Facebook prvýkrát výrazne ovplyvnil priebeh volebnej kampane, pozastavil aj pro-kotlebovský Kulturblog

VOĽBY: Otvorenie volebných miestností
Volič vhadzuje obálku do hlasovacej urny po otvorení volebnej miestnosti v rámci volieb do Národnej rady SR 2020. Stará Turá, 29. február 2020. Foto: SITA/Martin Medňanský.

Facebook prvýkrát výrazne ovplyvnil priebeh volebnej kampane. Informuje o tom správa „Slovenské voľby 2020 v informačnom priestore“, ktorú robila organizácia Globsec spoločne s MEMO 98. Agentúru SITA o tom informoval v tlačovej správe Peter Jančárik. Správa tiež konštatuje, že vládne strany dostali v RTVS neprimerane vysoký priestor a jej prácu nahrádzali súkromné média.

„Fenoménom volieb bola zásadná rola Facebooku, ktorý prvýkrát výraznejšie ovplyvnil spôsob informovania počas kampane pred parlamentnými voľbami na Slovensku,“ píše sa v tlačovej správe. Napriek tomu však v porovnaní s televíziou trikrát menej ľudí čerpá politické informácie z webov a šesťkrát menej ľudí zo sociálnych médií.

Problematické reklamy na Facebooku

V správe sa konštatuje, že Facebook pravdepodobne výrazne prispel aj k zmene volebnej dynamiky, keď video hnutia OĽaNO pred Počiatkovou vilou na francúzskej Riviére dosiahlo viac ako 1,6 milióna videní, pričom aj iné videá hnutia patrili k najviac interaktívnym príspevkom.

Správa však upozorňuje, že Facebook nebol schopný v predvolebnej kampani zabezpečiť jednotnú implementáciu pravidiel na zvýšenie transparentnosti politickej reklamy a dodržiavanie vlastných komunitných štandardov. Nepomohlo ani zriadenie špeciálneho fact-checkera pár dní pred voľbami.

„Zatiaľ čo problematické reklamy strany Smer-SD portál YouTube stopol, na Facebooku bežali ďalej. Facebook síce pozastavil pro-kotlebovský Kulturblog a niekoľko ďalších stránok podporujúcich ĽSNS, tie však promptne zareagovali založením nových stránok, ktoré bez problémov fungujú ďalej,“ píše sa v tlačovej správe.

Webové a facebookové stránky

V dokumente sa konštatuje, že dôležitú úlohu v predvolebnej kampani zohrali tiež webové a facebookové stránky, ktoré aj bez oficiálnej príslušnosti presadzovali záujmy určitých politických strán, hlavne ĽSNS. „Vytvárali tak prepracovanú sieť podporovateľov a šíriteľov, ktorí systematicky a opakovane zdieľali obsah priaznivý pre tieto strany,“ vysvetľuje Katarína Klingová, senior analytička organizácie Globsec Policy Institute.

„Je škoda, že v čase, keď nám informačné prostredie zasmraďujú rôzne dezinformačné naratívy, nemáme väčšiu oporu vo verejnoprávnych médiách, ktoré by boli nestranným a spoľahlivým zdrojom informácií,“ hovorí Rasťo Kužel z organizácie MEMO 98, ktorá sa už viac ako dvadsať rokov celosvetovo venuje pôsobeniu médií počas volebných kampaní.

RTVS si vraj nesplnila svoju funkciu

RTVS si podľa neho nesplnila svoju verejnoprávnu funkciu. Myslí si, že zákonnú požiadavku nestrannosti počas volebnej kampane kompromitovala podporou strán vládnej koalície.

Podľa neho to bolo viditeľné predovšetkým v priestore a spôsobe prezentácie vlády a Slovenskej národnej strany. Uviedol, že strana Andreja Danka sa tešila nadštandardnej pozornosti v spravodajstve a v diskusnej relácii O 5 minút 12 bola počas kampane dokonca najčastejším hosťom.

„Našťastie niektoré súkromné médiá dlhodobo prinášajú informácie, ktoré sú dôležité pre demokratický charakter krajiny, napríklad systematické upozorňovanie na hrozbu fašizmu. Zároveň svojím výrazným kritickým nastavením tlačia verejné orgány k väčšej zodpovednosti,“ dodal Ivan Godársky z MEMO 98.

Parlamentné voľby 2020 na Slovensku

Všetky správy
Online (minúta po minúte) z priebehu volieb
Kandidátky a kandidáti
Kompletné výsledky
Zvolení poslanci
Preferenčné hlasy

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej DankoIgor MatovičJán PočiatekKatarína Klingová
Firmy a inštitúcie FacebookGlobsecKotleba - Ľudová strana Naše SlovenskoMEMO 98RTVS Rozhlas a televízia SlovenskaSMER-SDSNS Slovenská národná stranayoutube