BRATISLAVA 22. januára (WebNoviny.sk) – Štrajková pohotovosť odborových organizácií pri Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) nevyrieši dlhodobé problémy železničného sektora. Tvrdí to hnutie Sme rodina s tým, že oceňuje návrat odborárov k rokovaciemu stolu.
Bližšie k socializmu
Ako hnutie v utorok informovalo, verí, že obe strany budú viesť konštruktívnu diskusiu, ktorá povedie k zvýšeniu garantovanej časti mzdy najmä prevádzkovým zamestnancom, aby bola zachovaná motivácia.
Naše firmy nemajú dostatočné možnosti ísť na čínsky trh, tvrdí Pellegrini a chce zmenu
„ŽSR by mali jasne definovať strategické pracovné pozície a mať personálnu koncepciu. Sto eur (navyše) pre všetkých rovnako bez ohľadu na náročnosť práce, odbornosť, zodpovednosť, potrebu vzdelávania sa a flexibilitu bude udržiavať organizáciu bližšie k socializmu ako k modernej dobe, v ktorej žijeme,“ uviedlo hnutie.
Mzdové otázky zostali otvorené
Šieste kolo rokovania vedenia ŽSR a zástupcov zamestnancov o návrhu novej kolektívnej zmluvy na roky 2019 a 2020 je na programe v stredu 23. januára. Po predošlom kole zostali otvorené mzdové otázky.
Odborové centrály, ktoré sú v štrajkovej pohotovosti od 11. januára, zotrvali na požiadavke zvýšenia tarifných miezd o sto eur, zhruba o 10 %, zamestnávateľ ponúkol nárast miezd o 10 eur. To označili odborári za neakceptovateľné.
Zmena modelu financovania
Sme rodina považuje za potrebné, aby ŽSR jasne nastavili hierarchiu pracovných pozícií a rešpektovali tento rebríček. „Odporúčame kolektívnym vyjednávačom na oboch stranách, aby sa zamerali na garantovanú časť mzdovej zložky, aby zamestnanci boli odmeňovaní za svoje prínosy a prácu, nie aby dostávali sociálne benefity. Toto je pre finančný systém ŽSR neúnosné,“ upozornilo hnutie.
Naše firmy nemajú dostatočné možnosti ísť na čínsky trh, tvrdí Pellegrini a chce zmenu
ŽSR a celý železničný sektor je podľa Sme rodina v krízovej situácii, a preto aj riešenia by mali viesť nie k stabilizácii, ale k zmene stavu.
„Je nevyhnutné, aby sa hľadali ďalšie zdroje pre ŽSR. Ak štátny rozpočet nie je schopný pokryť dlhodobo ignorované potreby železníc, potom je tu cesta zmeny modelu financovania ŽSR a zapojenie súkromného sektora,“ dodalo hnutie.
Zvýšenie technologickej úrovne
Sme rodina zároveň považuje za nevyhnutné hľadať možnosti zvýšenia technologickej úrovne železničnej infraštruktúry, ktorá bude pre obsluhu a údržbu vyžadovať nižší počet zamestnancov.
„ŽSR nemôžu byť vazalom v procese vyjednávania štátneho rozpočtu a rozpočet ŽSR nemôže závisieť od ochoty kompetentných, ale od jasne definovaných kritérií,“ konštatovalo hnutie.
Odborové organizácie pri ŽSR organizujú v stredu zhromaždenie železničiarov na podporu kolektívneho vyjednávania a korektného sociálneho dialógu pred sídlom generálneho riaditeľstva spoločnosti v Bratislave.