BRATISLAVA 16. októbra (WBN/PR) – Diváci mali už možnosť vidieť dve slovenské predstavenia – Taj dych Divadla elledanse, EPIC súboru Debris a hviezdu festivalu belgickú Ultimu Vez a ich predstavenie What the Body Does Not Remember v choreografii slávneho Vima Wandekeybusa. Tanečníci, po svojom ohromnom, drsnom a dokonalom výkone zožali niekoľkominútový potlesk a obdiv slovenského publika. Okrem oficiálneho programu prebehla prvá časť sprievodných podujatí. Program Tanca v uliciach v tomto roku pripravil choreograf Mário Radačovský.
Počas nasledujúcich víkendov budú môcť diváci vidieť premiérovo, v tomto roku ocenené choreografie. Jezdci Lenky Vagnerovej získali v Čechách titul najlepšia inscenácia roku 2013 a Jaro Viňarský za interpretáciu inscenácie Bastard Pala Zuštiaka v New Yorku cenu Bessie Award. Špeciálnym bonusom v programe sú premiéry. Tanečný súbor Divadla Nová scéna uvedie večer Traja spolu, v rámci ktorého sa predstavia traja slovenskí tvorcovia, ktorí väčšinu svojej úspešnej profesionálnej kariéry pretancovali v zahraničí – Lukáš Timulák, Boris Nebyla a Mário Radačovský. Druhou, a to bratislavskou premiérou bude uvedenie práce Jozefa Fručeka From the Side of a Man From the Side of a Woman s Divadlom Štúdio tanca, ktorá ma tento týžden premiéru na festivale v Banskej Bystrici a treťou v premiéra Divadla elledanse Fusion.
Festival bude prebiehať počas nasledujúcich dvoch víkendov do 28. októbra v priestoroch Divadla Nová scéna, Divadla elledanse a v priestore A4.
Ako sa ľudia správajú v súkromí a ako na verejnosti? Netradičným spôsobom na to odpovie 17. októbra nové tanečno-hudobné predstavenie Divadla elledanse Fuga. Ľudské správanie v súkromí a na verejnosti sa stalo inšpiratívnym zdrojom pre režisérku a choreografku Luciu Holinovú. Súčasným tancom, hip-hopom aj rockom odhaľuje kúsok po kúsku príbehy, situácie, vzťahy, ktorých sme svedkami každý deň, ale zostávajú nášmu vnímaniu ukryté. Silu tanca umocňuje živá rocková hudba priamo na divadelnej scéne v podaní skupiny MED.
Lenka Vagnerová & Company a projekt Jezdci odkryjú 18. októbra tému tolerancie, schopnosti človeka existovať v symbióze s ostatnými živými organizmami na našej planéte. Rešpektovať ríšu všetkých bytostí, vážiť si jedinečnosť druhov a snažiť sa o ich zachovanie.
Na Českej tanečnej platforme získalo predstavenie cenu Tanečná inscenácia roka 2013, Andrea Opavská a Tomáš Červinka boli nominovaní na cenu Tanečník roka a Michal Kříž získal nomináciu za svetelný dizajn.
Tanečný večer, ktorý v sebe prepája niekoľko umeleckých reflexií, konceptov a dejinných okolností, balansuje na „strunách“ času a hľadá väzby a súvislosti medzi dielom, autorom a ich pôsobením na diváka. Celý príbeh predstavenia String Quartets súboru ProArt Company začal v roku 1889, kedy na popud Beethovenovej skladby pre husle a klavír (z roku 1803) napísal Tolstoj sexuálnu novelu s rovnakým názvom – Kreutzerova sonáta. Inšpirovaný týmto škandálnym textom dokončil Janáček o 34 rokov neskôr svoj prvý husľový kvartet tiež pod rovnakým názvom. Autori Martin Dvořák a Isira Makuloluwe spojili tieto tri diela v jeden javiskový celok v roku 2011 pod titulom Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata. Projektom String Quartets sa teraz vracajú k Leošovi Janáčkovi a k jeho prvému a druhému husľovému kvartetu – Listom dôverným. Večer uzatvára kvartet moderného skladateľa Miloslava Ištvana, ktorý sa narodil v roku Janáčkovej smrti. Predstavenie odohrá súbor 19. októbra.
„Tanečný koncert“ OTTETTO (8 hojdačiek pre Jeho veličenstvo) slovinského súboru EN-KNAP, je založené na Oktete, 16-minútovej hudobnej lahôdke Igora Stravinského z roku 1923, štrukturálnej skladbe bez naratívneho obsahu, ktorú skladateľ opísal ako „suchú, chladnú a transparentnú, ako extra suché šampanské“. OTTETTO Iztoka Kovača choreograficky rozkladá, analyzuje a potom rekonštruuje a vizualizuje toto jedinečné hudobné dielo. Okrem hudby a tanca zohrávajú kľúčovú úlohu v predstavení vizuálne elementy – video, scéna a svetelný dizajn. Diváci si ho budú môcť pozrieť v Divadle Nová scéna 20. októbra v interpretácii piatich tanečníkov a ôsmich hudobníkov.
