HAGARA: Neplatičov za vodu čakajú tvrdšie sankcie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Juraj Hagara
Juraj Hagara Foto: SITA

Čierni odberatelia či neplatiči robia značné vrásky na čele a obrovský problém už niekoľko rokov. Spoločnosť sa preto rozhodla dať tomuto stavu rázne STOP a pripravuje tvrdšie postihy. Na čo sa teda môžu „tešiť“ tí, ktorí si neplnia svoje povinnosti?

Vypracovali sme novú vnútrofiremnú smernicu, čo budeme robiť, aby sme ich ľahšie odhaľovali. Majstri budú každý deň v teréne. Druhá vec je, že zvyšujeme poplatok za odhalenie neoprávneného odberu. Doteraz bolo pre fyzické osoby 66 eur, bude 126 eur. Pri právnických osobách to bolo 1 000 eur a ideme na 1 500 eur. Je to schválený nový cenník, ktorý bude platiť od 1. januára. Vo výrazných prípadoch budeme postupovať tak, že budeme dávať trestné oznámenie. Uvažujeme aj nad tým, že by sme urobili niečo ako generálny pardon pre čiernych odberateľov a producentov. A potom by nasledovala nekompromisná akcia zameraná na odhaľovanie čiernych odberateľov a producentov. Následné sankcionovanie by bolo však omnoho väčšie.

Môžu však za súčasný stav len zákazníci, alebo aj spoločnosť priznáva, že čiastočnú vinu nesie aj ona? Urobila aj v minulosti všetko preto, aby sa stav zmenil?

Priznávam, zákaznícke centrá sme nemali personálne dobre vybavené. Niekedy sme nestihli zákazníka vybaviť k dostatočnej spokojnosti a v rozumnom čase. Vymenili sa preto ľudia, urobili sa zmeny v procesoch, zavádzame zálohové platby. Pre väčší komfort zákazníkov by sme chceli od budúceho roka ako platenú službu ponúkať možnosť diaľkového odpočtu, aby zákazník pri odpočtoch nemusel byť doma.

Dá sa však zistiť, kto je čiernym odberateľom pitnej vody? Dajú sa vôbec odhaliť?

Vedieme štatistiku. Keď si zoberiete, že tento rok máme plán vyfakturovať 45 miliónov kubíkov pitnej vody, tak k tomu asi 15 % sú čierni odberatelia, ktorí odoberú bez toho, aby sme to zistili. Štandardný odberateľ nemá tiež šancu zistiť, že mu niekto vodu kradne. Máme však odberné okrsky, kde meriame. Meriame vodu na vstupe a na výstupe a potom to vyhodnocujeme. Zistili sme tak okrsky, kde je 40 – 50 % strata vody. Snažíme sa to potom identifikovať, môže tam byť totiž napríklad aj skrytá porucha.

Zvyšujeme poplatok za odhalenie neoprávneného odberu. Doteraz bolo pre fyzické osoby 66 eur, bude 126 eur.Juraj Hagara

Ako je vôbec možné, že sa na odberateľa niekto čierno pripojí? Je to možné?

Toto nám dosť často robia developeri. V stavebnom boome, ktorý bol a pomaly zasa začína ožívať, stavajú oblasti, kde je niekoľko desiatok rodinných domov. Samozrejme, potrebujú vodu už počas výstavby, takže poctivejší kontaktujú našu spoločnosť, tí menej poctiví nad tým špekulujú a na čierno sa pripoja. Nemusí sa to týkať len rodinných domov, ale môže ísť aj o veľký bytový dom.

Oficiálne sa pripojiť však určite nie je len povinnosť developerov, ale aj samotných občanov, nie?

Neznalosť zákona neospravedlňuje. V konečnom dôsledku nie je zodpovednosť len na developerovi, na ňom bola primárna, keď staval. Lenže ak stihne previesť stavbu na obec, príde naša inšpekcia, zistí neoprávnený odber a začne to riešiť. Máme právo vyfakturovať priemernú spotrebu aj niekoľko rokov dozadu, vo vyhrotených prípadoch možno podať aj trestné oznámenie, lebo ide o krádež.

Spomínali ste, že problém nerobia len čierni odberatelia pitnej vody, ale aj čierni producenti odpadovej vody.

Pre nás je to rovnako dôležitá téma. Nám to však robí obrovské problémy, ľudia si neuvedomujú cenotvorbu. Okrem rôznych nákladových zložiek na ťažbu, distribúciu, odkanalizovanie a čistenie musíme zaplatiť štátu za každý vypustený kubík vyčistenej vody do recipientu. A keď nám natečie kanalizáciou do čistiarne na čierno vypustené množstvo vody, tak náklady sa rozrátávajú na všetkých tých, ktorí platia.

Aký bol plán na tento rok v prípade vyfakturovanej dodávky pitnej vody?

Na tento rok sme naplánovali 45 miliónov kubíkov. Pred dvoma rokmi bol plán 51 miliónov, nesplnil sa, bolo to len 49 miliónov. Dnes každý šetrí, medziročne nám klesá spotreba vody zhruba o 4 % v dôsledku zvyšovania používania úsporných zariadení v domácnostiach. Náklady na rekonštrukciu a prevádzku sietí sa však žiaľ nemenia.

Ako je to vlastne s vodou v našich potrubiach?

BVS garantuje vo svojich verejných sieťach vysoko kvalitnú pitnú vodu, ktorá spĺňa normy pitnej vody a je hlavne čerstvá. Treba si však uvedomiť, že kvalita dodávanej pitnej vody je ovplyvnená práve kvalitou vnútorných rozvodov, ktoré sú v správe majiteľa nehnuteľnosti a za ktoré on zodpovedá.

Zhovárala sa Martina Halušková

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie BVS Bratislavská vodárenská spoločnosť, a.s.