BRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) – Od výsledkov záverečného rokovania na Generálnom riaditeľstve Európskej komisie pre regionálnu politiku, ktoré má byť začiatkom budúceho týždňa, bude závisieť dodržanie nového termínu pre finančné uzavretie projektu PPP na výstavbu a prevádzku piatich úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Minister dopravy Ľubomír Vážny si zatiaľ myslí, že do 28. mája by mal byť 1. balík PPP finančne uzavretý.
„Odoslali sme súbor otázok a odpovedí k tejto problematike. Momentálne to skúmajú a čakáme na ďalší termín. Na vyššej, technickej úrovni prebiehajú paralelne rokovania. V najbližšej dobe, predpokladám v pondelok, utorok bude zvolaný míting,“ povedal Vážny po stredajšom rokovaní vlády. Minister dopravy je presvedčený, že podmienky pre stavbu úsekov D1 boli splnené.
Ministerstvo dopravy a koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. sa dohodli na ďalšom odložení termínu finančného uzatvorenia 1. balíka PPP z 18. mája na 28. mája. Dôvodom sú pokračujúce rokovania v Bruseli na úrovni Európskej komisie o vplyvoch stavby na úseku Turany – Hubová na životné prostredie a chránené biotopy, ako aj dostatočnosť zmierňovacích opatrení, ktoré projekt predpokladá. Minister dopravy Ľubomír Vážny ubezpečil, že napriek posunu termínu finančného uzatvorenia projektu sa v žiadnom prípade nemení koncesná zmluva, podmienky splácania ani termín ukončenia výstavby úsekov D1.
Renomovaní odborníci, ktorí pracovali na projekte D1, majú za úlohu podať doplňujúce informácie a zdokumentovať, že vplyvom výstavby nedôjde k znehodnoteniu chráneného územia. Projekt je podľa Vážneho pripravený tak, že dostatočne zohľadňuje zmierňujúce opatrenia a kompenzácie. V prípade porozumenia a rýchlej dohody obidvoch strán Vážny očakáva, že by Európska investičná banka (EIB) mohla definitívne potvrdiť financovanie projektu do niekoľkých dní od záverečného rokovania v Bruseli. To by podľa Vážneho znamenalo definitívnu angažovanosť najdôležitejších bánk v projekte, ako aj signál pre finančné uzatvorenie zo strany komerčných bánk. Po ňom môže koncesionár reálne začať výstavbu.
EIB 11. mája zatiaľ s podmienkami schválila úver za 1 mld. eur, Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD) 28. apríla schválila na projekt úver za 250 mil. eur. Čistá súčasná hodnota splátok štátu koncesionárovi k 1. januáru tohto roka predstavuje podľa rezortu dopravy 4,168 mld. eur. Vypočítaná je z očakávaných jednotkových platieb očistených o zrážky za nedostupnosť. Štát by mal podľa analýzy vplyvov projektu na verejné financie vyplatiť koncesionárovi počas 30 rokov trvania koncesie predbežne 9,128 mld. eur, doteraz sa predpokladalo, že to bude 7,8 mld. eur.
Výstavbu úsekov D1 Dubná Skala – Turany, Turany – Hubová, Hubová – Ivachnová, Jánovce – Jablonov a Fričovce – Svinia by mala na základe koncesnej zmluvy postaviť a prevádzkovať 30 rokov koncesionárska spoločnosť Slovenské diaľnice, a.s. Založilo ju medzinárodné konzorcium, vedené francúzskou spoločnosťou Bouygues Travaux Publiscs SA, ktoré v tendri uspelo s ponukou vo výške 3,3 mld. eur. Členmi konzorcia sú aj dve slovenské stavebné firmy Doprastav, a.s. a Váhostav-SK, a.s.
Ministerstvo dopravy a Slovenské diaľnice uzavreli koncesnú zmluvu 15. apríla 2009, prvý dodatok k zmluve podpísali vlani 20. mája a druhý dodatok 23. septembra. Tretí dodatok koncesnej zmluvy vláda schválila 3. marca tohto roka, posúvajúci finančné uzavretie projektu do 30. apríla. Koncesionár totiž v pôvodnom termíne do 15. februára peniaze od bánk nezískal. Ministerstvo dopravy a koncesionár sa podpisom štvrtého dodatku koncesnej zmluvy dohodli na cene, spôsobe refinancovania a termínoch výstavby úsekov diaľnice D1 v rámci 1. balíka PPP projektov v posledný marcový deň tohto roka.
SITA