Firmy na Slovensku čelia situácii, kedy musia predlžovať svojím odberateľom lehoty splatnosti faktúr. Prieskum European Payment Report spoločnosti Intrum ukázal, že až 83 % slovenských podnikov za posledných dvanásť mesiacov čakalo na úhradu ich faktúr dlhšie, než im je pohodlné.
Dve tretiny oslovených firiem zároveň povedali, že museli predĺžiť doby splatnosti voči svojim dodávateľom najmä pre vysoké úrokové sadzby a infláciu.
Na Slovensku klesol v máji počet konkurzov, pribudla však jedna reštrukturalizácia cestného dopravcu
Asociácia Slovenských inkasných spoločností (ASINS) v tejto súvislosti zdôrazňuje, že dlhšie lehoty splatnosti faktúr môžu ovplyvniť finančné zdravie firiem, ich prevádzkovú efektívnosť, konkurencieschopnosť a v neposlednom rade to môže mať nepriamy dopad aj na financie ich zamestnancov.
Overenie bonity klientov
Asociácia preto radí, aby si firmy overovali bonitu svojich klientov, monitorovali insolventnosť odberateľov, siahali v prípade potreby po zálohových platbách a ak sa naplnia zmluvné a zákonné podmienky, aby nečakali s vymáhaním pohľadávok.
„Firmy potrebujú likviditu na pokrytie prevádzkových nákladov. Oneskorené platby môžu spôsobiť, že spoločnosť nebude schopná tieto náklady pokryť, čo môže viesť k finančným ťažkostiam alebo dokonca k platobnej neschopnosti,“ vysvetľuje prezident asociácie Martin Musil.
Kým niektoré firmy z rôznych dôvodov hľadajú spôsoby, ako oddialiť splatnosť faktúr, jednotliví občania sú v uhrádzaní svojich záväzkov pomerne zodpovední.
Slováci sa včas snažia splácať úvery
Nedávny prieskum inkasnej asociácie ukázal, že až 84 % Slovákov sa snaží svoje finančné záväzky, prípadne úvery splácať pravidelne a včas.
Len 15 % respondentov priznávalo, že s platením mešká, ale nakoniec vždy všetko zaplatia a rovnako 15 % má skúsenosť s tým, že v minulosti požičali peniaze alebo dodali službu a s vyplatením peňazí sa museli pripomínať alebo ich vymáhať.
Zhruba 6 % našincov je v situácii, kedy nie sú schopní platiť všetky svoje účty, ale uhrádzajú len najnutnejšie výdavky.