Aj ušľachtilú myšlienku akou je triedený zber kuchynského odpadu môže zatieniť zo začiatku nenápadný svár. V Bratislave aktuálne diskusiu vyvolal tender na dodávku smetiarskych vozidiel.
Podľa zdrojov z vnútra magistrátu údajne kvôli hmotnosti nesplnili autá podmienky verejného obstarávania. Komunálny podnik OLO sa dokonca zdráha ich prevziať. Vedenie mesta kuloárne informácie nekomentuje, dodávku vysúťažených áut nespochybňuje.
Naopak, naša metropola vyratúva svoje úspechy v odpadovom hospodárstve. Hovorí, že sa napríklad zodpovedne pripravuje na zber kuchynského odpadu. Ten chce naplno spustiť začiatkom budúceho roka, posledná by sa do neho mala zapojiť mestská časť Čunovo. Bratislavská radnica si pochvaľuje, že pri separácii sa jej osvedčil práve vrecový zber.
Nové autá vo výhľade
Napĺňať environmentálne ciele a zabezpečovať hygienu nádob na zber komunálneho odpadu pomáhajú bratislavskej samospráve špecializované vozidlá.
Práve okolo ich dodávok sa aktuálne rozpútali regionálne vášne, čo nenahráva do karát dosluhujúcemu primátorovi Matúšovi Vallovi. Konkrétne by malo by ísť o umývačku na mobilné umývanie zberných nádob komunálneho odpadu, ako aj o špecializované lisovacie vozidlá.
„Umývačku dodanú na základe verejného obstarávania spoločnosť OLO od dodávateľa prevzala. Momentálne plynie lehota dodania špeciálnych zberových vozidiel s lineárnym lisovaním určených na odvoz komunálneho odpadu s celkovou hmotnosťou do 26t s pohonom na CNG,“ konkretizovala pre portál webnoviny hovorkyňa hlavného mesta Dagmar Schmucková.
Opatrné OLO
Zdroje z prostredia magistrátu tvrdia, že vysúťažené vozidlá sa mestský komunálny podnik OLO bráni kvôli hmotnosti prevziať. Majú vraj prekračovať váhové limity určené verejným obstarávaním. Bratislavská radnica šumy nekomentovala. Záväzky svojej podriadenej organizácie nespochybnila.
Zo stanoviska spoločnosti OLO cítiť opatrnosť. „Súlad technických parametrov bol posudzovaný najmä v nadväznosti na parametre vozidla uvedené v osvedčení o vnútroštátnom schvaľovaní jednotlivého vozidla vydanom oprávnenou technickou službou zodpovednou za vykonanie skúšok,“ komentovala vzniknutú situáciu pre portál webnoviny samotná firma.
Otázne teda zostáva, či hmotnosť nadobudnutých vozidiel prejde aj fyzickou kontrolou alebo sa kompetentné orgány spoľahnú len na formálnu administratívnu verifikáciu. Spoločnosť OLO nekomentovala, či uvažuje nad možnosťou nezávislého merania hmotností a rozmerov vozidiel. Nezávislý audit by totiž mohol transparentnosť celého procesu podporiť.
Lamač jednotkou
Okrem peripetií s novými vozidlami sa bude musieť Bratislava vysporiadať aj s triedením kuchynského odpadu. Ten by sa mal naplno rozbehnúť od začiatku budúceho roka.
Pripravovaný zber tohto odpadu preverí technické, logistické aj personálne kapacity mesta. Metropola ubezpečuje, že prípravnú fázu nepodcenila, komunikovala so zahraničnými expertami, vypracovala odbornú štúdiu, ako aj detailný plán zavedenia zberu. „Je to najväčšia zmena v odpadovom hospodárstve, ktorá nás čaká a preto sme sa dôsledne pripravovali,“ prízvukuje Schmucková.
Ako prvá začala kuchynský odpad triediť mestská časť Lamač v októbri minulého roka. Za štyri mesiace obyvatelia tejto mestskej časti vytriedili 75 ton kuchynského odpadu. Od marca by sa mal začať kuchynský odpad triediť aj Záhorskej Bystrici, Karlovej Vsi a v Dúbravke. Ako posledná by sa mala v decembri pridať mestská časť Čunovo.
Vrecový zber
Klasický zber separovaného odpadu formou zberných hniezd začína v Bratislave vytláčať vrecový zber. Pilotný projekt s odvozom papiera, plastu, či plechoviek vo vreciach spred rodinných domov sa ujal.
„Systém sme vyhodnotili ako úspešný, preto sme ho zaviedli od februára 2021 aj v ďalších troch mestských častiach a od septembra 2021 aj vo zvyšných mestských častiach Bratislavy,“ potvrdzuje hovorkyňa bratislavskej radnice.
Na základe prieskumu sa bratislavský magistrát dozvedel, že pre 76,8 % opýtaných domácností je vrecový zber pohodlnejší ako zberné hniezda. Až 85,4 % opýtaných vyjadrilo presvedčenie, že týmto spôsobom triedia lepšie. Analýzou vzoriek mesto zistilo, že v rámci systému vrecového zberu je znečistenie vytriedeného plastu len 11 %, kým pri systéme zberných hniezd bolo znečistenie až 38 %.
„Zrušením hniezd sa zlepšil stav životného prostredia a verejných priestranstiev. Nakoľko bol medzi návrhmi od obyvateľov aj častejší odvoz odpadu, zvýšili sme frekvenciu zvozu na dvakrát mesačne,“ doplnila D. Schmucková.