BRATISLAVA 13. septembra (WBN/PR) – Slovensko ožije 24. septembra 2010 oficiálnym Dňom srdca, ktorým vyvrcholí už 4. ročník kampane MOST (Mesiac o srdcových témach) v réžii Slovenskej nadácie srdca a Slovenskej kardiologickej spoločnosti. V tento deň budú mať občania možnosť nechať si bezplatne odmerať hodnoty zdravého srdca – krvný tlak a cholesterol na vytipovaných meracích miestach a poradiť sa s odborníkmi ohľadom zachovania si zdravia a o rizikách kardiovaskulárnych chorôb. Sprievodnými aktivitami budú aj Vlaky zdravia na vybraných železničných trasách, workshopy a iné sprievodné akcie partnerov.
Pri príležitosti Svetového dňa srdca, ktorý si každý rok pripomíname poslednú septembrovú nedeľu, vyhlásila Slovenská nadácia srdca aj tento rok september ako Mesiac o srdcových témach – MOST. V poradí už štvrtý ročník kampane MOST prebieha pod záštitou ministra zdravotníctva MUDr. Ivana Uhliarika a je súčasťou Národného programu prevencie ochorení srdca a ciev, ktorý schválila vláda Slovenskej republiky v marci tohto roku.
Slovenská nadácia srdca na tento mesiac pripravila niekoľko zaujímavých podujatí:
1. kampaň ku Dňu Srdca – 24. 9. 2010 na Slovensku
Kľúčovým dňom MOST-a je už tradične Deň srdca. Počas tohto dňa budú prebiehať bezplatné merania krvného tlaku, cholesterolu, prípadne iných parametrov (BMI, index tuku, obvod pása…) a odborné konzultácie vo všetkých väčších mestách Slovenska na Meracích miestach a vo vybraných Vlakoch zdravia. V uliciach budú dobrovoľní študenti, ktorí budú okoloidúcich informovať o rizikových faktoroch srdcovocievnych ochorení a rozdávať im edukačno-informačné materiály
2. kód zdravého života
Aj tento rok sa zameriame na komunikáciu Kódu zdravého života – 0-30-5-120-80 – ktorý obsahuje optimálne hodnoty pre zdravý život a to nasledovne:
– 0 – ks vyfajčených cigariet
– 30 – minút pohybu denne
– 5 – mmol/l cholesterolu a menej
– 120/80 – mmHg optimálny tlak krvi
Kód zdravého života je „hlavným hrdinom“ kampane MOST. Vzišiel z odporúčaní Európskej kardiologickej spoločnosti a potreby jeho implementácie na národnej úrovni.
3. uvedenie do života knihy „Zdravý životný štýl – Cesta k prevencii ochorení srdca a ciev“. Publikácia je pripravená v rámci projektu Vzdelaný pacient ako jednej z hlavných úloh Národného programu prevencie ochorení srdca a ciev, nakoľko prevencia v prípade srdcovo-cievnych ochorení je efektívna a prináša výsledky. Kniha Zdravý životný štýl je určená najmä laikom a prednostne ju budú dostávať účastníci edukačných workshopov. Nie je určená na predaj, ale bude voľne prístupná pre záujemcov vo formáte pdf na stránke Slovenskej nadácie srdca (www.tvojesrdce.sk), Akadémie vzdelávania (www.aveducation.sk), prípadne iných partnerov projektu.
4. vzdelávacie workshopy – do konca tohto roka budú po celom Slovensku prebiehať edukačné workshopy pre obyvateľov vo veku 45-64 rokov, ktoré sa budú venovať problematike srdcovo-cievnych ochorení, hlavným rizikovým faktorom SCO, prevencii, správnemu životnému štýlu a poradenstvu pre všetkých účastníkov. Viac informácií (napr. miesta, termíny, pozvánky…) k týmto pripravovaným seminárom dostanete v Akadémii vzdelávania (www.aveducation.sk), ktorá organizačne a logisticky zabezpečuje ich priebeh, ako aj v kancelárii Slovenskej nadácie srdca (kontakt: shf@cardiology.sk).
Hlavné štatistiky kampane MOST 2010 v číslach:
– merania budú prebiehať v 37 predajniach Tesco, v 175 lekárňach a na 40 iných meracích miestach na uliciach a námestiach Slovenska.
Celkovo bude 252 meracích staníc.
– krvný tlak aj cholesterol sa bude merať aj v 8 vlakoch
– zapojených dobrovoľných študentov bude 500 z celkového počtu 60 stredných škôl
– zapojených komerčných a mediálnych partnerov kampane je 39 subjektov.
„Minulý ročník MOSTa sme počas jedného dňa oslovili vyše 30 000 obyvateľov Slovenska. Radi by sme toto číslo teraz prekročili, aby sme mohli edukáciu a osvetu rozšíriť na celú populáciu,“ potvrdil doc. MUDr. Gabriel Kamenský, CSc., správca Slovenskej nadácie srdca.
„Prichádzame preto k ľuďom bezprostredne do ulíc, poradiť im, odmerať ich aktuálne hodnoty srdca a vyprovokovať ich k tomu, aby začali aj oni aktívne dbať o svoje zdravie,“ dodáva Prof. MUDr. Ján Murín, CSc, zo Slovenskej kardiologickej spoločnosti.
Viac info o Slovenskej nadácii srdca:
Slovenská nadácia srdca vznikla v roku 2006 s cieľom podporovať projekty primárnej a sekundárnej prevencie kardiovaskulárnych chorôb. Zriaďovateľom a odobreným garantom nadácie je Slovenská kardiologická spoločnosť. Na základe nepriaznivého vývoja v oblasti kardiovaskulárnych ochorení v Európe i na Slovensku sa Nadácia stala organizátorom projektu MOST – Mesiaca o srdcových témach. Kampaň úspešne prebehla v septembri 2007, 2008 a 2009.