BRATISLAVA 14. decembra (WEBNOVINY) – Hlavný diaľničný ťah D1 medzi Bratislavou a Košicami by mohol byť dokončený najskôr do konca roka 2016. Podmienkou je, aby boli dovtedy dokončené všetky chýbajúce úseky, ktoré mali byť pôvodne postavené v rámci zrušeného prvého a tretieho balíka PPP. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) v utorok k termínu dokončenia D1 povedal, že rok 2016 považuje za časový horizont, kedy by veľká väčšina plánovaných alebo už súťažených úsekov z prvého a tretieho balíka PPP projektov zo Žiliny na východ mohla byť skompletizovaná. „Chceme pokračovať dynamicky. Aj preto bolo potrebné otvoriť balík, ktorý bol zablokovaný,“ povedal o zrušení. „To nebolo len o cene, to bolo aj o ďalších súvislostiach, ktoré mali vplyv na posudzovanie rizík alebo výhod. Súťaží sa, a záujem o zhotoviteľa pre dva levočské úseky (D1 Jánovce – Jablonov), tak ako aj pre dozor na tejto stavbe je veľmi vysoký,“ povedal ďalej Figeľ. To by malo podľa neho umožniť dosiahnuť nižšiu cenu prác.
Minister dopravy neuviedol, koľko kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest má byť postavených v terajšom štvorročnom volebnom období. „Bývalá vláda zdedila takmer 90 kilometrov rozpracovaných úsekov. My ich až toľko rozpracovaných nemáme. Chceme dokončiť na budúci rok výstavbu R1 od Nitry po Tekovské Nemce, v roku 2012 obchvat Banskej Bystrice,“ povedal Figeľ. O dva až tri roky by mali byť podľa neho hotové aj úseky R4 Košice – Milhosť alebo D1 Jablonov – Studenec. „V tejto chvíli nepoviem súčet kilometrov, ale malo by to byť dosť na porovnávanie, hlavne malo by to byť rozhodujúce nielen pre kompletizáciu D 1,“ dodal Figeľ. Pripomenul, že na budúci týždeň plánuje navštíviť otvorenie meškajúceho obchvatu Svidníka na R4. Do konca tohto roka by mala byť odovzdaná druhá etapa úseku R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie.
Figeľ označil za dôležitú prípravu stratégie výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Tá by mala byť hotová do konca tohto roka. „Štátny rozpočet a eurofondy mi umožňujú povedať, že taká intenzita vo výstavbe infraštruktúry v doprave na Slovensku za dve desaťročia nebola, aká z hľadiska financovania sa umožní v nasledujúcich troch rokoch. A to hovorím o peniazoch, ktoré sú naše alebo lacné, lebo doslova sú darované ako pomoc Európskej únie na modernizáciu Slovenska – na rozdiel od záväzkov, ktoré boli podpísané na dlhé 30-ročné obdobie,“ pripomenul Figeľ.
Počas predošlej vlády bolo odovzdaných do užívania okolo 136 kilometrov diaľnic a rýchlociest, z toho začala výstavba 132 kilometrov. V uplynulom volebnom cykle začala a zároveň bola ukončená výstavba takmer 34 kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií. Príprava a majetkovo-právne vyrovnanie pre výstavbu diaľnic a rýchlociest od roku 2006 do mája 2010 stáli spolu 339,095 mil. eur. Na výstavbu diaľnic a rýchlociest v uplynulých štyroch rokoch bolo použitých, alebo ešte malo byť použitých 2,297 mld. eur.
Riaditeľ Inštitútu stratégie rezortu dopravy Ján Kovalčík považuje otázku o počte kilometrov postavených diaľnic za legitímnu, ide však podľa neho o zjednodušovanie problematiky. „Viedlo to k tomu, že viaceré vlády, najmä tá uplynulá, sa koncentrovali na ľahšie úseky, menej nákladné, hoci menej potrebné, ale ľahšie postaviteľné. Cieľom boli kilometre. Výsledkom toho je, že najťažšie, ale aj najpotrebnejšie úseky nie sú postavené doteraz. Namiesto reálnej prípravy a vyčlenenia zdrojov na ich financovanie z eurofondov a zo štátneho rozpočtov robili sa politické prísľuby, že sa to postaví cez PPP,“ dodal Kovalčík. Ministerstvo dopravy pri súčasnom vedení podľa neho touto cestou ísť nechce.