Slovenské e-shopy po dvoch rokoch poklesu začali rásť a v prvom kvartáli tohto roka narástli o štyri percentá. Ako dodal generálny riaditeľ Heureka Group David Chmelař zlepšenie odštartovali Vianoce a vyšší záujem o online nákupy pretrval aj počas novoročných výpredajov.
„Skorší nástup jari pomohol februáru a spomalil marec. Potvrdil to nárast predaja záhradného nábytku, ako aj ďalších záhradkárskych produktov. Naopak prepadákom boli zjazdové lyže, ktorých kúpu pre slabú sezónu vynechali,“ uviedol Chmelař.
Nárast a pokles jednotlivých produktov
Podľa analýzy eCommerce Insider od Heureky, okrem spomínaného skokana, ktorým bol záhradný ratanový nábytok (+ 83 %), zaznamenali nárast viaceré produkty súvisiace so skorším príchodom jari. Išlo o krovinorezy (+ 41 %), záhradné nožnice (+ 33 %), kosačky (+ 26 %), kultivátory (+ 24 %) či hnojivá (+ 20 %), ale aj veterinárne produkty (+ 34 %) z dôvodu skorého štartu kliešťovej sezóny.
Počet on-line nákupov sa priblížil k rekordom z obdobia pandémie. Prieskum ukázal aj najdôležitejšie kritéria pre zákazníkov
Medzi prepadákmi boli okrem zjazdových lyží (- 56 %) aj automatické kávovary (- 54 %), herné konzoly (- 48 %) a grafické karty (- 40 %) či elektrokolobežky (-34 %).
„Pozitívnym signálom sú vírivky (+72 %), ktoré patria do kategórie citlivej na spotrebiteľskú náladu. Pokles predaja herných konzol bol očakávaný, keďže v poslednom období absentujú nové modely a trh je tak nasýtený. Rovnako považujeme za nasýtený trh s automatickými kávovarmi,“ informoval Chmelař.
Priemerná hodnota objednávok stúpla
Z analýzy podľa Chmelařa vyplýva, že v porovnaní s minuloročnými hodnotami priemerná hodnota objednávky narástla o +7 % a priemerná hodnota objednávky tak dosiahla úroveň 69 eur. Dôvodom je podľa jeho slov najmä inflácia.
Tesco otvára predajňu v Palárikove a rozširuje svoju sieť na 178 obchodov
Šéf Heureka group tiež zhodnotil, že vysoká a zároveň rastúca konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ, a preto očakáva, že e-shopy budú rásť aj v druhom kvartáli.
„Aj keď druhý kvartál roka nepatrí medzi objemovo silné, očakávame, že e-commerce sa už stabilizoval. Veríme v čierne čísla, pretože ak sa potvrdí zlepšenie spotrebiteľskej nálady, e-commerce na Slovensku má veľký priestor rásť,“ uzatvoril Chmelař.