BRATISLAVA 3. júna (WBN/PR) – 18. ročník Dní starej hudby sa dramaturgicky zameriava na klávesové nástroje. Ide o pokus vo fragmentárnom rozsahu poukázať na – azda širokej verejnosti málo známe – bohatstvo historických, technických, zvukových a tvarových podôb hudobných nástrojov, z ktorých sa zvuk vyludzuje prostredníctvom klávesov. Ich pôvod v náznakoch siaha hlboko do minulosti, do antického Grécka, no modely, ktoré z dnešného hľadiska môžeme považovať za priamych predchodcov dnešných klávesových nástrojov, nachádzame už v európskom stredoveku.
Dni starej hudby sú teda sondou do mnohovrstvového dedičstva klávesových nástrojov. Z hľadiska chronológie festival prezentuje nástroje a hudbu pre ne písané z počiatočného štádia ich vývoja prostredníctvom vynikajúceho španielskeho súboru Tasto Solo, osobitne jeho umeleckého vedúceho Guillerma Péreza, svetovo uznávaného znalca klávesových nástrojov a hudby 14. a 15. storočia (prednáška a koncerty 8. a 9. júna).
S klavichordom, ktorý do svojej dnes viac-menej známej podoby a rozkvetu vývojovo dospel v 18. storočí, sa návštevníci Dní starej hudby oboznámia na prvom koncerte (4. júna), keď jeden z nemnohých dnešných virtuózov-klavichordistov Miklós Spányi ( na tomto extrémne jemnom, no čo do formovateľnosti zvuku veľmi bohatom nástroji, uvedie diela Carla Philippa Emanuela Bacha, Franza Paula Riglera (pôsobil aj na území dnešného Slovenska) a dánskeho skladateľa toho istého obdobia, u nás doteraz neznámeho Wilhelma Bernharda.
Najväčším projektom DSH 2013 je koncert v Sále ústavy Župného domu, ktorá v desaťročiach okolo prelomu 19. s 20. storočia slúžila ako významná koncertná sieň Prešporka; svojím účinkovaním či návštevou ju poctili najvýznamnejší hudobníci doby. V tejto sále sa bude konať večer z orchestrálnej tvorby Ludwiga van Beethovena za účasti medzinárodného festivalového orchestra Apollo a špičkových hostí: dirigenta Györgya Vashegyiho a svetovej kapacity v hre na kladivkovom klavíri Ronalda Brautigama. Na programe sú predohra Coriolan, 1. klavírny koncert a 3. symfónia Es dur, Eroica.
Na koncerte v Dóme Sv. Martina (10. júna) vystúpi súbor Musica aeterna pod vedením svojho dlhoročného umeleckého vedúceho Petra Zajíčka, s mimoriadnymi hosťami: v Händelových organových koncertoch bude na kópii malého dobového organa spoluúčinkovať slovensko-francúzska umelkyňa svetového mena Monika Melcová, v dvoch kantátach Johanna Sebastiana Bacha spoluúčinkuje jeden z najvýznamnejších kontratenoristov súčasnosti Carlos Mena. Koncert sa koná pri príležitosti 40. výročia vzniku súboru Musica aeterna.
Akýmsi malým repertoárovým vybočením bude koncert súboru Inégal, ktorý oboznámi bratislavské obecenstvo s ďalším klávesovým nástrojom, v 19. storočí mimoriadne obľúbeným harmóniom. Na tomto koncerte zaznejú v danej dobe populárne transkripcie diel dobových i starších skladateľov vo zvláštnej kombinácii klavíra s harmóniom a spevom.
Záver DSH 2013 tvorí ďalší atraktívny večer: na kópii jedného z Lisztových klavírov (zn. Boisselot, 1846) zaznie dobová hudba – kompozície Franza Liszta a Richarda Wagnera (piesne) a na záver Lisztova mimoriadne náročná transkripcia Beethovenovej 3. symfónie v podaní mladého, no už dnes k svetovej špičke patriaceho Alexeja Zujeva. Na koncerte spoluúčinkuje mladá úspešná slovenská sopranistka Eva Šušková.
Koncertný program dopĺňajú aj verejnosti (zdarma) prístupné tvorivé dielne. Prvá je pokračovaním veľmi úspešného projektu spolupráce žiakov bratislavských základných umeleckých škôl (ZUŠ Ľudovíta Rajtera a ZUŠ Jána Albrechta) s Petrom Zajíčkom, členmi súboru Musica aeterna a s hráčom na historických klávesových nástrojoch Petrom Guľasom. Popoludní pripravený program prednesú na spoločnom koncerte (7. júna) verejnosti (vstup tiež voľný). Ďalšiu tvorivú dielňu povedie Viviana Sofronitzki s mladými adeptmi klavírneho umenia, ktorí budú mať možnosť hrať dobovú hudbu na Lisztovom klavíri.
Tento klavír, kópiu Lisztovho originálu, bude pred koncertom návštevníkom prezentovať jeho renomovaný výrobca Paul McNulty. Je tiež výrobcom kópie dobového klavíra zn. Walter & Sohn, z roku 1802, na ktorom 6. júna bude hrať Ronald Brautigam.