BRATISLAVA/BRUSEL 17. júna (WEBNOVINY) – Európsky parlament (EP) zamietol návrh Európskej komisie (EK) o organizácii pracovnej doby osôb vykonávajúcich mobilnú činnosť v cestnej doprave. Cieľom navrhnutej smernice bola ochrana zamestnancov. Rozhodnutie o možnom zahrnutí alebo vynechaní prepravcov – živnostníkov bolo odložené už v roku 2002. Komisia pred dvoma rokmi navrhla vyňatie prepravcov – živnostníkov spod regulácie na základe štúdií a zmien uskutočnených v legislatíve, napríklad regulácia o čase šoférovania a odpočinku. Prepravcovia – živnostníci sú totiž zamestnávateľom a zamestnancom v jednej osobe, preto nepotrebujú voči sebe ochranu.
Poslankyňa Európskeho parlamentu Edit Bauer (SMK) podporovala návrh komisie a snažila sa zabrániť tomu, aby vznikol precedens regulácie pracovného času podnikateľov. „Počas prejednávania v pléne bola potreba zahrnutia živnostníkov klamne spojená s mylnou informáciou o deformovaní hospodárskej súťaže a ohrození bezpečnosti cestnej premávky. Expertné stanoviská sa však zhodujú v tom, že takáto regulácia neprispeje k zlepšeniu bezpečnosti cestnej premávky a nedeformuje hospodársku súťaž,“ uviedla Bauer pre agentúru SITA. Problém núteného samozamestnávania je podľa nej skutočným a vážnym problémom, deformujúcim hospodársku súťaž. Tento fenomén však nie je vlastný len sektoru prepravy, ale je to všeobecný problém ekonomiky. Europoslankyňa preto požiadala komisiu a členské krajiny, aby túto otázku riešili v širších súvislostiach.
Podľa Bauer sa objavila aj nepravdivá a zavádzajúca informácia, že by vyňatie samostatne zárobkovo činných osôb spod regulácie dodatočného pracovného času mohlo mať za následok zavedenie 86-hodinového pracovného času. „Taký dlhý pracovný týždeň ale existujúca legislatíva absolútne vylučuje. Počas diskusie v pléne sa opäť potvrdilo, že duch poľských inštalatérov sa znova prebudil a premenil sa na prepravcu – živnostníka z Rumunska alebo Slovinska,“ dodala Bauer. Niektorí poslanci zo starých členských krajín sa vyslovili, že živnostníci z nových členských štátov by boli hrozbou a konkurenciou pre prepravcov z EÚ 15 a ich prítomnosť na trhu je spojená so sociálnym dumpingom.
V snahe zabrániť zamietnutiu návrhu komisie Bauer podala pozmeňovací návrh, ktorý získal aj podporu Európskej rady a mal za cieľ vylúčiť živnostníkov z tejto smernice ako všeobecné európske pravidlo, pričom by umožnil členským štátom, aby rozšírili ustanovenia tejto smernice aj na živnostníkov, ak to pokladajú za nutné. Európsky parlament však potvrdil zamietnutie návrhu komisie, a tak vznikla ťažko vymáhateľná a príliš drahá legislatíva. „Toto rozhodnutie tiež znamená, že komisia začne priestupkové konanie voči 25 členským krajinám EÚ,“ uviedla Bauer.
SITA