BRATISLAVA 14. januára (WEBNOVINY) – Vláda podľa podpredsedu KDH Pavla Zajaca pripravuje v rýchlosti ďalší megakšeft pri výstavbe nultého obchvatu Bratislavy. Ako povedal Zajac v stredu pre agentúru SITA, ministerstvo dopravy sa opäť vracia k predraženému spôsobu financovania výstavby PPP projektom.
Minulý týždeň sa totiž ukončilo medzirezortné pripomienkové konanie, ktoré sa začalo 22. decembra, k spôsobu výstavby diaľnice D4, tzv. nultý obchvat Bratislavy a rýchlostnej cesty R7. Ide o návrh projektu verejno-súkromného partnerstva pre úseky diaľnice D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice, v rámci ktorého zaslal Zajac ministerstvu svoje pripomienky.
Nedostatky vyvolávajúce podozrenia
Zajac upozornil, že výstavba diaľnic formou PPP musela byť po nástupe ministra dopravy Jána Figeľa zrušená, keďže bola výrazne predražená. Aj tento projekt podľa Zajaca vykazuje viaceré zásadné nedostatky, ktoré vyvolávajú oprávnené podozrenia.
„Je to napríklad chýbajúce finančné porovnanie nákladnosti rôznych modelov výstavby a prevádzky týchto ciest. V materiáli, ktorý pôjde do vlády, chýba vyčíslenie nákladov, ak by sa projekt financoval cez štátny rozpočet a následne porovnanie s PPP modelom,“ uviedol Zajac.
Suma je privysoká
Nadhodnotenú výšku úrokov či cenu na jeden kilometer diaľnice na úrovni viac ako 20 miliónov eur vyčíta návrhu aj predseda hospodárskeho výboru NR SR Ján Hudacký. „Táto suma je veľmi vysoká, keďže spomínané úseky nepatria k tým najnáročnejším, ktoré sú na Slovensku,“ dodal Hudacký.
Ministerstvo dopravy považuje formu verejno-súkromného partnerstva vzhľadom na finančné možnosti štátu za jedinú reálnu možnosť výstavby tejto diaľnice v súčasnosti. „Projekt v tomto rozsahu formou PPP pripravoval aj pán Figeľ, o čom svedčia aj viaceré materiály schválené vládou Ivety Radičovej. Zaráža nás nekompetentnosť pána Zajaca, ktorý o týchto faktoch musel vedieť, keďže za bývalej vlády sedel v Národnej diaľničnej spoločnosti,“ zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.
Predložený materiál vykazuje podľa poslancov NR SR Zajaca a Hudackého aj ďalšie nedostatky, keďže v ňom chýba riešenie úseku časti D4 Rača – Stupava Juh, s napojením na diaľnicu D2. Vo vlastnom materiáli totiž nie je táto skutočnosť nijako posudzovaná, hlavne ako bude mať táto skutočnosť dopady na tranzitujúcu dopravu zo smeru od Senca na diaľnicu D2, smerom na Českú republiku.
Ministerstvo dúfa v nižšiu cenu
Predpokladané stavebné náklady na štyri úseky D4 Bratislava, Jarovce – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice bez tunelov a v celkovej dĺžke takmer 60 kilometrov sú 1,3 miliardy eur bez dane z pridanej hodnoty. V prepočte na jeden kilometer je to 21,7 milióna eur.
Vysúťažené ceny na dvanásť v súčasnosti rozostavaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest v dĺžke 134 km, vrátane ôsmich tunelov, dosahujú na jeden kilometer v priemere 18,8 milióna eur. Z toho na šiestich úsekoch bez tunelov v dĺžke 64 km sú vysúťažené ceny po prepočítaní na 1 km v priemere 10,3 milióna eur.
Ministerstvo dopravy už skôr zverejnilo predbežné oznámenie o súťaži na koncesionára pre projekt PPP a začať by sa mala po schválení projektu vo vláde.
Ak by sa projekt realizoval za súčasných podmienok a expertíznej ceny, štát by budúcemu koncesionárovi splácal ročne predbežne 150 miliónov eur. Počas koncesie na tridsať rokov by tak štát zaplatil spolu zhruba 4,5 miliardy eur. Ministerstvo dúfa, že vysúťažená cena bude nižšia.