. 1
Plaude exulta cor meum pre soprán, sláčiky a bc.
Vos caelitum Favores amores, pre alt, sláčiky a bc.
A. Vivaldi Il Cimento dell Armonia op. 8
Concerto VI, Il Piacere
G. Tartini Triosonata G dur,
J. D. Zelenka Laetatus sum pre soprán alt, 2 flauty, sláčiky a bc.
Súbor pre starú hudbu MUSICA AETERNA vznikol roku 1973 z iniciatívy prof. Jána Albrechta, ktorý ako prvý systematicky oboznamoval budúcich profesionálnych hudobníkov s hudbou obdobia gotiky, renesancie a baroka. Štúdium skladieb uvedených epoch nakoniec vyústilo do formovania špecializovaného telesa pre starú hudbu, ktoré sa roku 1989 definitívne preorientovalo na hru na originálnych nástrojoch zo 17. a 18. storočia, resp. na ich kópiách. Európska hudba a hudba stredoeurópskej, resp. slovenskej proveniencie 17. a 18. storočia je ťažiskom repertoáru súboru, ktorý bol v rokoch 1986–2005 organizačne včlenený do Slovenskej filharmónie. Umeleckým vedúcim je Peter Zajíček.
Popri koncertoch v Bratislave a na Slovensku účinkuje Musica aeterna pravidelne aj v zahraničí, pričom zvlášť treba zdôrazniť dlhoročnú spoluprácu s Centrom barokovej hudby vo Versailles, ďalej vystúpenia na významných hudobných festivaloch ako sú Festival van Vlaanderen, Holland Festival of Early Music Utrecht, Festival Wiener Klassik, Carinthischer Sommer Villach, Régi Zenei Napok Sopron, České mezinárodní slávnosti staré hudby Praha, Bach Tage Berlín, Bachfest Lipsko, Barockfest Münster, Swedish Baroque Festival, Bratislavské hudobné slávnosti a ďalšie festivaly v Bilbao, Granade, Záhrebe, Varaždíne, Budapešti a i. Veľkým úspechom bolo koncertné turné po Mexiku a Guatemale. Roku 2009 — okrem iných koncertov — súbor otváral medzinárodný festival vo francúzskom Marseille – Abbey St.Victor a po prvý raz spolupracoval s operou SND, na pôde ktorej naštudoval a uviedol Haydnovu operu L´isola disabitata (Opustený ostrov). Už niekoľko rokov ponúka Musica aeterna vlastný cyklus tematických koncertov pod názvom MUSICA CAMERALIS
(so sprievodným slovom A.Rajtera) a jesenný cyklus STARÁ HUDBA (s odborným vákladom P.Zajíčka) v Pálffyho paláci. V roku 2011 odštartoval nový cyklus veľkonočných koncertov Musica pasqua. Druhý rok je významným aktívnym účastníkom bilaterálneho slovensko-rakúskeho projektu Accentus Musicalis, venovanému výskumu a praktickej výučbe poučenej interpretácii.
So súborom pravidelne spolupracujú významní špecialisti pre starú hudbu: Christophe Coin, Paul Colléaux, Pascal Dubreuil, Richard Fuller, Martin Gester, Paul Goodwin, Edward Higginbottom, John Holloway, Jan Kleinbussink, Catherine Mackintosh, Charles Medlam, Siegfried Pank, Andrew Parrott, Christophe Rousset, Olivier Schneebeli, Stephen Stubbs, Simon Standage, Melvyn Tan, John Toll.
Z doteraz z takmer 40 nahrávok viaceré získali mimoriadne ocenenia, napríklad Diapason d’Or roku 1994 a 1995 za komplet Concerti grossi Georga Muffata, Classical Awards – MIDEM 2003 v Cannes v kategórii vokálna hudba 17. a 18. storočia za nahrávku Sub olea pacis et palma virtutis J. D. Zelenku v spolupráci so súborom Musica Florea.
Rada Konferencie biskupov Slovenska udelila súboru v roku 2006 čestné uznanie za osobitý prínos o kresťanské hodnoty v kultúre na Slovensku.
Medzinárodná kritika vysoko oceňuje umelecké výsledky súboru, neraz ho zaraďuje medzi najlepšie telesá svojho druhu v Európe.
PETER ZAJÍČEK je absolventom VŠMU Bratislave v odbore hry na husliach. Po účasti na viacerých majstrovských kurzoch zameraných na historicky poučenú, resp. kontextovú interpretáciu starej hudby sa aj vo vlastnej praxi začal špecializovať na dobové hudobno-interpreračné ideály. Od roku 1990 je umeleckým vedúcim súboru Musica aeterna, s ktorým získal rad ocenení za CD nahrávky, napríklad Diapason d´Or za kompletnú nahrávku Muffatových „Concerti grossi“. Zároveň je koncertným majstrom súboru Haydn Sinfonietta Wien, s ktorým absolvuje vystúpenia po Európe a nahral niekoľko CD. Pôsobí ako odborný pedagóg komornej hudby na VŠMU v Bratislave. Je spoluzakladateľom a predsedom Centra starej hudby, ktoré každoročne usporadúva medzinárodný festival Dni starej hudby. Jeho bádateľská a prednášková činnosť je oceňovaná doma i v zahraničí ( Paríž, Norimberg, Viedeň, Münster, Granada, Praha, Brno…). Spolupracuje s významnými interpretmi ako je A. Parrott, J. Holloway, S. Standage a mnohí ďalší.