BRATISLAVA 18. februára (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) zrušila užšiu súťaž na stavebný dozor pre stavbu diaľnice D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Príčinou zrušenia tendra, vyhláseného pred rokom v marci, bolo podľa diaľničiarov nedostatočné odôvodnenie primeranosti podmienky účasti v rámci technickej spôsobilosti.
Vyplýva to z oznámenia o zrušení tendra vo Vestníku verejného obstarávania. Stavba diaľnice pri Žiline, ako pre agentúru SITA v utorok potvrdil hovorca NDS Marcel Jánošík, sa má oficiálne začať vo štvrtok 20. februára. Diaľničiari tak budú musieť na začiatku vykonávať stavebný dozor samostatne. Predpokladaná cena za výkon stavebného dozoru bola 7,31 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Vyhoveli námietke
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) nedávno nariadil, aby NDS odstránila protiprávny stav v súťaži na stavebný dozor pre D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka. Mala pritom doplniť odôvodnenosť primeranosti podmienky účasti v časti o technickej spôsobilosti a zahrnúť ju medzi podmienky účasti.
ÚVO tak rozhodol na základe námietok jedného z nemenovaných uchádzačov proti podmienkam uvedeným vo výzve na predkladanie ponúk. Ten napríklad žiadal, aby záujemcovia mohli preukázať svoju technickú a odbornú spôsobilosť aj účasťou na projektoch, ktoré vychádzajú z iných medzinárodne uznávaných zmluvných podmienok ako FIDIC. NDS vyžadovala, aby kľúčoví odborníci mali skúsenosti na projektoch podľa podmienok FIDIC.
Sťažovateľ to označil za neprimeranú a diskriminačnú podmienku účasti, čo ovplyvňuje okruh možných dodávateľov a je v rozpore s hospodárskou súťažou. NDS tvrdila, že uvedená požiadavka bola opodstatnená a odôvodnená. Potenciálni záujemcovia podľa nej mali podstatne rozšírené možnosti účasti. Požiadavka sa týkala skúseností s projektmi, kde zmluvné podmienky len vychádzali z podmienok FIDIC.
Stavať sa má štyri roky
Úrad zároveň zastavil konanie o námietkach ďalšieho uchádzača proti vylúčeniu zo súťaže. Konanie o námietkach oboch uchádzačov začalo ešte vlani v novembri. Žiadosť o účasť v súťaži predložilo sedem záujemcov, pričom NDS troch vylúčila, a ponuky predložili štyria uchádzači.
Úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v dĺžke 11,3 kilometra postaví Združenie Ovčiarsko na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s. za 427,2 milióna eur bez DPH. Je to 87,6 % z predpokladanej ceny prác 487,61 milióna eur. Ďalšími členmi úspešného stavebného združenia sú spoločnosti Váhostav – SK, a. s., Strabag s. r. o. a Metrostav, a. s.
Práce sú plánované na 1 460 dní, teda štyri roky. Na diaľnici budú dva tunely – Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov), ako aj jedenásť mostov. Projekt bude financovaný zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu. Mal by byť rozdelený na dve časové fázy, aby európske peniaze mohli byť využité v tomto a nasledujúcom programovom období eurofondov. Peniaze EÚ v súčasnom období možno použiť do konca roka 2015.