BRATISLAVA 29. októbra (WN/PR) – Finančná gramotnosť dospelých Slovákov je nižšia ako by sme očakávali – priznali to samotní respondenti prieskumu, ktorý si objednala Slovenská banková asociácia ešte v roku 2007.
Je to tak aj napriek tomu, že nás obklopuje dostatok informácií z finančného sveta – to ostatne tiež priznali respondenti spomínaného prieskumu. Z toho sa dá usudzovať, že ľudia informáciám, ktoré sa týkajú financií, jednoducho nerozumejú. Ich jazyk je pre väčšinu príliš nezrozumiteľný.
Následky nedostatočnej finančnej gramotnosti sú pre ľudí veľmi nepríjemné: zlé hospodárenie s vlastnými peniazmi a z toho vyplývajúce finančné problémy. Ako inak, veď v spomínanom prieskume sa napríklad zistilo, že až 84% opýtaných si z dvoch ponúk nedokáže vybrať úver s výhodnejšími podmienkami.
A keď sú finančne „negramotní“ dospelí, od koho majú získať správne informácie a finančné návyky deti? Takáto úvaha možno stála na začiatku prípravy projektu Poznaj svoje peniaze, ktorý vznikol takmer pred desaťročím z iniciatívy Nadácie pre deti Slovenska v spolupráci s Junior Achievement Slovensko – Mládež pre budúcnosť a Citibank Slovakia. Jeho cieľom bolo pomôcť mladým ľuďom naučiť sa manažovať svoje financie a rozvíjať ich životné zručnosti tak, aby sa dokázali vo svete financií orientovať. Projekt štartoval v školskom roku 2000/2001 a dodnes sa realizoval na všetkých typoch stredných škôl.
Dnes sa chce vzdelávaním v oblasti financií zaoberať aj slovenská vláda, pretože „považuje výchovu a vzdelávanie slovenskej spoločnosti za základný prostriedok jej ďalšieho rozvoja a rozhodujúcu podmienku jej úspešného adaptovania sa v integrujúcom európskom priestore“. Nedávno rokovala o týchto otázkach a plánuje zapracovanie Národného štandardu finančnej gramotnosti do formálneho i neformálneho výchovno-vzdelávacieho procesu.
„Je veľkou výhodou, že nemusíme začínať na zelenej lúke, pretože sa tu už niečo v tomto smere deje. Skúsenosti z aplikácie projektu sa rozširujú a posúvajú ďalej – čerpá sa z nich pre ďalšie projekty,“ upozorňuje spoluautorka projektu Poznaj svoje peniaze Mária Hankonciová zo Salve Finance. Nadácia Salve je v súčasnosti aj generálnym sponzorom projektu Poznaj svoje peniaze.
Tímy odborníkov momentálne pracujú na priblížení finančnej problematiky sociálne znevýhodneným občanom – najmä rómskej komunite a deťom z detských domovov. Obe tieto skupiny sú na tom v otázke finančnej gramotnosti totiž ešte horšie ako ostatná populácia.