Jaro Viňarský, ocenenie Bessie Award a jeho sólové predstavenie Bastard
Bastard je prvá časť trilógie projektu newyorského choreografa slovenského pôvodu Pavla Zuštiaka, a Palissimo Company ktorá sa zaoberá témou vykorenenia, premeny a „inakosti“. Inšpiráciou pre predstavenie bola kontroverzná novela Jerzyho Kosińského „Nafarbené vtáča“ z roku 1956. V jednej z kapitol románu stretne hrdina muža, ktorý v zlosti pomaľuje vtáča farbou a vráti ho nazad do hniezda. Zafarbené vtáča je považované za votrelca a ostatnými zbité k smrti.
Bastard hovorí o pocitoch človeka, ktorého svet považuje za votrelca. Pavel Zuštiak a tanečník Jaro Viňarský boli za svoje spoločné dielo v tomto roku nominovaní na najprestížnejšiu cenu súčasného tanca Bessie Awards (The New York Dance and Performance Awards). Jaro Viňanský svoju nomináciu naplnil a cenu Bessie Award 7. októbra v New Yorku získal.
Predstavenie Bastard 28. októbra uzavrie festival, je tiež príležitosťou pre dobrovoľníkov – profesionálov ale aj amatérov, ktorí sa po absolvovaní trojdňového workshopu pod vedením Pala Zuštiaka a Jara Viňarského stanú v rámci scénického výstupu súčasťou predstavenia.
Tanečný súbor Divadla Nová scéna uvedie 26. októbra v rámci festivalu Bratislava v pohybe premiérovo predstavenie Traja spolu, ktoré predstaví práce troch zaujímavým tvorcov. Lukáša Timuláka, Borisa Nebylu a Mária Radačovského. Na profesionálnej tanečnej scéne sa pohybujú už dlhší čas a dokázali, že ich slovník je osobitý a tiež to, že tvorivo hľadajú a snažia sa svojou prácou vyjadriť skúsenosti a pocity človeka dneška. Traja spolu sú tri umelecké názory, tri pohybové rukopisy, tri pohľady na jednotlivca, na jeho emócie, nálady a vzťahy, spojené riekou života a plynutím času.
„V tomto večere hrá prím tanec. Predstavíme v ňom tvorbu troch choreografov s podobnou kariérou úspešných tanečníkov v zahraničí, ktorých choreografická práca bude však v jednom predstavení spoločne uvedená po prvý raz. Teší nás, že Boris Nebyla a Lukáš Timulák prijali našu ponuku pracovať s našim súborom a dúfame, že to nebolo naposledy… Moja choreografia Spolu na Shubertovu hudbu je veľmi osobnou a intímnou výpoveďou, pretože vznikla v období, keď som mal chuť zo všetkým prestať a kedy som mal dokonca chuť skončiť aj s choreografovaním…
Balanchine raz povedal: „ … musel som variť (myslené choreografovať) pre súbor a ja som varil, lebo som musel …!“ no a vtedy paradoxne vznikli niektoré balety, ktoré sú považované za jeho klenoty. No a ja dúfam, že je to obdobné, chcel som niečo vypovedať a opäť som mal, a uvedomujem stále viac a viac, že mám to šťastie na ľudí okolo seba, ktorí mi napriek všetkému dovoľujú hovoriť prostredníctvom ich tela. Spolu je o mojich pocitoch spojených s mojou umeleckou prácou tu v Bratislave za posledné roky a o všetkých ľuďoch, ktorí mi neprestávajú veriť.“ Mário Radačovský
27. októbra uzavrie slovenskú sekciu nová premiéra banskobystrického Divadla Štúdio tanca – From Side of a Man From Side of a Woman v choreografii Jozefa Fručeka. Predstavenie siaha za hranice tanca, choreografie a tradičných javiskových foriem spracúva tému o nebezpečenstvách a pôžitkoch solárnej sexuality. V štyroch fragmentoch skúma a vytvára ódu na telo, ktoré dokáže vyjadriť naše vnútorné pocity, túžby a vízie.
Lístky na predstavenia si môžu diváci kúpiť ONLINE na stránke festivalu www.abp.sk alebo v predpredaji Divadla Nová scéna, alebo priamo vo všetkých divadlách festivalu.
Informácie o workshopoch na www.abp.sk / sprievodný program.