„The medium is the message“ – „posolstvom sa stáva aj samo médium“ – je jedna z najznámejších téz mediálnych štúdií od McLuhana, ktorá by vari aj stredoškolákom pomohla lepšie chápať dnešnú kultúru, ale i Cirkev. Charakter prostriedku, ktorým je posolstvo prinášané, významným spôsobom ovplyvňuje samotné posolstvo. Je dôležitou „výpoveďou“ a „významom“, ktorý posolstvo nadobúda.
Aj Boh starostlivo zvažoval, akým spôsobom svoje posolstvo odovzdá tomuto svetu. Vybral si ženu – Máriu.
V tých dňoch sa Mária vydala na cestu a ponáhľala sa do istého judejského mesta v hornatom kraji. Vošla do Zachariášovho domu a pozdravila Alžbetu.
Len čo Alžbeta začula Máriin pozdrav, dieťa v jej lone sa zachvelo a Alžbetu naplnil Duch Svätý. Vtedy zvolala veľkým hlasom: „Požehnaná si medzi ženami a požehnaný je plod tvojho života. Čím som si zaslúžila, že matka môjho Pána prichádza ku mne? Lebo len čo zaznel tvoj pozdrav v mojich ušiach, radosťou sa zachvelo dieťa v mojom lone. A blahoslavená je tá, ktorá uverila, že sa splní, čo jej povedal Pán.“
Mária hovorila: „Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom spasiteľovi, lebo zhliadol na poníženosť svojej služobnice. Hľa, od tejto chvíle blahoslaviť ma budú všetky pokolenia, lebo veľké veci mi urobil ten, ktorý je mocný, a sväté je jeho meno a jeho milosrdenstvo z pokolenia na pokolenie s tými, čo sa ho boja.
Ukázal silu svojho ramena, rozptýlil tých, čo v srdci pyšne zmýšľajú. Mocnárov zosadil z trónov a povýšil ponížených. Hladných nakŕmil dobrotami a bohatých prepustil naprázdno.
Ujal sa Izraela, svojho služobníka, lebo pamätá na svoje milosrdenstvo, ako sľúbil našim otcom, Abrahámovi a jeho potomstvu naveky.“ Mária zostala pri nej asi tri mesiace a potom sa vrátila domov.
(por. Lk 1,39-56)
Mária prijala posolstvo anjela Gabriela a stala sa matkou Syna Božieho. „Oťarchavela“ pravdou posolstva Božieho pre nás ľudí. Jej osobná prítomnosť sa stáva prostriedkom – médiom, ktorým sa Božie posolstvo dostáva k ľuďom. Prijala ho v celej jeho pravdivosti, takže premenilo celú jej osobu. Nie len súhlasila, že sa stane matkou Spasiteľa, ale hneď pravdu svojho materstva prijala a počala Syna.
Až do tejto reality vstupuje udalosť z evanjelia dnešného sviatku jej Nanebovzatia. Stretnutie dvoch žien ukazuje, že Mária, premenená posolstvom, neprestala byť človekom s konkrétnymi ľudskými vzťahmi a vlastným cítením, ale stala sa zároveň predĺžením pôsobenia Ježiša Krista vo svete. Toto cítenie spôsobovalo mnohé dôsledky, aj tú maličkosť, že sa rozhodla ísť pomôcť svojej tehotnej príbuznej Alžbete, o ktorej materstve sa dopočula pri Zvestovaní. Nadprirodzený zásah do jej ľudského bytia v panenskom materstve nezbavil ju bežného ľudského života. Posolstvo sa cez ňu, ako cez médium prirodzene „dopravilo“ k ďalšiemu človeku, ktorý mohol stretnúť nie len ju, ale s ňou aj posolstvo v nej ukryté – pravdu osoby Ježiša Krista. Takto je vzorom pre Cirkev. Tak sa podľa pozorovaného javu, že obsahom média je iné médium, dá „McLuhanovsky“ povedať, že Mária obsahuje Cirkev a Cirkev Máriu.
Ak je to pravda, tak Cirkev, podľa vzoru Márie a svojho vlastného charakteru predlžuje posolstvo Ježišovo. Ústami svojich služobníkov sa s Máriou spojí každý deň modlitbou chválospevu z evanjelia dnešného sviatku, aby sa ho učila každodenne uskutočňovať.
Čo to má spoločné so slávnosťou Nanebovzatia Panny Márie v liturgickom roku Katolíckej cirkvi? Nuž to, že ak sa Cirkev po vzore Márie usiluje byť médiom sprostredkujúcim Ježišovu prítomnosť, potom je pre ňu pripravené to, čo pre Máriu. Cirkev a v nej všetci s ňou spojení osobnou snahou o prijatie a odovzdávanie Ježišovho posolstva, sú tiež určení, aby raz prekonali smrť. Ako Mária máme miesto pripravené v nebi. A hoci sme nedostatočnými „médiami“, kvôli ktorým sa zdá posolstvo Ježiša Krista na zemi zdá málo zrozumiteľné, denne hľadáme posilu v Božích prisľúbeniach, aby sa ukázal význam Božieho posolstva aj v kontexte osobnej slabosti každého z nás.
Čo sprostredkuješ tomuto svetu ty? Výpoveďou akého posolstva je tvoj život?