POPRAD 16. augusta (WEBNOVINY) – Tatranská elektrická železnica funguje v súčasnej podobe už 100 rokov.
V auguste 1912 uviedli do prevádzky posledný úsek medzi Tatranskou Poliankou a Štrbským Plesom, čím sa ukončilo budovanie električky v podobe, v akej ju poznáme dnes.
Hoci v minulosti boli plány na predĺženie trate električky smerom na Liptov, prípadne do Tatranskej Kotliny, tieto zámery sa nikdy nepodarilo uskutočniť.
Tento týždeň sa mali v Poprade a Vysokých Tatrách konať spomienkové oslavy. Hlavnou „postavou“ osláv mala byť najstaršia zachovaná električka Kométa, ktorá má, podobne ako trať, rovných 100 rokov.
„Oslavy mali byť, ale keďže Kométa je nepojazdná, oslavy sme museli presunúť,“ uviedol pre SITA predseda veterán klubu železníc Jaroslav Vančo.
Obrazom: Popradská Kométa je už rok nepojazdná
Kométu zatiahol pred rokom blesk
Kométa je nepojazdná už rok. Počas jednej z jázd ju vlani zasiahol blesk a poškodil ju. Neskoršia prehliadka ukázala, že poškodenia električky sú vážnejšie a vynútili si náročnejšie opravy.
Momentálne je Kométa v oprave vo Vrútkach, kde by jej mali vrátiť pôvodný lesk. Oprava Kométy si vyžiada približne 30-tisíc eur. Jaroslav Vančo predpokladá, že do konca roka by mohla byť Kométa opravená.
Oneskorené oslavy storočnice tatranskej električky by sa tak podľa neho mohli konať ešte pred Vianocami, keď členovia klubu plánujú slávnostnú jazdu spojenú s pripomenutím si 100. výročia prevádzky nielen samotnej električky Kométa, ale aj celej trate Tatranských elektrických železníc.
Výstavba trate tatranskej električky sa začala v roku 1906. Hoci je Starý Smokovec najstaršou tatranskou osadou, železničného spojenia s podhorím sa dočkal ako posledný. Už v roku 1896 spojila osadu Štrbské Pleso so Štrbou zubačka. Už rok predtým spojila železnica Poprad s Tatranskou Lomnicou.
Prvý úsek spojazdnili v roku 1908
Prvý úsek električky z Popradu do Smokovca otvorili 20. decembra 1908. O tri roky neskôr, 16. decembra 1911, otvorili úsek zo Starého Smokovca do Tatranskej Lomnice a zo Starého Smokovca do Tatranskej Polianky. Zostával posledný úsek z Tatranskej Polianky na Štrbské Pleso.
Kolaudácia tohto úseku sa uskutočnila 26. júla 1912. Hoci sa v niektorých dokumentoch uvádza ako dátum začatia prevádzky aj 16. august, podľa regionálneho historika Mikuláša Argalácsa sa verejná prevádzka na trati z Tatranskej Polianky na Štrbské Pleso začala 13. augusta 1912.
Súčasne s električkou má 100 rokov aj bývala parná elektráreň v Poprade, ktorá zásobovala elektrickou energiou nielen podtatranské mestá, ale aj tatranskú železnicu. Na rozdiel od električky, elektráreň dnes svojmu pôvodnému účelu už neslúži. V súčasnosti tu má svoje výstavné priestory Tatranská galéria.