BRATISLAVA 22. júla (WEBNOVINY) – Deväť sťažností na porušovanie etického kódexu reklamnej praxe posudzovala dnes Arbitrážna komisia Rady pre reklamu (RPR).
Viacerým fyzickým osobám a spoločnosti Orange prekážala kampaň Slovak Telekom, a. s. propagujúca výhody mobilného internetu. Sťažovali sa na TV spot „Kde je Šani?“, konkrétne na reklamný text „Keď nie si online, neexistuješ“.
Sloganu vytýkali, že diskriminuje osoby, ktoré nie sú online a tiež, že existencia človeka je širší pojem, ako to, či je alebo nie je online. Orange zas namietal využitie superlatívov „najrýchlejší“ a „neobmedzený“. Zatiaľ čo sťažnosť konkurenčnej firmy vyhodnotila RPR ako opodstatnenú, námietky fyzických osôb zamietla.
„Reklamný text nie je možné brať doslovne. Jeho použitie je súčasťou reklamného nadsadenia, ktoré je potrebné vnímať v kontexte celého príbehu a cieľa reklamy, ktorým je komunikácia služby internet,“ uviedla Eva Rajčáková z Rady pre reklamu. Využitie spojenia dvoch superlatívov v spote však nie je opodstatnené, pretože aj sám zadávateľ reklamy uvádza, že rýchlosť prenosu dát je závislá od množstva ich stiahnutia a znižuje sa po prečerpaní ich voľného objemu. Kampaň preto podľa RPR porušila etický kódex.
Sťažnosť pre logo
Rada pre reklamu posudzovala aj reklamný leták a informácie na internete Rýchly a lacný internet pre celú rodinu zadávateľa Sasnet, s. r. o. Spoločnosť BBX s.r.o. sa sťažovala na neopodstatnené využitie jej loga na letáku a na uvádzanie nepravdivých informácií o spoločnosti na webovej stránke zadávateľa.
RPR uznala opodstatnenosť sťažnosti, a to predovšetkým využitie loga inej firmy bez jej súhlasu na propagačných materiáloch. „Zadávateľ ako dôvod umiestnenia loga spoločnosti BBX s.r.o. na svojich propagačných materiáloch uviedol skutočnosť, že počítačová sieť spoločnosti Sasnet s.r.o. bola viac ako šesť rokov prepojená s počítačovou sieťou bbxnet. Táto skutočnosť však v danom prípade nepredstavuje relevantný dôvod na použitie loga iného právneho subjektu,“ uviedla Rajčáková.
Jedného sťažovateľa pobúrili e-mailové upútavky na články na internetových portáloch MAGAZIN.SK, WANDA A ŽENA zadávateľa Centrum Holdings, a. s. Nepáčilo sa mu, že upútavky obsahujú sexuálne informácie, doplnené fotografiami, pričom k mailovej schránke na portáli centrum.sk pristupujú aj maloletí. RPR dala nespokojnému občanovi za pravdu. Vyhodnotila, že reklamné upútavky obsahujú informácie, ktoré aj v kontexte s použitým vizuálom môžu porušovať všeobecné normy mravnosti a slušnosti a ich obsah nie je určený deťom a maloletým osobám.
Fiktívna zľava?
Arbitrážna komisia RPR skúmala aj webstránku Zľava na ojazdené autá zadávateľa AUTOCENTRUM AAA AUTO, a. s. Od fyzickej osoby dostala podnet, že firma propaguje na internete len fiktívnu zľavu, keďže ani po splnení podmienok zľavy uvedených na internetovej stránke nedospel pri výpočte splátok ku konečnej zľavnenej cene. RPR označila sťažnosť za opodstatnenú.Aj napriek tomu, že na automobil sa vzťahuje zľava a užívateľ splnil podmienku jej získania v zmysle financovania na splátky, je výška splátok v rámci kalkulačky odvodená od výšky akontácie z ceny, ktorá zľavu nezohľadňuje a potenciálny zákazník ju tak nemá možnosť získať.
„Informácia o cene nie je úplná a v zmysle vyššie uvedeného môže vzbudzovať dojem, že je nižšia ako v skutočnosti,“ uviedla Rajčáková.
Ako neopodstatnenú vyhodnotila RPR námietku voči informáciám na webovej stránke Online nákup služby TURBO 2 MINI zadávateľa Slovak Telekom, a. s., ktorá je podľa sťažovateľa zavádzajúca. Rada tiež zamietla námietku na bilbord 7. Festival Zlatá Záhrada zadávateľa Žitnoostrovskí jazdci – lukostrelci, o. z. Fyzicka osoba mu vytýkala, že propaguje kultúrne podujatie iba v jazyku národnostnej menšiny, ktorej on nerozumie.
Súkromný inzerent však podľa RPR chcel propagovať podujatie s medzinárodnou účasťou a uviedol webovú stránku, ktorá je vytvorená v slovensko-maďarskej mutácii. Potenciálny záujemca si preto môže nájsť podrobné informácie o podujatí na stránke aj v slovenskom jazyku.