BRATISLAVA 16. augusta (WEBNOVINY) – Slováci nepoznajú značku Fairtrade (spravodlivý obchod), ktorá dáva ľuďom z rozvojových a chudobných krajín možnosť uživiť sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok. Vyplýva to z prieskumu, ktorý zverejnila organizácia Fairtrade International.
Česi majú s Fairtrade väčšiu skúsenosť
So značkou Fairtrade, ktorá najčastejšie označuje kávu, čaj, čokoládu, kozmetiku či odevy, sa podľa prieskumu minulý rok stretlo len 14 percent Slovákov. V susednom Česku je znalosť značky vyššia a predstavuje 33 percent.
Ako informovala riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Chorváthová, tržby za výrobky certifikované Fairtrade predstavovali vlani na Slovensku 1,1 milióna eur. V porovnaní s Českom, kde predali Fairtrade výrobky za 8,5 milióna eur, je to výrazne menej.
Hnutie pomáha rozvojovým krajinám
Fairtrade je celosvetové hnutie, ktoré sa do medzinárodného obchodu snaží vrátiť základné etické pravidlá. V rozvojových krajinách odstraňuje detskú prácu, dáva možnosť spravodlivého zárobku, zlepšuje prístup k základnému vzdelávaniu, šetrí prírodné zdroje. Farmárom a výrobcom zabezpečuje Fairtrade spravodlivé ceny za ich produkty, dlhodobé zmluvy a prístup na trhy.
Na to, aby mohol byť produkt certifikovaný značkou Fairtrade, je potrebné splniť niekoľko kritérií. Je to napríklad zabezpečenie minimálnej ceny za produkt, vyplatenie dodatočnej sociálnej prémie pre farmára, ktorá je určená na investíciu do projektov prospešných pre komunitu.
V súčasnosti je v celosvetovej Fairtrade schéme zaregistrovaných asi 1,5 milióna farmárov a výrobcov zo 75 krajín, ktorí produkujú asi 30-tisíc výrobkov v rámci podmienok Fairtrade.